De beste eenheid

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Ja, maar nogmaals: Er werd peiper toegezegd dat de versterkingen er ruim op tijd (lees: wrijwel direct na zijn eigen vertrek) zouden zijn. Hij heeft nog contact opgenomen met 3. FJ om troepen te sturen om Stavelot te bewaken, omdat hij wist dat hij weinig tot niets kon missen. Maar 3. FJ zat zelf ook vast, er werd hem toegezegd dat er op tijd troepen zouden arriveren en is toen inderdaad vertrokken. Misschien niet de slimste beslissing, maar zeker begrijpelijk en ik vind dus niet dat een enkele beslissing als deze zou betekenen dat Peiper niet in het lijstje genoemd mag worden, Immers, elke (echt elke) Divisie, Legergroep, leger of welke eenheid ook, begaat van tijd tot tijd fouten, of niet?
Narcolepticus
Lid

Bericht door Narcolepticus »

Sbf.Koch schreef:Hij is de amerikanen te slim af door op te rukken naar Möderscheid en Amel in plaats van Elsenborn.
Sturmbannführer, is dat hem ook niet veel roet in het eten komen strooien? Het niet veroveren van de Elsenbornheuvels?
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Sbf.Koch schreef:Ja, maar nogmaals: Er werd peiper toegezegd dat de versterkingen er ruim op tijd (lees: wrijwel direct na zijn eigen vertrek) zouden zijn.
Bron? Wie heeft hem die toezegging gedaan?
Sbf.Koch schreef:Hij heeft nog contact opgenomen met 3. FJ om troepen te sturen om Stavelot te bewaken, omdat hij wist dat hij weinig tot niets kon missen.
Hoe heeft hij dat gedaan? Had hij radiocontact dan?
Sbf.Koch schreef:Maar 3. FJ zat zelf ook vast, er werd hem toegezegd dat er op tijd troepen zouden arriveren en is toen inderdaad vertrokken. Misschien niet de slimste beslissing, maar zeker begrijpelijk en ik vind dus niet dat een enkele beslissing als deze zou betekenen dat Peiper niet in het lijstje genoemd mag worden, Immers, elke (echt elke) Divisie, Legergroep, leger of welke eenheid ook, begaat van tijd tot tijd fouten, of niet?
Tsja, maar als een eenheid speciaal in het leven is geroepen voor een taak en die taak vervolgens door dergelijke blunders niet heeft kunnen volbrengen, waarom dan spreken van één van de beste eenheden? De hele Kampfgruppe heeft net een week bestaan.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Opgeheven account 1427

Goed, nog een keer, ik had verkeerd gelezen: Er werd contact gemaakt tussen Bittrich en Peiper - 3. FJ .

Lees dit anders eens, zelfde bron:
The hardening American resistance ahead of Peiper and on his exposed north flank, plus reports that his fuel supply was low, prompted the Sixth Panzer Army commander and staff to undertake new plans and orders calculated to get the kampfgruppe rolling once again. The army chief of staff was particularly concerned lest Peiper be forced to face north so as to protect his endangered flank and line of communications-as in fact happened. The nearest intact formation was the 3d Parachute Division. But if this division were taken out of its blocking position south of Waimes the road would be open for American reinforcements from the north to reach St. Vith. The 12th SS Panzer Division, originally scheduled to be the 1st SS Panzer Division's running mate on the north, had been taken out of the fight at Krinkelt-Rocherath but was engaged in refitting and a very roundabout move to get back onto the road west. There was no chance now that the 12th SS could reach the Malmedy sector as planned and so cover Peiper's flank. Peculiarly enough (and a commentary on the state of communications), both Peiper and the commander of the 3d Parachute Division thought that the 12th SS Panzer Division actually was in the vicinity of Malmedy, there covering the north flank. The II SS Panzer Corps, whose two armored divisions were supposed to form a second wave behind the I SS Panzer Corps, was still in the army rear and could not reach the Stoumont-La Gleize sector for three or four days, even if committed at once.
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

:? Bittrich????????????????????

Net nog even gesproken met een Peiper expert en die zegt ook dat Peiper geen contact heeft gehad met andere eenheden over het vertrek uit Stavelot. Er was slechts zeer sporadisch radioverbinding tussen Peiper en de divisiestaf totdat Knittel in de namiddag van 18 december met een radiowagen Peiper bij La Gleize bereikte, ver voor zijn Kampfgruppe uit en voor de grote Amerikaanse luchtaanval. Wat er met Peiper's eigen Funk-SPW aan de hand was weet ik niet, maar het feit dat de commandant van deze zender vrij snel dodelijk verwond werd kan een rol spelen. Misschien was de SPW daarbij ook beschadigd. Peiper zocht dus pas contact met Mohnke (niet Bittrich, die had niets met Peiper temaken) toen zijn Kampfgruppe al lang uit Stavelot weg was en in La Gleize was aangekomen. Deze 80 Watt zender was de Sd.Kfz. 251 van Unterscharführer Willi Dietrich, oorspronkelijk van de Nachrichtenabteilung maar toegevoegd aan de staf van Knittel.

Pas de volgende dag besloot Peiper i.v.m. de onderbroken toevoer van voorraden in overleg met Mohnke de troepen van Knittel terug te sturen naar Stavelot om de Amerikanen daar te verdrijven. De Funkwagen bleef toen achter in La Gleize.

