Namen duiste voertuigen
-
- Lid
Namen duiste voertuigen
Hallo,
Puma: Armored Car (puma)
Panther: Tank (panter)
Tiger: Tank (tijger)
Nashorn: Tank Destroyer (neushorn)
Elefant: Tank Destroyer (olifant)
Hebben deze dieren namen iets te maken met de status van de voertuigen? Bijv. een tijger is beter dan een panther zowel in dierenrijk als in voertuigen.
Of is dit onzin wat ik zeg? Ik vind de namen eigenlijk wel passen bij de voertuigen.
Het viel me namelijk op toen ik het spel company of heroes speelde.
Alvast bedankt voor een reactie.
Puma: Armored Car (puma)
Panther: Tank (panter)
Tiger: Tank (tijger)
Nashorn: Tank Destroyer (neushorn)
Elefant: Tank Destroyer (olifant)
Hebben deze dieren namen iets te maken met de status van de voertuigen? Bijv. een tijger is beter dan een panther zowel in dierenrijk als in voertuigen.
Of is dit onzin wat ik zeg? Ik vind de namen eigenlijk wel passen bij de voertuigen.
Het viel me namelijk op toen ik het spel company of heroes speelde.
Alvast bedankt voor een reactie.
- iknowdintoo
- Lid
- Ontvangen: 1 keer
Re: Namen duiste voertuigen
Dat de Tiger beter is dan de Panther valt te betwisten, de Tiger was zwaar, traag, had geen scheve bepantsering, trage koepeldraaiing, enzovoorts.
- Jan Klaassen
- Lid
interessante theorie
... maar of ze daar echt rekening mee hebben gehouden...

Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
- OliverP
- Lid
Hallo allemaal,
de namen zullen ongetwijfeld zijn gekozen aan de hand van de voertuigeigenschappen. En dan bedoel ik niet alleen het kanon/wapen of de bepantsering, maar de combinatie van alle eigenschappen.
Zo is (om bij het voorbeeld Tiger/Panther te blijven) een panter een snel en krachtig dier, terwijl een tijger wat logger is. Dit is ook bij de betreffende tanks (ongeveer) overeenkomstig.
Groetjes.
de namen zullen ongetwijfeld zijn gekozen aan de hand van de voertuigeigenschappen. En dan bedoel ik niet alleen het kanon/wapen of de bepantsering, maar de combinatie van alle eigenschappen.
Zo is (om bij het voorbeeld Tiger/Panther te blijven) een panter een snel en krachtig dier, terwijl een tijger wat logger is. Dit is ook bij de betreffende tanks (ongeveer) overeenkomstig.
Groetjes.
- Jan Klaassen
- Lid

is daar voor de rest niets over te vinden op het internet misschien...?
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
-
- Lid
Dat klopt dat die zwaar was.iknowdintoo schreef:Dat de Tiger beter is dan de Panther valt te betwisten, de Tiger was zwaar, traag, had geen scheve bepantsering, trage koepeldraaiing, enzovoorts.
Traag was die overigens niet in vergelijking met andere tanks.
Wat vooral het nadeel was van de tiger was de productie, moeilijk te maken, waardoor er ook niet veel in het strijdtoneel zijn verschenen.
Toch kwam de tiger goed uit de test van top 10 beste tanks ooit, dus terug naar de wortels uit de eerste wereld oorlog tot nu.
- iknowdintoo
- Lid
- Ontvangen: 1 keer
Dat programma is niet bepaald serieus te nemen. Nog een quote van Wikipedia:
Je hebt wel gelijk wat betreft de snelheid (heb ik dan ook altijd verkeerd gezien).Wikpedia schreef:De tank heeft weliswaar een reputatie van extreme bepantsering maar die is onverdiend. In verhouding tot het voor die tijd enorme gewicht van 57 ton was hij in feite bijzonder slecht gepantserd
-
- Lid
- Contacteer:
Ik vermoed dat het toekennen van een naam aan een tank meer te maken heeft met propaganda dan met de prestaties. Panther, Tiger enz. zijn namen die tot de verbeelding spreken. Ze willen een beeld oproepen van snelheid, beweeglijkheid en aanvalsdrang.
De Amerikanen gooiden het over een andere boeg en noemden hun tanks naar generaals uit de burgeroorlog, Grant, Lee en Sherman. Na de oorlog ging dit verder met Patton, Bradley en Abrams. Allemaal namen van agressieve generaals, maar had niets te maken met de prestaties van het voertuig.
Hetzelfde vindt je terug bij in de autoproductie in de jaren '60. Opel met Kadett, Kapitän, Commodore en Admiral. Alle militaire rangen en hoe hoger de rang, hoe duurder je voertuig.
De Amerikanen gooiden het over een andere boeg en noemden hun tanks naar generaals uit de burgeroorlog, Grant, Lee en Sherman. Na de oorlog ging dit verder met Patton, Bradley en Abrams. Allemaal namen van agressieve generaals, maar had niets te maken met de prestaties van het voertuig.
Hetzelfde vindt je terug bij in de autoproductie in de jaren '60. Opel met Kadett, Kapitän, Commodore en Admiral. Alle militaire rangen en hoe hoger de rang, hoe duurder je voertuig.

-
- Lid
-
- Lid
- Contacteer:
-
- Lid
Wat je wel kan zien is dat het type tank correspondeert met de naam. Gewone tanks zie je met namen van roofdieren; tijger (Tiger), panther (Panther), Lynx (Pz 2 Luchs), leeuw (prototype, Löwe). Artillerie kreeg insectennamen; hommel (Hummel), wesp (Wespe), krekel (Grille). Panzerjagers weer zware zoogdieren; olifant (Elephant), neushoorn (Nashorn).
Maar de allergrootste tank had als naam de Maus, zijn theoretische grote broer was een Rat? Hmmm... humor hadden ze dan wel
Maar de allergrootste tank had als naam de Maus, zijn theoretische grote broer was een Rat? Hmmm... humor hadden ze dan wel

- fritz derochebrune
- Lid
Inderdaad, de reden waarom de tanks etc een bijnaam kregen was de propaganda. Zo werd Tiger! ook een gevreesde uitroep bij geallieerde tankdivisies, precies waar de Duitse propagandamacht op hoopte.
De Maus zou eerst de naam Mammoet krijgen, die veel passender is. Waarom die veranderd is, is mij echter ook niet duidelijk.Sander89 schreef: Maar de allergrootste tank had als naam de Maus, zijn theoretische grote broer was een Rat? Hmmm... humor hadden ze dan wel
In persecutione extrema S.R.E. sedebit Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus iudicabit populum. Finis.
- teknozin
- Lid
- Contacteer:
Dit is inderdaad wel een leuk weetje, maar dat is nog steeds zo.Sander89 schreef:Wat je wel kan zien is dat het type tank correspondeert met de naam...
Ik ben chauffeur geweest op een Leopard 1 Bruggenlegger.
In Duitsland wordt hij Brückenlegepanzer ofwel "Biber" (Bever) genoemd.
Een echte dam/brug bouwer.
You can give your heart to Jesus, but your ass belongs to the Core...
2e Morcie Korps Mariniers IFOR1 Bosnia and Herzegovina (1996)
A Wise man does not fear, A Man afraid does not think...
112 (NL/BUL) Pagncie SFOR4 Bosnia and Herzegovina (1998)
2e Morcie Korps Mariniers IFOR1 Bosnia and Herzegovina (1996)
A Wise man does not fear, A Man afraid does not think...
112 (NL/BUL) Pagncie SFOR4 Bosnia and Herzegovina (1998)