MK2 Helm

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
toonen
Lid

MK2 Helm

Bericht door toonen »

Kan iemand mij wat meer info verschaffen over deze helm. Voor zover ik heb kunnen achterhalen is het een engelse MK2, maar ben niet helemaal zeker.
In de riemhengselplaatjes staat 1938 gestantst.
http://img32.imageshack.us/gal.php?g=008lyl.jpg
"Qua patet orbis"
rutger
Lid

Re: MK2 Helm

Bericht door rutger »

Is inderdaad een oorlogse Engelse MK2 helm (buitenpot dan). Is alleen na-oorlogs doorgebruikt te zien aan het na-oorlogse binnenwerk en de kleur van de helm.
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
ammo
Lid
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 45 keer

Bericht door ammo »

rutger schreef:Is inderdaad een oorlogse Engelse MK2 helm (buitenpot dan). Is alleen na-oorlogs doorgebruikt te zien aan het na-oorlogse binnenwerk en de kleur van de helm.
Doorgebruikt door de BB , aan de verf te zien.
Nemo Me Impune Lacessit
rutger
Lid

Bericht door rutger »

ammo schreef:
rutger schreef:Is inderdaad een oorlogse Engelse MK2 helm (buitenpot dan). Is alleen na-oorlogs doorgebruikt te zien aan het na-oorlogse binnenwerk en de kleur van de helm.
Doorgebruikt door de BB , aan de verf te zien.
Bedankt voor de toevoeging :mrgreen:
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
toonen
Lid

Bericht door toonen »

Is deze helm geverfd..? weten jullie ook waar FS 137 voor staat (staat in de rand van de helm aan de binnenkant) ..?
Ik heb inmiddels ontdekt dat er ook helmen voor de BB in nederland gemaakt zijn bij Verbliva zuiver lijkend op het engelse MK 2 model..klopt dit of werden bestaande engelse MK 2 helmen aangepast voor de BB...? _/-\o_
"Qua patet orbis"
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 51 keer
Ontvangen: 93 keer

MKII helm

Bericht door asjemenou »

Als er op de kinbandbevestiging het jaar 1938 staat vermeld dan zal het wel om een Britse MkII helm gaan. FS 137 zal de fabrikant van de helm wel zijn.
Zo te zien aan de binnenhelm en de kleur van de helm is hij doorgebruikt door de Nederlandse BB (Burger Bescherming). Ook het Nederlandse leger heeft kort na de oorlog de MkII helm in gebruik gehad. De MKII helm die door het Nederlandse leger destijds is doorgebruikt is (leger)groen van kleur. De MKII helm welke door de BB is gebruikt is grijs/bruin van kleur. In beide gevallen werd de helm overgespoten en voorzien van een Nederlands gefabriceerde binnenhelm. In de jaren vijftig werd de MKII helm in het Nederlandse leger vervangen door de M53 helm. De M53 helm lijkt op de Amerikaanse M1 helm. De BB heeft de MKII helm nog tot in de jaren zestig in gebruik gehad.
De Nederlandse firma Verblifa heeft inderdaad ook een helm gefabriceerd welke op de Britse MKII helm leek. Bij deze Verblifa variant staat in de velsrand van de helm de letters VB geslagen. Ik heb er zelf ook ooit één gehad en als ik mij niet vergis stond daar iets van "VB56" in geslagen. Ook had deze Verblifa variant een zelfde deelbare kinband als de M53 helm. De oudere M53 helm, bedoelt voor de krijgsmacht, werd overigens ook bij Verblifa gemaakt.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

FS, is dat niet Thomas Firth & Sons Ltd. Sheffield?
toonen
Lid

Bericht door toonen »

Bedankt voor de info. FS is inderdaad de gebruikte stempel door Firth & Sons. Dit is een staalbedrijf wat leverde aan helmfabrikanten. Helemaal logisch dat de stempel van de staalfabrikant in de helm staat is het niet, maar goed. Ik kan niet terugvinden of dit bedrijf wellicht zelf ook helmen gefabriceerd heeft.

i.i.g bedankt voor de info
"Qua patet orbis"
emileverbunt
Lid

Bericht door emileverbunt »

Wel erg laat, maar misschien toch nog relevant.

In mijn opinie is dit een Britse MkI*. Dat wil zeggen een in WO1 geproduceerde helm MkI, welke kort voor WO2 is gemoderniseerd. Een nieuw binnenwerk werd geplaatst (niet dit na-oorlogs NL exemplaar) en nieuwe kinriem bevestigingspunten.

Inderdaad door Nederland doorgebruikt na WO2, eerst door de KL en later de BB.

De WO1 helmen zijn goed te herkennen aan het feit dat de rand aan de zijkanten breder is dan aan de voor- en achterzijde. Soms zijn er ook "stress marks" in het staal. De MkII heeft een wat regelmatiger vorm.

Groet,
Emile
dutchhelmets
Lid
Contacteer:

Bericht door dutchhelmets »

Emile,

Ik ga helemaal met je mee, een "refurbished" mkI. Die van mij is door de KMar doorgebruikt in de jaren '50 en is ook FS gestempeld, wat je vaak ziet op de mkI.

de mkII is in productie genomen in 1938 en in dit jaar is ook begonnen met het ombouwen van de mkI naar de mkII model. Vandaar dat je ze vaak ziet met 1938 kinriem bevestiging.
leuke helm!

groet,
i'd rather die scared to death than die bored to death
Plaats reactie