Natuurlijk was het Peiper's opdracht zo snel mogelijk door te stoten naar de Maas en was het de taak van achteropkomende eenheden zoals die van Knittel om de aansluiting te behouden en te beveiligen, maar aangezien Knittel eerst achter Hansen aan moest en pas later opdracht kreeg contact te maken met Peiper, was het toch onverstandig van Peiper te noemen om een knelpunt in de bevoorrading, dat Stavelot toch was, onbewaakt te laten.
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Opgeheven account 1427

Harro schreef:...was het toch onverstandig van Peiper te noemen om een knelpunt in de bevoorrading, dat Stavelot toch was, onbewaakt te laten.
Jazeker, en dat ontken ik ook helemaal niet. Mijn punt is simpelweg dat Peiper een uitstekend soldaat/leider was. En met mij vele anderen. Ja, hij maakte inschattingsfouten, maar vergeet niet dat het ardennen-offensief een van de, zoniet de meest chaotische aanval was sinds de inval in polen. Als je meet met de daar geldende maatstaven dan ben ik simpelweg van mening dat Peiper een goede prestatie heeft geleverd. Nee, hij heeft zijn einddoel nooit gehaald, maar heeft lef, tactisch inzicht (nee, niet bij stavelot, maar zoals je zelf al aangaf had hij er van uit moeten kunnen gaan dat het gat gedicht werd, ik betwijfel of jij of ik in zijn plaats anders hadden gehandeld!) en bovenal leiderschap getoond en dat zijn voor mij punten die boven het al of niet slagen van een operatie staan.

Waar ik dan ook benieuwd naar ben (beschuldig je nergens van hoor) maar heeft het (nog steeds onzekere) verhaal rond Malmédy invloed op je mening aangaande KG Peiper?
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Nee, dat heeft totaal geen invloed op mijn mening over Kampfgruppe Peiper.

Ik blijf bij de mening dat de absoluut niet bijzondere prestaties van Kampfgruppe Peiper in de week van haar bestaan deze eenheid geen plaats heeft verworven in het rijtje "beste eenheden". Daarvoor waren er teveel veel succesvollere eenheden. Ik ben bang dat de Kampfgruppe Peiper vooral zovaak opduikt in dit soort rijtjes omdat mensen niet veel andere eenheden kennen.
Opgeheven account 1427

Zeker waar, maar toch vind ik dat ze, onder gegeven omstandigheden, een zeer goede en gedurfde prestatie hebben geleverd. Tuurlijk, er zijn veel eenheden die nog beter hebben gepresteerd, absoluut waar. Maar ik blijf erbij dat de een niet kan presteren alleen maar omdat de ander het beter doet. Het is maar hoe je het bekijkt, nietwaar?

Vanuit jouw standpunt ben ik het met je eens, maar verplaats je eens in de mijne, zonder je eigen mening te veranderen....
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Laten we besluiten met de mening van een veteraan. We komen er anders toch niet uit :)

Afbeelding
Opgeheven account 1427

Helemaal mee eens.
Jeeper704
Lid

Bericht door Jeeper704 »

Mijn favorieten:
1. 704th Tank Destroyer Battalion - 4th US Armored Division; zeer harde training, hoog kill-gehalte en gedrevenheid meermaals bewezen in de oorlog. Ik kende 3 Veteranen uit deze TD eenheid.

2. De Rangers die op Omaha landden. Ken er een Veteraan van. Zij deden een mini Pointe-du-Hoc na op Charlie Beach. Nadien rukten zij op met het 116de US Regiment.

3. De kleine groepjes Paratroopers van de 101st Airborne Division. Totaal verspreid vochten zij zich een weg naar hun doel of sloten zij zich aan bij andere gevechtstroepen (zelfs bij de Rangers op Pointe-du-Hoc!).

4. De Polen die de "kurk" op de "flessenhals" van Falaise waren. Die kregen elke Duitse eenheid die wanhopig uit de omsingeling wou ontsnappen over zich. Na deze bloedige veldslag bleek dat geen enkel soldaat niet gewond was.

Aan Duitse zijde:
1. De 116de Panzer Division. Ik ken(de) Herr Guderian van het Hoofdkwartier van deze eenheid. Heeft moedig gevochten in Normandië én de Ardennen (onder andere).

2. De Duitse soldaat die in Walcheren de bloedigste beschietingen overleefde in spetember - okotber 1944. Constant beschoten door allerhande kaliber. Die jongens hadden - toen ze gevangen werden genomen - moeite met duidelijk te spreken, en konden amper horen.
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Guderian was idd. een erg behulpzame man.
Jeeper704
Lid

Bericht door Jeeper704 »

Harro schreef:Guderian was idd. een erg behulpzame man.
Was???? Is hij overleden?
Misschien dom dat ik dit niet wist, maar had al een tijdje geen contact meer met Duitsers. Wij wisselden wel nog kerstkaartjes uit. :)
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Volgens mij al een tijdje hoor. Had enkel via via wat contact over de planning van het Ardennenoffensief maar dat is vier jaar geleden.

EDIT: september 2004 overleden

Afbeelding
Narcolepticus
Lid

Bericht door Narcolepticus »

Bedoelen jullie die majoor Guderian, familie van?
Plaats reactie