Verwisseling uitrusting in wo2 mogelijk?

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
pistole38
Lid
Contacteer:

Verwisseling uitrusting in wo2 mogelijk?

Bericht door pistole38 »

Hallo,

Ik heb een week geleden een p38 gekocht. De verkoper had het ding al sinds de oorlog in zijn bezit en hier zat ook een holster bij.
Ik ging ervan uit dat het dus een origineel holster zou zijn! Wat blijkt, het was inderdaad een holster uit de oorlog die netjes waa
gestempeld was. Echter was het holster niet voor een p38 maar voor een Poolse vis Radom p.35.
Ook heb ik op een amerikaans forum gelezen dat veel veteranen als oorlogsbuit regelmatig wapens naar huis meebrachten. Hierbij
zaten ook veel p.38-ers die in radom holsters zaten.

Hoe kan het dat verkeerde holsters werden gebruikt voor dit wapen?? Dit zou je van de georganiseerde Duitsers niet verwachten.
Was er een gebrek aan P.38 holsters in de oorlog?
Heeft iemand toevallig foto's van Duitsers met een P.38 in de handen maar een radom holster aan de riem?

Zijn er meer voorbeelden bekend van holsters die voor een andere soort wapens gebruikt werden?

alvast bedankt,
Bio
http://www.pistole38.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
michiel01
Lid

Re: Verwisseling uitrusting in wo2 mogelijk?

Bericht door michiel01 »

na de inname van Polen (en andere landen idem dito) was het normaal dat de Duitsers dat soort fabrieken overnamen en voor Duitsland produceerde. Dat verklaard de WaA stempel.

Dat een ander model holster gebruikt werdt voor een P38 ken ik als voorbeeld niet. Op andere vlakken werdt dit wel gedaan, munitietasjes bijvoorbeeld, de MG 13 magazijnhouders werden doorgebruikt voor een ander wapen (kan echt niet op de naam komen).

Daarbij genomen de schaarste aan het eind van de oorlog kan verklaren dat men genoegen nam met een minder standaard uitvoering. Het door elkaar gebruiken van uniformen en alles benutten wat mogelijk is, denk aan het Oostfront was een "gewone" zaak. Schaarste maakt vindingrijk!

Dat het niet textbook is maakt het absoluut niet onmogelijk of ongebruikt!

Wil je eens foto's plaatsen van het pistool en het holster (en pistool in het holster met de flap open) aan de afdruk die het wapen achtergelaten zal hebben kun je vaak wel zien of het werkelijk goed gepast heeft.
pistole38
Lid
Contacteer:

Bericht door pistole38 »

Michiel,

Bedankt voor je reactie! Ik vermoedde ook al zoiets maar het zou leuk zijn als hier historisch bewijs voor was. Bijvoorbeeld fotoos of iets dergelijks.
Wat betreft het posten van wapens weet ik niet of dat hier toegestaan is. Mochten de moderators er anders over denken dan hoor ik het wel :P

Is er trouwens te achterhalen (aan de hand van het serienummer) aan welke duitser dit wapen gegeven is tijdens de wo2? Ik zou namelijk wel iets meer van de geschiedenis van het wapen willen weten.

Ik heb het wapen wel effe gecensureerd zodat het plaatje niet opeens een ander leven gaat leiden op het internet.

Hopelijk kun je aan de hand van deze fotoos iets zinnigs zeggen over het wapen/holster combinatie.

Het holster is gestempeld met Adelaar/waa182 (of 162). Verder staat er in blauwe inkt op "Pistole p.35 (p)".

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door pistole38 op 20 feb 2009, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
michiel01
Lid

Bericht door michiel01 »

Hello,

posten van wapens is geen probleem hier, ik neem aan dat je een vergunning en alles hebt, zo niet pas dan op met wat je op internet post!

Het is wel duidelijk aan de zwarte "vlekken" te zien dat het wapen voor langere tijd in dit holster gezeten heeft. Ik moet er wel een maar bij plaatsen, het wapen rekt het holster erg op, je ziet goed dat het wapen niet oorspronkelijk in dit holster past. De sluitlip wordt erg opgerekt als het wapen in het holster zit, is minder goed voor het holster helaas.

Ik begrijp dat je nu mogelijk voor een dilemma komt te staan, of dit holster houden of een origineel P38 holster erbij kopen. Een origineel P38 holster is natuurlijk netter dan dit exemplaar, maar dat is een keuze die je helemaal zelf moet maken.

