Verkleuring uniformen
-
- Lid
Verkleuring uniformen
Hoe en waar zetten jullie je mannequins met uniformen. Ik heb er 1 in de woonkamer staan. Staan ze bij jullie allemaal in een verduisterde kamer?
- S1991
- Lid
- Contacteer:
Re: Verkleuring uniformen
Bij mij staan ze op de kamer.
Heb wel de lamellen bijna altijd dicht zodat er weinig tot geen licht binnenkomt en dan ook niet op de kleding.
Grt
Heb wel de lamellen bijna altijd dicht zodat er weinig tot geen licht binnenkomt en dan ook niet op de kleding.
Grt
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
- Nico Roelofs
- Lid
- Contacteer:
Mijn verzameling staat in een apparte afgesloten kamer. Zit wel een raam in maar die heb ik geblindeerd. Enige licht wat er dus bij kom is als ik op het hok ben en de lamp aan doe. Verder staat de gehele verzameling altijd in het donker.
- rutger
- Lid
Heb zelf altijd de gordijnen naar beneden. Helaas onstaat verkleuring ook door blootstelling aan UV-licht, waarbij gordijnen niet voldoen.
Ik laat mijn ramen van de kamer waarschijnlijk beplakken met speciaal folie dat UV en licht grotendeels verminderd.
Helaas zijn de kosten van dergelijke folie aanzienlijk, maar aangezien mijn collectie vele malen meer waard is, de moeite waard.
Ik laat mijn ramen van de kamer waarschijnlijk beplakken met speciaal folie dat UV en licht grotendeels verminderd.
Helaas zijn de kosten van dergelijke folie aanzienlijk, maar aangezien mijn collectie vele malen meer waard is, de moeite waard.
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''
Nelson Mandela
Nelson Mandela
-
- Lid
jezus christus, dat jullie daar allemaal aan denken.
ik heb mijn mannequin op mijn kamer staan, bij een raam, en nooit gordijn ervoor en snachts aan die kant ook geen rolluik. dus hij krijgt dag en nacht licht..
is dit erg?
ik heb mijn mannequin op mijn kamer staan, bij een raam, en nooit gordijn ervoor en snachts aan die kant ook geen rolluik. dus hij krijgt dag en nacht licht..
is dit erg?
in peace sons bury their fathers,, in war fathers bury their sons,
- rutger
- Lid
Het beste is dat de mannequin niet in direct zonlicht geplaatst wordt, gordijnen naar beneden is wel een pré.Airborne101 schreef:jezus christus, dat jullie daar allemaal aan denken.
is dit erg?
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''
Nelson Mandela
Nelson Mandela
-
- Lid
Dat kan je ook zeggen zonder te vloeken lijkt mij?Airborne101 schreef:jezus christus, dat jullie daar allemaal aan denken.
is dit erg?
Ik heb 2 ramen in men kamer, super irritant ivm bescherming tegen zon, maar ééntje is altijd dicht (rolluiken en gordijnen) aan die kant staat ook het meeste van me collectie en krijgt geen zon, andere raam is meestal rolluik dicht, en komt er alleen door een paar spleetjes licht, maar dat reikt niet tot mijn collectie.
mvg,
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
- Nico Roelofs
- Lid
- Contacteer:
Als jij je duur betaalde uniformen langzaam ziet verkleuren dan zou ik dat erg vinden. Buiten het feit om dat je een stukje historie schade toe brengt. Daarom neem ik maatregelen om mijn materiaal zo goed mogelijk te beschermen. En dan is het vermijden van zonlicht bij mij collectie 1 van de vele dingen die ik doe om het te beschermen.Airborne101 schreef:is dit erg?
-
- Lid
volgens mij is ff jezus zeggen niet vloeken...coco schreef:Dat kan je ook zeggen zonder te vloeken lijkt mij?Airborne101 schreef:jezus christus, dat jullie daar allemaal aan denken.
is dit erg?
Ik heb 2 ramen in men kamer, super irritant ivm bescherming tegen zon, maar ééntje is altijd dicht (rolluiken en gordijnen) aan die kant staat ook het meeste van me collectie en krijgt geen zon, andere raam is meestal rolluik dicht, en komt er alleen door een paar spleetjes licht, maar dat reikt niet tot mijn collectie.
mvg,
maar ontopic, mijn pop word tegen zonlicht beschermd.
hij staat tegen een raam aan, maar hij staat dicht tegen een ander huis aan, 2 onder 1 kap.
dus de zon raakt hem niet.
maar het gewone buitenlicht (zeg maar) wel.
is dit erg?
