Chassis A-10 en de Valentine tank

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Contacteer:

Chassis A-10 en de Valentine tank

Bericht door sniper snoop »

De A-10 cruiser, en automatisch ook de Valentine, hebben aan beide zijden twee soorten "Road wheels" (kan iemand mij eens de correcte benaming geven voor alle wielen van een tank onderstel?). Per zijde, zijn er twee grote en vier kleine wielen. Weet iemand waarom?
Afbeelding
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Contacteer:

Re: Chassis A-10 en de Valentine tank

Ik zie dat ik deze verkeerd heb geplaatst. Kunnen de moderators mij een plezier gunnen, om hem te verplaatsen naar "Uitrustingen"? :oops:
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

broeloe
Lid

Bericht door broeloe »

De kleine wielen worden loopwielen genoemd.
functie is natuurlijk om het gewicht van de tank te verdelen (hoe meer loopwielen hoe minder oppervlakte druk),
en wanneer 'één wiel door een mijn of granaat beschadigd raakt, vangt de rest dit op.

Het aandrijftandwiel bevindt zich of helemaal vooraan of helemaal achteraan, net waar zich de motor bevindt.

Stel dat de motor voorin de tank zit, dan bevindt het aandrijftandwiel zich helemaal vooraan. Het wiel helemaal achteraan wordt in het engels "idle wheel" genoemd. ikzelf zou dit vertalen als loos wiel. (heeft slechts geleiding van de track als doel)

de twee grote wielen naast de vier kleine loopwielen zijn spanwielen. De functie hiervan is om de track aan te spannen of juist te ontspannen. Dit kan gedaan worden door het wiel naar voren of naar achteren te schuiven.
Wie vrede wil bereidt zich voor op oorlog
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Contacteer:

broeloe schreef:Het aandrijftandwiel bevindt zich of helemaal vooraan of helemaal achteraan, net waar zich de motor bevindt. Stel dat de motor voorin de tank zit, dan bevindt het aandrijftandwiel zich helemaal vooraan. Het wiel helemaal achteraan wordt in het engels "idle wheel" genoemd. ikzelf zou dit vertalen als loos wiel. (heeft slechts geleiding van de track als doel).
Daarin kan ik u niet gelijk geven. De motor van de Tiger at achteraan. Het aandrijftandwiel, zat vooraan. Identiek voor nog talrijke Duitse tanks. Ook Russische tanks zaten de motoren achteraan, het aandrijftandwiel vooraan. :wink:

broeloe
Lid

Bericht door broeloe »

sniper snoop schreef:
broeloe schreef:Het aandrijftandwiel bevindt zich of helemaal vooraan of helemaal achteraan, net waar zich de motor bevindt. Stel dat de motor voorin de tank zit, dan bevindt het aandrijftandwiel zich helemaal vooraan. Het wiel helemaal achteraan wordt in het engels "idle wheel" genoemd. ikzelf zou dit vertalen als loos wiel. (heeft slechts geleiding van de track als doel).
Daarin kan ik u niet gelijk geven. De motor van de Tiger at achteraan. Het aandrijftandwiel, zat vooraan. Identiek voor nog talrijke Duitse tanks. Ook Russische tanks zaten de motoren achteraan, het aandrijftandwiel vooraan. :wink:
Je hebt gelijk. :oops:
Bij de valentine tank zie je ook de aandrijfwiel vooraan en motor achteraan.
Neem ik aan dat er iets moet zijn in de vorm van een aandrijfstang voor de overbrenging vanaf de motor?
Zie ik overigens bij het onderste plaatje een aandrijftandwiel achteraan? (wat voor tank is dit eigenlijk?)
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Contacteer:

broeloe schreef: Bij de valentine tank zie je ook de aandrijfwiel vooraan en motor achteraan.
Neem ik aan dat er iets moet zijn in de vorm van een aandrijfstang voor de overbrenging vanaf de motor?
Inderdaad.
broeloe schreef: Zie ik overigens bij het onderste plaatje een aandrijftandwiel achteraan? (wat voor tank is dit eigenlijk?)
Nee, de SP 17pdr, Valentine, Mk I, Archer had zijn aandrijfwiel vooraan en de motor achteraan.