Mocht je dit holster willen verkopen dan heb ik er wel interesse in :)

het is een erg nette P.38 een van de betere in NL die ik in het afgelopen jaar voorbij heb zien komen en dat waren er nogal wat!!!

Je hebt een erg mooie aankoop gedaan! Verzamel je überhaupt Duitse militaria of wapens, of überhaupt niet?

In ieder geval complimenten voor je aankoop!

Mvg,
Michiel
pistole38
Lid
Contacteer:

Bericht door pistole38 »

Het holster staat inderdaad onder spanning als het wapen er in zit. Ik denk dat ik op zoek ga naar een originele p.38 holster, maar
ik hou dit holster ook. Dit holster is vanaf de oorlog (en waarschijnlijk ook tijdens de oorlog) het holster geweest wat altijd bij het wapen gezeten heeft. Dit is ook een stukje historie wat ik niet van elkaar wil scheiden. Daarom zal ik dit holster niet wegdoen.

Ik heb dit wapen uit 2 redenen gekocht. Ten eerste als tegenhanger van wat andere modernere wapens en ten tweede omdat dit wapen een karakter/historie/verhaal heeft. Daarnaast is de ontwikkeling van het wapen erg interessant. Alle variaties in stempels e.d. zijn erg interessant om te bestuderen. Op dit moment ben ik p.38 magazijnen aan het kopen/verzamelen om de diverse stempels en variaties te bestuderen. Dus als iemand nog een magazijntje heeft liggen :P ...

Verder spaar ik weinig militaria maar ik heb wel wat leuke dingetjes. Mijn schoonmoeder gaf mij een tijdje terug een hele berg spullen die zowel de duitsers als geallieerden achter hadden gelaten in haar ouderlijke huis tijdens de oorlog. Dit huis stond in voerendaal op een strategisch punt en in september 1944 is dit huis afwisselend in de handen gevallen van beide partijen. Na de oorlog hebben beide partijen wat spulletjes achtergelaten en die zijn nu in mijn bezit. Er zat een origineel duits gasmasker blik met riemen bij. De inhoud van dit blik was helemaal compleet. Ook zat er een amerikaanse garand bajonet bij: AFH, bommetje en 1943. Verder nog 2 veldflessen.
Als ik soms tegen wat spullen krijg of tegen iets leuks aanloop, dan wil ik het nog wel eens kopen. Maar op dit moment gaat mijn interesse vooral uit naar de p.38 en de ontwikkeling/productie ervan. Als iemand leuke fotoos heeft van Duitsers met P.38-ers dan kun je me daar ook erg blij mee maken :)

Is het trouwens mogelijk om de geschiedenis van deze p.38 te achterhalen aan de hand van het serienummer? De duitsers hielden alles bij, dus ik ga ervan uit dat er ook wel archieven staan waar deze informatie is opgeslagen?
Als er interesse is in de P.38 dan kan ik binnenkort wel eens een uitgebreid verslag schrijven over dit wapen. Dus geschiedenis, productie, stempels e.d.

Wapen op de foto is uiteraard legaal voorhanden!

grtz,
Bio
racefiets
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

@ bio
Ik kom jou ook overal tegen.. :mrgreen: Ik heb nog een magazijntje gevonden. Ik zal er binnenkort even een foto van maken en naar je door mailen.
pistole38
Lid
Contacteer:

Bericht door pistole38 »

Hey Racefiets!

Jij bent ook op elk forum actief :P
Ik ben hier trouwens via jou gekomen! Op weer een ander forum had ik een vraag gesteld over onderhoud van leer,
via jouw antwoord ben ik toen hier verzeild geraakt!
Zocht een forum om bovenstaande vraag te stellen en dit forum leek me daar hgeschikt voor.
Alleen effe een andere nickname gebruikt :+

Ik kijk uit naar de fotootjes.

Ik ben er nog niet aan toe gekomen om het te regelen. Waarschijnlijk morgen!

