uitrusting Nederlandse militair

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
fritz derochebrune
Lid

uitrusting Nederlandse militair

Bericht door fritz derochebrune »

Hallo iedereen,

Ik heb vorige zomer een foto gekocht van een Nederlands militair met z'n vrouw (merkte net een ring aan zijn hand op). Hij is gemaakt bij een fotograaf in Maastricht, vandaar de grootte van 22.5 bij 16.5. Onlangs kwam ik de foto weer tegen, en nu wilde ik eens graag weten: is dit pré of post WO2? Ik heb nooit echt veel verstand gehad van nederlandse uniformen... Ik heb al eens de geschiedenis van de zaak waar de lijst is gekocht (ondertussen weggegooid omdat die kapot was) en die heeft helaas een geschiedenis voor en na de oorlog... Is het ook mogelijk te zeggen welke rang (als het niet gewoon een uniform voor de foto is :P) deze man precies had? Merci!

Afbeelding
In persecutione extrema S.R.E. sedebit Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus iudicabit populum. Finis.
ammo
Lid
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: uitrusting Nederlandse militair

Bericht door ammo »

fritz derochebrune schreef:Hallo iedereen,

Ik heb vorige zomer een foto gekocht van een Nederlands militair met z'n vrouw (merkte net een ring aan zijn hand op). Hij is gemaakt bij een fotograaf in Maastricht, vandaar de grootte van 22.5 bij 16.5. Onlangs kwam ik de foto weer tegen, en nu wilde ik eens graag weten: is dit pré of post WO2? Ik heb nooit echt veel verstand gehad van nederlandse uniformen... Ik heb al eens de geschiedenis van de zaak waar de lijst is gekocht (ondertussen weggegooid omdat die kapot was) en die heeft helaas een geschiedenis voor en na de oorlog... Is het ook mogelijk te zeggen welke rang (als het niet gewoon een uniform voor de foto is :P) deze man precies had? Merci!

Afbeelding

Vooroorlogs
Nemo Me Impune Lacessit
fritz derochebrune
Lid

ammo schreef: Vooroorlogs
Bedankt voor de info! :D
In persecutione extrema S.R.E. sedebit Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus iudicabit populum. Finis.
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007

Bericht door Alex »

Hallo Frits,

Dit is een vaandrig, officier in opleiding.
Ik zat net eens goed naar de foto te kijken, maar het lijkt net of er op de linker kraag een ster zit ipv een bolletje?
Lijkt die maar zo of kan jij dit bevestigen?

Alex
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
fritz derochebrune
Lid

alex schreef:Hallo Frits,

Dit is een vaandrig, officier in opleiding.
Ik zat net eens goed naar de foto te kijken, maar het lijkt net of er op de linker kraag een ster zit ipv een bolletje?
Lijkt die maar zo of kan jij dit bevestigen?

Alex
Hallo Alex

Allereerst mijn excuses voor het late reageren, maar zo ver ik kan zien zit er inderdaad een ster op de kraag. Is het mogelijk dat het een Davidster (in ieder geval een ster met zes armen) is? Zo ja, wat betekend dat dan?

Gr.

Fritz
Laatst gewijzigd door fritz derochebrune op 15 feb 2009, 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007

Bericht door Alex »

Hallo Falco,

Zover ik weet werden er geen davidsterren door Nederlandse militairen gedragen.
Als het een enkele ster is, zou dit betekenen dat het een 2e luitenant is, maar dan is het weer vreemd dat er een vaandrig rangaanduiding aanwezig is.
Ik zou hier eerlijk gezegd geen antwoord op kunnen geven, misschien dat iemand anders het weet?

Groeten,

Alex
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
fritz derochebrune
Lid

alex schreef:Hallo Falco,

Zover ik weet werden er geen davidsterren door Nederlandse militairen gedragen.
Als het een enkele ster is, zou dit betekenen dat het een 2e luitenant is, maar dan is het weer vreemd dat er een vaandrig rangaanduiding aanwezig is.
Ik zou hier eerlijk gezegd geen antwoord op kunnen geven, misschien dat iemand anders het weet?

Groeten,

Alex
Hey Alex

VIk ben er niet 100% zeker van dat het een zes-armige ster is, kan natuurlijk ook gewoon een cirkel zijn. Maar de lichtflits duidt erop dat er toch verschillende 'kanten' zijn. Misschien weet iemand anders hier inderdaad meer over? Ik hoop het wel!

Gr.

Fritz
michiel01
Lid

Bericht door michiel01 »

Betrokkene lijkt mij te oud voor het zijn van een Vaandrig. Ook het uniform zelf klopt dan niet, en het dragen van dit model sabel.

Dus ik zeg Adjudant. De ster kan duiden op een functie als bataljonsadjudant of brigadeadjudant, dit heb ik eens ergens gelezen geloof ik maar dat heb ik niet scherp. Mijn inziens is het zeker geen Off in opleiding, kan dit niet zo in mijn boek hierover terugvinden in ieder geval en heb het ook nog nooit gezien!
fritz derochebrune
Lid

michiel01 schreef:Betrokkene lijkt mij te oud voor het zijn van een Vaandrig. Ook het uniform zelf klopt dan niet, en het dragen van dit model sabel.

Dus ik zeg Adjudant. De ster kan duiden op een functie als bataljonsadjudant of brigadeadjudant, dit heb ik eens ergens gelezen geloof ik maar dat heb ik niet scherp. Mijn inziens is het zeker geen Off in opleiding, kan dit niet zo in mijn boek hierover terugvinden in ieder geval en heb het ook nog nooit gezien!
Bedankt! Deze info is interessant om te weten, hoewel er nog niet veel zekerheid is, is dit toch al een begin!
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

Waarom wel de roodborstjes? voor officier in opleiding
Amstelwijck
Beste Avatar 2017
Beste Avatar 2017
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Amstelwijck »

Volgens mij gaat het toch om een tweede luitenant. Door de lichtval lijkt het op een stip op de linkerkant van de kraag, (voor de kijkers rechts) maar is het een ster. Ook heeft hij twee gouden banden/biezen op de onderzijde van de kepi. Dus een subalterne officier. Een vaandrig had dit niet. Ook is de man wat oud voor een vaandrig. Hij had gezien de leeftijd een adjudant
moeten zijn.
Om mijzelf te dwingen meer geld te verdienen, besloot ik meer uit te geven.
mennomulder
Lid

Bericht door mennomulder »

Vraag even op http://www.nederlandsemilitaria.com/, daar zitten de echte kenners !
Plaats reactie