Belgische tankeenheid?

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
Peter VdH
Lid

Belgische tankeenheid?

Bericht door Peter VdH »

Hallo,

Ik wou hier even een vraag posten over een oude foto. Op de foto staat ondermeer mijn grootvader vermoedelijk tijdens zijn legerdienst en kort voor het begin van de tweede wereldoorlog.

Is er iemand die iets meer kan vertellen over dergelijke foto? Alle info is welkom.
Is dat de aanzet van een tankwiel links op de foto? En zo ja, is daar iets meer over te vertellen? (type?)

Alvast bedankt.

Afbeelding
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Contacteer:

Re: Belgische tankeenheid?

Bericht door sniper snoop »

Het lijkt erg op de Italiaanse Lancia 1Zm. Maar ik weet niet of ze in Belgisch dienst werden genomen. België had hun eigen fabrieken, zoals Minerva. Maar de Italianen waren toen Geallieerd tijdens de Eerste Wereldoorlog, want Italië verklaarde de oorlog aan Oostenrijk-Hongarije (23 mei 1915), Ottomaanse Rijk (Turkije - 20 augustus 1915 ), Bulgarije (19 oktober 1915) en als laatste Duitsland (28 augustus 1916). Dus ze waren Geallieerd.

Ik denk een omgebouwde Italiaanse Lancia 1Zm gepantserde voertuig. Want die werden regelmatig omgebouwd. Desnoods mail je eens het leger. Zij zullen u kunnen helpen en zouden, als jij dit wenst, een kopie kunnen sturen van zijn steekkaart. Heb ik ook gedaan van mijn vader en het is zeer nuttig. :wink:
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Peter VdH
Lid

Bericht door Peter VdH »

Bedankt voor de info.
Maar ik vermoed dat de identificatie die je opgeeft voor het voertuig is op de voorgrond?
Linksboven op de foto dacht ik echter de aanzet van een tankwiel te zien? Misschien een Renault FT-17/18?
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Contacteer:

Peter VdH schreef:Bedankt voor de info.
Maar ik vermoed dat de identificatie die je opgeeft voor het voertuig is op de voorgrond?
Linksboven op de foto dacht ik echter de aanzet van een tankwiel te zien? Misschien een Renault FT-17/18?
Dit kan inderdaad een Ft-17 of een Ft-18 (Benaming voor de versie met het kanon) zijn.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

SV Kenny
Lid
Contacteer:

Bericht door SV Kenny »

sniper snoop schreef:Het lijkt erg op de Italiaanse Lancia 1Zm. Maar ik weet niet of ze in Belgisch dienst werden genomen. België had hun eigen fabrieken, zoals Minerva. Maar de Italianen waren toen Geallieerd tijdens de Eerste Wereldoorlog, want Italië verklaarde de oorlog aan Oostenrijk-Hongarije (23 mei 1915), Ottomaanse Rijk (Turkije - 20 augustus 1915 ), Bulgarije (19 oktober 1915) en als laatste Duitsland (28 augustus 1916). Dus ze waren Geallieerd.

Ik denk een omgebouwde Italiaanse Lancia 1Zm gepantserde voertuig. Want die werden regelmatig omgebouwd. Desnoods mail je eens het leger. Zij zullen u kunnen helpen en zouden, als jij dit wenst, een kopie kunnen sturen van zijn steekkaart. Heb ik ook gedaan van mijn vader en het is zeer nuttig. :wink:
Neen, ik weet niet waar je 't haalt maar de vrachtwagen lijkt toch in niks op een Lancia 1Zm, die een pantserwagen is?
Het is een Chenard & Walker camion, die diende om de FT 18 tanks van het Régiment de Chars de Combat te transporteren.
Afbeelding
Dit regiment werd opgedoekt in 1935, dus ik betwijfel dat de foto nèt voor de oorlog genomen is. :)
Mannen van dit regiment zijn makkelijk herkenbaar aan hun typische zwarte baret, maar op uw foto worden ze op een ander manier gedragen dan men meestal op foto's ziet, meestal werden ze zo gedragen: Afbeelding
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Contacteer:

Nu jij het zegt, ik herken hem nu. Inderdaad het is deze. Dus een Chenard & Walker camion Mle 1931?

Peter VdH
Lid

Bericht door Peter VdH »

Hartelijk dank voor de info!
Peter
Plaats reactie