Duitse helm

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Andy B.
Lid

Duitse helm

Bericht door Andy B. »

Hallo WO2 Geïnteresseerden,

onlangs was ik in eben-emael. Ik zag hier in het museum verschillende poppen gekleed in duitse aanvalstunie. De helmen die deze Duitse Soldaten droegen, hadden aan de rechterkant een rood-wit-blauw vlagje. Ik kon dit moeilijk plaatsen omdat dit nu net de kleuren van de Nederlandse en Franse vlag zijn.
Ik ben hier op gaan letten en zo zag ik in de Belgische serie " de smaak van de Keyser " en de Nederlanse film " Oorlogswinter" dezelfde Duitse helmen, met dus ook deze 3 kleur.

Kan iemand mij vertellen waarom deze Duitse eenheden een helm droegen met de kleuren van de tegenstander?

groetjes
Westwall
Lid

Re: Duitse helm

Bericht door Westwall »

Hallo,

Nee, de helmen met het rood-wit-blauw vlaggetje werden uitsluitend gedragen door die Nederlandse SS vrijwilligers. Zij kregen zo'n helm met een Nederlands vlaggetje. :wink:

mvg,

Jan
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

Andy B. schreef:Kan iemand mij vertellen waarom deze Duitse eenheden een helm droegen met de kleuren van de tegenstander?
Op een Duitse helm wehrmacht, luftwaffe bevinden zich geen kleuren van de tegenstander. Het is rood wit zwart, dat zijn de kleuren van de Duitse nationale vlag tot 1945. Dat is dus gewoon hun eigen landskleur. :wink:

Wel kan zo'n vlaggetje in Nederlandse kleuren zich bevinden op bijvoorbeeld een TENO (Technische Nothilfe) helm voor een NL vrijwilliger. Maar dat is niet het geval in de situatie's die u beschrijft. Dit gaat gewoon om Duitse helmen met Duits landsschildje er op

Groet Jim
jurgen
Lid

Bericht door jurgen »

Met verkeerde of onvoldoende belichting zou dit wel als blauw kunnen overkomen.

Afbeelding
Andy B.
Lid

Bericht door Andy B. »

Bedankt voor de reacties, de belichting zou inderdaad een rol gespeeld kunnen hebben. Ik heb dan ook lang staan kijken omdat andere helmen dan weer eerder de zwarte kleur leken uit te schijnen dan de blauwe.
In de foto die je hier poste is het wit ook verwarbaar met geel vind ik, zo lijkt de vlag weer op fel op de Belgische :) .

groetjes
Westwall
Lid

Bericht door Westwall »

Andy B. schreef:Bedankt voor de reacties, de belichting zou inderdaad een rol gespeeld kunnen hebben. Ik heb dan ook lang staan kijken omdat andere helmen dan weer eerder de zwarte kleur leken uit te schijnen dan de blauwe.
In de foto die je hier poste is het wit ook verwarbaar met geel vind ik, zo lijkt de vlag weer op fel op de Belgische :) .

groetjes
Misschien dan toch kleurenblind? :lol:
david879
Lid

Bericht door david879 »

Volgens mij is dat de vlag van het Duitse Keizerrijk (http://nl.wikipedia.org/wiki/Duitse_Keizerrijk)
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

david879 schreef:Volgens mij is dat de vlag van het Duitse Keizerrijk (http://nl.wikipedia.org/wiki/Duitse_Keizerrijk)
Ook ja.

Deze vlag is ingebruik geweest in onderstaande perioden
- Noord-Duitse Bond (1867–1871)
- Duitse Rijk (1871–1918)
- Duitse (Derde) Rijk (1933–1935)
Laatst gewijzigd door JimK op 25 mei 2009, 19:26, 2 keer totaal gewijzigd.
david879
Lid

Bericht door david879 »

mgschutze schreef: Ook ja.

Deze vlag is ingebruik geweest in onderstaande perioden
- Noord-Duitse Bond (1867–1871)
- Duitse Rijk (1871–1918)
- Duitse (Derde) Rijk (1933–1935)

Ik dacht dat de duitse vlag van Das Dritte Reich rood met een witte cirkel en een swastika was. Klopt dit niet?
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

Dat klopt, ten tijde van het Derde Rijk werd de duitse driekleur zwart-wit-rood weer ingevoerd, ook werd de rode vlag met witte cirkel en swastika ingevoerd als nationale vlag. Beide vlaggen waren ingebruik. Bij parades langs wegen stonden kinderen ook altijd met papieren vlaggetjes in beide varianten.
AfbeeldingAfbeelding

De zwart-wit-rode vlag is officieel tot 1935 als handelsvlag gevoerd. Die met hakenkruis was de Nationale vlag en nam vanaf 1935 ook de functie van handelsvlag over. De zwart-wit-rode is wel gewoon in gebruik gebleven.

in 1949 werd officieel in zowel West- als Oostduitland pas een nieuwe vlag ingesteld. Dat was de herintrede van de zwart-rood-gouden vlag zoals ook al in de weimarperiode.
Afbeelding
iknowdintoo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door iknowdintoo »

Even ter verduidelijking, Oost-Duitsland had deze vlag (dus niet 'gewoon' zwart-rood-geel).
Afbeelding
Westwall
Lid

Bericht door Westwall »

iknowdintoo schreef:Even ter verduidelijking, Oost-Duitsland had deze vlag (dus niet 'gewoon' zwart-rood-geel).
Afbeelding
Ja inderdaad
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

Westwall schreef:
iknowdintoo schreef:Even ter verduidelijking, Oost-Duitsland had deze vlag (dus niet 'gewoon' zwart-rood-geel).
Afbeelding
Ja inderdaad
Dan heb je niet helemaal goed opgelet.

Deze DDR vlag is pas ingevoerd vanaf 1959! In mijn post vermeld ik 1949
Oost-Duitsland had dus gewoon zwart-rood-goud

Als je de hele geschiedenis wilt behandelen heb je ook nog de West-Duitse dienstvlag
Afbeelding
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008

Bericht door jeroen wo2 »

Westwall schreef:
Ja inderdaad
Niet negatief bedoeld hoor, maar ik heb al van meerdere mensen gehoord dat het soms vervelend is als je iemand telkens na praat, als het antwoord er al staat dan is dat toch prima! :)
Never Back Down
bartdb4
Lid

Bericht door bartdb4 »

Ja inderdaad
Plaats reactie