broeloe
Lid

Bericht door broeloe »

Nu we het toch over tracks hebben, ik kwam dit tegen op een forum:
German half tracks were similarly far better than say the US M3 or British Bren carriers. The reason one vehicle is better than another is related to the pitch between the wheels and their contact patch with the track. The interleaving of Panther and Tiger wheels may not have been very useful when it was freezing or if a wheel needed changing but they are the reason German tanks were so manoeuvrable. Coupled with their ability to neutral steer, some of the negative aspects of supposedly slower turret traverse becomes irrelevant
Ik lees een aantal dingen:
de hoogte tussen het wiel en contactpunt met de track zorgde voor een betere manouvreerbaarheid. Hoe?
interleaving, wat is dat?
neutral steer, wat is dat?
Robbert A
Lid

Bericht door Robbert A »

broeloe schreef: de hoogte tussen het wiel en contactpunt met de track zorgde voor een betere manouvreerbaarheid. Hoe?
ik denk dat het verschil zit tussen, hoe de tracks om de wielen zitten.

als je kijk naar die foto's dan zie je op de tracks 2 punten zitten, waar de wielen tussen zitten.
bij de duitsers zat er slechts 1 punt, maar die zat tussen 2 wielen in, ook bij aandrijfwiel, dan zit de punten van de aandrijfwielen op 2 punten in de tracks.

neutral steer, dit is toch hetzelfde als bijvoorbeeld je auto in neutraal zetten?
''het spijt me dat ik het uniform heb aangetrokken, niet dat ik deelgenomen heb aan de gevechten, maar dat ik het uniform heb aangetrokken. Er zit een onuitwisbare vlek op'' --- Nederlandse oud-SSer

The Pacific, Hell was just an ocean away
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Contacteer:

Maar waarom dan?

crossbow
Lid
Contacteer:

Bericht door crossbow »

O jee... wat staat er hier allemaal... :?

Ok één voor één, de opbouw van de Valentine loopwielen is als dusdanig opgebouwd, opdat bij het nemen van hindernissen de ketting aanspanning gelijkmatig over de hindernis wordt verdeeld. Anders zou de rups er aflopen. Bij moderne tanks wordt dit opgelost door meer maar kleinere loopwielen te gebruiken die onafhankelijk afgeveerd zijn.

De benaming was bijna goed, de onderste wielen zijn idd. de loopwielen, het getande wiel is idd. het aandrijfwiel of kroonwiel, echter de kleine wieltjes bovenaan zijn de retour of terugloopwielen en het grote wiel voor of achteraan zonder tanden is het spanwiel.

Voor de overbrenging zijn er 2 mogelijkheden, ofwel hangt de versnellingsbak rechtstreeks aan de motor, ofwel gebeurd de overbrenging tussen beide d.m.v. een as. Beide combinaties zijn mogelijk met aandrijfwiel vooraan of achteraan.

Interleaving zijn overlappende wielen, bekijk maar eens een foto van een Panther of Tiger.

Neutral steer wiel zeggen dat er geen onder- (uitbreken van de neus) of overstuur (uitbreken van de achterkant) optreed.

Dan, de afstand tussen wielas en wielrand is gewoon pure fysica, namelijk krachtoverbrenging (ofwel een raar voorbeeld van het hefboomprincipe). Het gewicht van de tank wordt gelijkmatiger overgebracht naar de grond.

