Bajonet?

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Contacteer:

Re: Bajonet?

Bericht door sniper snoop »

Dat is nu een moeilijke vraag. Je kan het beetje afschuren. Maar dit zou je uw lak kunnen beschadigen.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
special air service
Lid

Bericht door special air service »

Geen lak meer aanwezig en het hout is licht bewerkt/besneden.

ZOu het evt kunnen proberen maar denk dat het dieper zit en dus niks uitmaakt.
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 54 keer
Ontvangen: 96 keer

Schoonmaken van een bajonet

Bericht door asjemenou »

special air service schreef:Enig idee hoe ik een houten handvat dat zwart verkleurd is (waarschijnlijk door de tape die erom zat) weer schoon kan krijgen? Dan zal m'n erzats bajonet er ook weer wat beter uitzien.
Wat de zwarte verkleuring van het handvat betreft, waarom denk je dat dit is veroorzaakt door plakband o.i.d.? Dit kan toch ook zijn veroorzaakt door gebruik. Eén goede raad, rommel niet teveel aan je bajonet(ten). Zeker niet met schuurpapier, staalwol, koperpoets of andere schuurmiddelen. Je richt daarmee vaker schade toe aan het object dan dat je het opknapt.
Als we het hebben over roestplekken op een bajonet dan kan je deze het beste behandelen met wapenolie, een poetsdoek en een koperen munt. Wrijf het bajonet in met wapenolie en de poetsdoek. Roestplekken behandel je door er met een koperen munt overheen te krassen. Doordat koper zachter is dan metaal zullen er geen krassen op het bajonet komen. En ook de blauwlaag van het bajonet word niet aangetast. Bij veel roest lijkt deze methode misschien monnikenwerk maar het resultaat is er vaak wel naar. Zelf ben ik zeer tevreden over deze methode. Ik heb deze zelfs met succes toegepast op verroeste Welfare Biscuit blikken. De groen/bruine kleur en ook de opgedrukte tekst van deze blikken bleef hierdoor geheel behouden. Toegeven, het was wel flink wat werk. Door deze behandeling komt er flink wat wapenolie op het object waardoor je het object eigenlijk nadien niet meer behoeft te behandelen. De eerder genoemde Welfare Biscuit blikken zijn nog steeds roestvrij. Ik moet er wel bij zeggen dat ze in een droge ruimte staan.
Houten delen of objecten kun je het beste schoonmaken met spiritus. Spiritus is namelijk geen olieproduct. Olieproducten zoals wasbenzine, verfverdunner, stickerremover enz. kunnen de loog of laklaag van houten objecten aantasten. Geef na zo'n spiritusbehandeling het object bijvoorbeeld een dag de tijd om te drogen. Hierdoor kan het vet/vuil goed uitkristalliseren. Wanneer een houten object erg vuil is, herhaal deze methode desnoods een paar keer. Ik heb op deze manier o.a. de kolf van mijn Sovjet M44 karabijn schoon gekregen. De kolf van deze karabijn is namelijk gelakt.
Ik heb wel eens van iemand vernomen die een geweerkolf heeft gereinigd door 'm in de vaatwasser te stoppen. Zelf heb ik hier geen ervaring mee. Ik weet ook niet wat voor een effect dit heeft op de kolf. Vaatwastabletten vind ik vaak nogal agressief. In voorgaande reacties lees ik iets over meubelolie. Ook met dit soort middelen ben ik erg voorzichtig. Je weet tenslotte nooit of wat voor een effect het heeft (op de langere duur) op het hout en op de laklaag.
Bakelieten handvaten/objecten kan je opknappen door ze schoon te maken met een sopje van water met groene of zachte zeep. Gebruik daarbij desnoods een tandenborstel o.i.d. Om bakeliet weer enigszins de oorspronkelijke kleur terug te geven heb ik mensen wel eens bakeliet zien behandelen met cockpitspray. Of dat cockpitspray schadelijk is voor bakeliet durf ik niet te zeggen.
Voor alle objecten die men schoon wil maken zou ik zeggen, ga voorzichtig te werk. Gebruik geen agressieve/synthetische schoonmaak- en schuurmiddelen. Een beschadiging is zo gemaakt.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
special air service
Lid

Bericht door special air service »

De reden waarom ik denk dat het van tape komt is omdat ik dat er zelf (daarover zat nog een stuk plastic) afgehaald heb.

Het metaal is wel opgeschuurt. Zal binnenkort eens voorzichtig kijken hoe het hout op spiritus reageerd.

Bedankt!

De tip van de koperen munt ga ik eens uitbroberen op een munitie kistje. zien wat het wordt.
Plaats reactie