De beste eenheid

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
Untergang of das Boot
Lid

Bericht door Untergang of das Boot »

wat?
"Het Duitse volk heeft dit over zichzelf afgeroepen. ik kan het niet helpen dat het niet beter is. Daarom heb ik ook geen medelijden."
-Adolf Hitler, tijdens slag om Berlijn.
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Wat? Waarom post je alleen een quote van mijn bericht zonder verdere toevoeging?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Robin V
Lid

Bericht door Robin V »

-EDIT-
Laatst gewijzigd door Robin V op 20 jun 2005, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
Untergang of das Boot
Lid

Numb schreef:is al geupdate... :wink:
jep
"Het Duitse volk heeft dit over zichzelf afgeroepen. ik kan het niet helpen dat het niet beter is. Daarom heb ik ook geen medelijden."
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Untergang of das Boot schreef:ik bedoelde natuurlijk tegen alle pantserdivisies die die fabriek hebben aangevallen.
Welke pantserdivisies waren dat dan allemaal? En waarom niets over de gewone Duitse Infanterie-Divisionen die daarbij betrokken waren? Die waren in een stadsgevecht veel gevaarlijker dan tanks. Welke Duitse eenheden vielen die 50 man allemaal aan en wat is je bron?
Untergang of das Boot schreef:verder wil ik zeggen dat een gemiddelde soldaat in een gemiddelde eenheid in, bijv, het amerikaanse leger, veel minder 'stress' om het zo te noemen, had dan de russen van stalingrad.
ook de overlevingskans van russen in stalingrad was gewoon veel kleiner (en klein ook) dan die van een soldaat in een andere situatie.
Wat is je bron? En wat dacht dacht je van de overlevingskansen van een Duitser tijdens diezelfde slag of van een Duitser in 1945 tijdens de Endkampf? Was die dan groter?
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
harvester
Lid

Bericht door harvester »

Jeeper704 schreef: En wat dan met alle die andere Geallieerde piloten bij de RAF????? Amerikanen, Belgen, Polen, Tsjechen, ....????
Die hebben toch ook een serieus steentje bijgedragen?
:roll:
Daar bedoelde ik dus niet enkel en alleen de Britten mee. Dus de jahtpiloten. En die vielen bij mijn weten onder het Jagercommando aangezien ze onder de cocarde van de RAF vlogen en omdat jachtpiloten niet met bommenwerpers vliegen :roll:
Hell no, we don't die, We just go to hell to regroup
Jeeper704
Lid

Bericht door Jeeper704 »

harvester schreef: Daar bedoelde ik dus niet enkel en alleen de Britten mee. Dus de jahtpiloten. En die vielen bij mijn weten onder het Jagercommando aangezien ze onder de cocarde van de RAF vlogen en omdat jachtpiloten niet met bommenwerpers vliegen :roll:
Wie denk je dat Rommel in het ziekenhuis schoot?
Een Belgische jachtpiloot bij de RAF!
De andere Geallieerden zaten niet enkel bij het Bomber Command, hoor. :roll:
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Was dat een Belg? Heb je meer info (interessant!)
Jeeper704
Lid

Bericht door Jeeper704 »

Harro schreef:Was dat een Belg? Heb je meer info (interessant!)
Momenteel niet, want ik zit op m'n werk :lol:
Maar ik heb een krantenartikel over deze gebeurtenis ergens op een CD staan.
Zal dit eens opzoeken voor je.
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Graag! :)
Jeeper704
Lid

Bericht door Jeeper704 »

Harro schreef:Graag! :)
http://users.skynet.be/kilroy/ww2/html/uitbraak2.htm

Dit is wat ik hier kon vinden:
"Op dat moment vlogen acht Spitfires van het 602 Squadron in de buurt. Twee Spitfires buigen af als ze de stafwagen zien rijden. Squadron Leader J.J. Le Roux, DFC (met 23½ neergeschoten vijandelijk toestellen achter zijn naam), neemt de stafwagen onder vuur."

Maar ik zal dat artikel eens opzoeken.

Update: volgens een krantenartikel in de Gazet van Antwerpen, zou het om Manu Geerts (ook DFC) gaan die Rommel uit z'n wagen knalde in juli 1944. De bestuurder overleed enige tijd later in het ziekenhuis.
Laatst gewijzigd door Jeeper704 op 22 jun 2005, 07:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Untergang of das Boot
Lid

Harro schreef:
Untergang of das Boot schreef:ik bedoelde natuurlijk tegen alle pantserdivisies die die fabriek hebben aangevallen.
Welke pantserdivisies waren dat dan allemaal? En waarom niets over de gewone Duitse Infanterie-Divisionen die daarbij betrokken waren? Die waren in een stadsgevecht veel gevaarlijker dan tanks. Welke Duitse eenheden vielen die 50 man allemaal aan en wat is je bron?
Untergang of das Boot schreef:verder wil ik zeggen dat een gemiddelde soldaat in een gemiddelde eenheid in, bijv, het amerikaanse leger, veel minder 'stress' om het zo te noemen, had dan de russen van stalingrad.
ook de overlevingskans van russen in stalingrad was gewoon veel kleiner (en klein ook) dan die van een soldaat in een andere situatie.
Wat is je bron? En wat dacht dacht je van de overlevingskansen van een Duitser tijdens diezelfde slag of van een Duitser in 1945 tijdens de Endkampf? Was die dan groter?
ok, ik heb geen geschiedenis gestudeerd.
dus welke eenheden in die gevechten betrokken waren weet ik echt niet uit mijn hoofd, ok! :idea:
verder bedoel ik dit gewoon als verhaaltje om de rest te illustreren, verder niet belangrijk...
en de overlevingskans van de gemiddelde duitse soldaat tijdens de endkamf zal ook wel niet erg groot zijn geweest (de cijfers weet ik niet, als jij me die kunt vertellen graag...), maar stalingrad moet echt een hel zijn geweest, en een complete chaos. de wanhopige gevechten voor het einde waren toch wel iets anders, zeg maar... niet minder geváárlijk, maar gewoon anders.
trouwens, ik zeg niet dat de duitsers voor het einde niet heldhaftig hebben gevochten, wat mij betreft komen deze gewoon naast de russen van stalingrad te staan! :wink:
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Maar hoe kom je dan aan dat verhaaltje?
Untergang of das Boot
Lid

ergens gelezen in een boek over barbarossa, waar nog veel meer ongelofelijke en gruwelijke verhalen in stonden!
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Maar Stalingrad was helemaal geen onderdeel van Barbarossa (maar van Fall Blau). Vreemd boek.
Plaats reactie