- Nico Roelofs
- Lid
- Contacteer:
Ja nog steeds verkleuring. Je hebt nu wel geen direct licht op je pop maar wel indirect. Zolang er gewoon daglicht bij jou naar binnen schijnt of het nu direct of indirect is zal er gewoon verkleuring optreden. Op je pop Dus nee je pop is nog steeds niet beschermd.Airborne101 schreef:maar ontopic, mijn pop word tegen zonlicht beschermd.
hij staat tegen een raam aan, maar hij staat dicht tegen een ander huis aan, 2 onder 1 kap.
dus de zon raakt hem niet.
maar het gewone buitenlicht (zeg maar) wel.
is dit erg?
-
- Lid
Het is alsnog onnodig gebruik van voor sommige De Redder.volgens mij is ff jezus zeggen niet vloeken...
Sovjet re-enactment groep
http://krasnyoktjabr.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
What ever happens, we have got
the Maxim guns, and they have not!
http://krasnyoktjabr.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
What ever happens, we have got
the Maxim guns, and they have not!
- JimK
- Lid
- Contacteer:
Daglicht is gewoon schadelijk voor je collectie. Zo simpel is het. Vermijd dus zoveel mogelijk het contact met daglicht.
Ik heb mijn collectie op een afgesloten ruimte (grote zolder), ik heb het geïsoleerd, heb het ene raampje dat er is geblindeerd door er een grote NSB info plaat voor te maken. Is een oud museum info bord met foto's etc, dus niets origineels. Deze zal van achteren een vierkante verkleuring krijgen, maar dat is niet erg. Ook heb ik eerst nog horgaas voor dat raam gemaakt zodat geen ongedierte er door kan. Ook heb ik een elektronische kruipende insecten cq motten verjager aangesloten. En ik gebruik mottenballen en antimotspray.
Gr. Jim
Ik heb mijn collectie op een afgesloten ruimte (grote zolder), ik heb het geïsoleerd, heb het ene raampje dat er is geblindeerd door er een grote NSB info plaat voor te maken. Is een oud museum info bord met foto's etc, dus niets origineels. Deze zal van achteren een vierkante verkleuring krijgen, maar dat is niet erg. Ook heb ik eerst nog horgaas voor dat raam gemaakt zodat geen ongedierte er door kan. Ook heb ik een elektronische kruipende insecten cq motten verjager aangesloten. En ik gebruik mottenballen en antimotspray.
Gr. Jim
-
- Lid
mmm,, ik heb zo'n ontzettend kleine kamer, op de zolder slaapt mijn 2 zussen. ik weet niks anders dan mijn kamer....
gr dion
gr dion
- rutger
- Lid
Even off-topic:mgschutze schreef:Daglicht is gewoon schadelijk voor je collectie. Zo simpel is het. Vermijd dus zoveel mogelijk het contact met daglicht.
Gr. Jim
Waar plaats je die mottenballen? In de zakken van de uniformen en dergelijke? En hetzelfde voor de antimotspray?
En wat voor elektronische mottenverjager gebruik je?
En moet een kamer met militaria ook regelmatig gelucht worden?
Nelson Mandela
Nelson Mandela
- JimK
- Lid
- Contacteer:
Ja, de mottenballen stop ik in de zakken. Hoort geen kwaad te kunnen.
De spray ben ik iets voorzichtiger mee, weet niet of dat schade aanricht. Spuit dat vaak vooral op de vloerbedekking, als je dan insecten/larven onder schoenen mee brengt gaan die iig kapot. en spuit het overal beetje tussen. Trekt zo weg. Maar echt direct op uniform doe ik meestal niet. Misschien weet iemand anders of dat wel of geen kwaad kan?
Als je een kamer vol militaria hebt is lichte toch wel belangrijk. Ook voor de muffe lucht, hoewel je die toch wel krijgt
. Maar als je niet tocht (probleem van veel nieuwbouw huizen) dan krijg je een te hoge luchtvochtigheid, en dan krijg je schimmel of zelfs roest. Een ideale luchtvochtigheid is er niet bij militaria, gezien je papier, leer, staal, stof etc hebt. Maar een goed gemiddelde ligt rond de 45%. Dit kan je meten met luchtvochtigheidsmeter of thermohygrograaf (dat is nauwkeuriger). geeft die bijv. 70/80% of meer aan dan moet je een luchtontvochtiger hebben. Gebruik ik zelf af en toe ook.
Gr. Jim
De spray ben ik iets voorzichtiger mee, weet niet of dat schade aanricht. Spuit dat vaak vooral op de vloerbedekking, als je dan insecten/larven onder schoenen mee brengt gaan die iig kapot. en spuit het overal beetje tussen. Trekt zo weg. Maar echt direct op uniform doe ik meestal niet. Misschien weet iemand anders of dat wel of geen kwaad kan?
Als je een kamer vol militaria hebt is lichte toch wel belangrijk. Ook voor de muffe lucht, hoewel je die toch wel krijgt

Gr. Jim