Er staat vermeld dat er slechts 101 werden gebruikt. Maar pas in 1944 uit dienst werd genomen, 1 jaar voor de Capitulatie. Op het internet vind ik nogal veel foto's terug die dateren uit de Tweede Wereldoorlog. Maar geen foto's na de Tweede Wereldoorlog. Tenzij het ene modelbouw is. Op Youtube vind ik ook weinig video's terug die opgenomen zijn na de Tweede Wereldoorlog. Tenzij een game.De Sd.Kfz 234/2 (Sonderkraftfahrzeug 234 model 2) of de Sd.Kfz 234/2 Schwerer Panzerspähwagen is een Duits pantservoertuig uit de Tweede Wereldoorlog dat door zijn snelheid en behendigheid ook onder de naam Puma bekend stond.
De gepantserde auto is gebaseerd op de Sd.Kfz. 231 Schwerer Panzerspähwagen (8 rad) en werd gebruikt door het Duitse leger tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het werd ontwikkeld uit de Büssing-NAG Sdkfz 232, die in 1936 verscheen. Vanaf 1940, begon men met de productie van de Sdkfz 234. Het werd gebouwd op een chassis met acht wielen, net als zijn voorgangers. De chassis werd gebouwd door de Büssing-NAG in Leipzig-Wahren. Het carrosserie, werd geleverd door Deutsche Edelstahlwerke van Krefeld en de torentjes door Daimler--Benz. Het kreeg een luchtgekoeld motor voor gebruik in Noord-Afrika. Deze werd geleverd door Ringhoffer-Tatra-Werke AG van Nesseldorf.
De Sdkfz 234 werd ontwikkeld voor de oorlog in Noord-Afrika. Maar toen de eerste exemplaren werden geleverd, werden de Duitsers verslagen in Noord-Afrika zodat de Puma nooit in de Noord-Afrika campagne verscheen. Niettemin bleken ze nuttig te zijn in Oostelijk Front. Ondanks het een formidabel voertuig bleek te zijn, werden er 101 Puma's gebouwd, voordat deze werd vervangen door de eenvoudigere 234/1, met een 20mm kanon, in 1944.
Bron: Wikipedia.
In het Wikipedia vind ik het nergens het antwoord terug op de volgende vragen. Zijn er Puma's die de oorlog hebben overleeft en hedendaags terug te vinden zijn in museums enz....? Of zijn er Replica's gemaakt van de Puma? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Vergis jullie niet met de overige Sdkfz 234 varianten. De Sdkfz 234/4 werd voorzien met een 75mm PaK 40, en word door velen nog aanvaard als de Puma. Wat niet correct is. Het gaat degelijk om de Sdkfz 234/2 met een 50 mm Kwk 39 L/60 kanon.