Kris
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Contacteer:

Bedankt voor info, weet je waarvoor de kap dient op het aandrijfwiel?

broeloe
Lid

Bericht door broeloe »

goeie info crossbow!
ik heb nog even een aantal voorbeelden neergezet.
Crossbow kun je de voor en nadelen van deze systemen beschrijven?
Kan men dat spanwiel dan ook naar voren en achteren verplaatsen?
Is interleaving beter dan bijvoorbeeld het systeem bij de sherman en stug?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Contacteer:

Nadeel van overlappende wielen: als er een wiel achteraan beschadigd word en vervangen moet worden, dat heel wat wielen moeten gedemonteerd worden. Als ik mij niet vergis, heeft ook iets met het vrieskou te maken. Modder die tussen de wielen terecht komt en vast vriest. Voordeel aan de overlappende wielen: de tank sneller stil staat om zijn schot te lossen. Dit heb ik gehoord.

crossbow
Lid
Contacteer:

Bericht door crossbow »

Elk systeem heeft zijn voor en nadelen, de variatie op het Christies systeem met retourwielen lijkt toch wel het beste . De meeste moderne tanks zijn met dit systeem uitgerust.

Eerst de afbeeldingen. De StugIII en Sherman HVSS hebben totaal verschillende systemen. De StugIII heeft per paar van loopwielen een soort schommelende ophanging. Dit was goed voor grote obstakels, maar voor kleinere obstakels waren meer en kleinere loopwielen nodig.
De Sherman was uitgerust met gepaarde loopwielen die min of meer onafhankelijk van elkaar bewogen echter gelimiteerd door de verbindingszuiger. Op die manier kon men met minder loopwielen kleinere obstakels nemen.

Overlappende wielen zorgden ervoor dat de gronddruk binnen de perken bleef, echter zij hadden idd. de problemen hier eerder aangegeven.

De plaatsing van de spanwielen speelt geen rol. Bij een hedendaagse tank staan die meestal vooraan. Het verschil is dat spanwielen achteraan de spanning zetten door aan te trekken. Vooraan door aan te duwen.

Die afdekkap bij o.a. de Valentine diende, als ik het nog goed herinner, enkel voor geleiding van de rupstanden (om aflopen te voorkomen).

Kris
matador
Lid

Bericht door matador »

Hallo,
De gebruikelijke manier van het opstellen van de motor en de versnellingsbak in die periode was de "in lijn opstelling", dwz. dat de motor en de versnellingsbak in de lengte-as van het voertuig werden gemonteerd. Het was ook gebruikelijk de motor en de versnellingsbak achteraan te plaatsen en de eindaandrijvingen vooraan onder te brengen met daar tussenin de gevechtsruimte, deze twee gehelen werden met een aandrijvingsas met elkaar verbonden, zodoende bekwam men een voertuig dat toch redelijk compact was en met een goede gewichtsverdeling. De massa van de eindaandrijving bood tevens nog een bijkomende bescherming tegen frontale inslagen.
De "Christie"-ophanging gebruikte grote baanwielen maar GEEN retourrollers en was bijzonder goed aangepast voor het behalen van hoge snelheden op eerder vlak terrein maar bleek minder geschikt voor zwaarder terrein.
Het systeem van de Sherman ophanging was gebaseerd op franse technologie die een compromis vormde tussen stevigheid, terreinvaardigeheid en eenvoud van constructie. De voertuigen waren wel eerder hoog.
De "Panther"-ophanging was ontworpen om een zo laag mogelijke bodemdruk te bekomen gezien het voor die tijd grote gewicht van het voertuig en men gebruikte tevens torsiebaren om de wielen af te veren.Tevens kon men het silhouet zeer laag houden.
Deze ophanging was zeer soepel en efficient maar uitermate complex en fragiel in bepaalde terreinomstandigheden, een vereenvoudigde versie wordt momenteel op de moderne gevechttanks gebruikt. (Leopard, Patton enz)
"Neutral steer" is een engelse benaming om ter plaatse te draaien, de britse en sommige duitse en franse tanks konden dit, let wel letterlijk ter plaatse draaien en niet zeer kort draaien door het blokkeren van één rupsketting.
De verschillen in baanwieldiameter op de A-tanks zijn niet meteen duidelijk maar vloeien meer voort uit experimentele onderzoeken van voor WOII, tevens draaide de binnenkant van het kroonwiel trager dan de buitenkant, iets waarvoor ik nog geen uitleg heb maar typisch brits scheen te zijn en enkel voor dat type tank.
Pantser groetengroeten,
Matador
Plaats reactie