Maar racefiets heb jij een idee over bovenstaande theorie? Gebruikten duitsers holsters voor wapens waar ze eigenlijk niet voor gemaakt waren?

grt,
Bio
racefiets
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Het blijft bij een vermoeden maar ik denk dat alles werd gebruikt wat bruikbaar was. Zeker als het ging om vervangend materiaal.
michiel01
Lid

Bericht door michiel01 »

Poging 2, ik had net een compleet verhaal getypt,kapt m'n server ermee.
Is het trouwens mogelijk om de geschiedenis van deze p.38 te achterhalen aan de hand van het serienummer? De duitsers hielden alles bij, dus ik ga ervan uit dat er ook wel archieven staan waar deze informatie is opgeslagen?
Ik ben bang dat het een lastige zoektocht voor je gaat worden. Als ik het logisch probeer te beredeneren dan volgt er iets als dit: Het bijhouden van wapennummers en daaraan gekoppeld de bezitter lijkt me een logische zaak. Je moet immers weten welk wapen van wie is bij een eventuele vermissing, diefstal etc en voor het justeren van een wapen en het daaropvolgend gebruik onderhoud en de hele riedel. Voor een leger tijdens vredesbedrijfsvoering zie ik inderdaad wel in dat er een goede en accurate vorm van het op enigerwijze van wapennummers en eigenaren.

echter, mijn bezwaar zit in het gebruik tijdens oorlogsvoering, wapens raken onbruikbaar, men "raapt" een ander wapen op, wapens moeten hersteld worden, worden omgeruild. Ik denk, en dat is puur wat ik denk zonder enige vorm van gedocumenteerde onderbouwing, dat er slechts een heel klein percentage daarvan geregistreerd is geweest. ik denk dat dat, zeker later in de oorlog, nog geen vol procent is geweest.

Daar komt nog het volgende bij, ja alles in Duitsland werd goed bijgehouden en gedocumenteerd, echter zal er op een gegeven moment een niveau in de legerleiding zijn waarvoor dit niet meer interessant is, ik denk dat, dat al is na compagnies of bataljonsgrote. De documentatie daarvan is niet zo groot als het hele leger. Wat twee zaken met zich meebrengt, of je moet bij alle bataljons opzoek gaan naar een nummer ( je kan een hoop uitsluiten als het wapen met 100% zekerheid hier is achtergebleven) of je loopt ertegen aan dat dit soort zaken niet gedocumenteerd zijn of onbereikbaar omdat je geen familie van de eigenaar bent.

Ik weet dat het enigzins, nogal, een pessimistisch verhaal is, maar ik verwacht serieus dat het een flinke opgave zal zijn om zoiets boven water te krijgen, als het je überhaupt lukt. Ik hoop dat ik hiermee je zin naar speurwerk ontneem, maar ik denk dat dit wel een realistisch beeld is, helaas.
killingspree
Lid

Bericht door killingspree »

Bedankt voor het posten van je P38 !
Laatst gewijzigd door killingspree op 19 feb 2009, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
michiel01
Lid

Bericht door michiel01 »

lezen is ook een vak:
Wapen op de foto is uiteraard legaal voorhanden!
killingspree
Lid

I happen to have one too
Laatst gewijzigd door killingspree op 19 feb 2009, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
michiel01
Lid

Bericht door michiel01 »

Leuk voor je, betekend dat dan, dat het ineens niet meer nodig is om een post ook werkelijk te lezen voor je een reactie plaatst?
killingspree
Lid

Niet meer relevant, verwijder deze posts maar.
Laatst gewijzigd door killingspree op 19 feb 2009, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
michiel01
Lid

Bericht door michiel01 »

Ik snap van het begin af aan al wat je bedoelt, namelijk dat er genoeg mensen rondlopen en te koop lopen met het feit dat ze een mooi stukje staal aangekocht hebben en dat, dat minder briljant is mits je niet voldoet aan de vingerende wetgeving. Of iets in die trend.

Dat neemt niet weg dat het 'n zaak is van de topicstarter, en dat hij dat in deze op navragen van mij ook aangeeft, of hij weet wat hij doet. Dat neemt niet weg dat je gewoon een topic kan lezen voordat je erin post. Ik neem aan dat je opmerking een constructieve achtergrond heeft, op deze wijze ga je echter volledig langs je doel want het is namelijk absoluut niet meer relavant, daar het reeds al is genoemd. Dat er mensen zijn die zeggen dat ze een wapen legaal bezitten en dat, dat niet zo is, dat is hun probleem. Laat ze maar lekker tegen de lamp lopen.

Als jij dit katten wilt noemen prima, ik noem het wijzen op fouten. Die maak ik en ja die maak jij ook, je had het alleen makkelijk kunnen voorkomen door gewoon het topic te lezen in plaats van je meldingsdrang te laten gelden.
Plaats reactie