vreemd mes

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
bosrand
Lid

vreemd mes

Bericht door bosrand »

Hier een oudere vondst van mij gedaan in het Oosten van Nederland. Deze komt uit een latrinegat waarin een ijzeren kist lag met daarin een ijzeren usa schaartje, twee potloden (engels), drie Canada knopen, een vulpen, een condoom in aluminium blikje en dit mes. Verder los uit de kuil veel Champagne flessen en enkele bierflesjes met daarop -no deposeit-no return en een Duits richttoestel. Tot op heden heb ik dit mes niet kunnen plaatsen. De lengte is 19.5 cm en de bakkelieten knop kan eraf gedraaid. Wie kan mij vertellen wat voor een type mes dit is?
Bijlagen
mes de Wierse.jpg
Jim
Lid
Ontvangen: 28 keer

Re: vreemd mes

Bericht door Jim »

De bakelieten knop hoort daar volgens mij niet op en is volgens mij van een Brits/ Canadese seinsleutel (of een of andere bakpan?) De knop van een standaard seinsleutel is ongeveer 2,5 cm doorsnede
Afbeelding

Het model mes wordt ook wel Bowie knife genoemd.
De Amerikanen hadden dit model mes. De USN MK1 (en er is ook een MK2)
Ik heb het idee dat bij jouw exemplaar een flink stuk van de punt eraf is en deze bijgeslepen is:
Afbeelding

Bowie messen tref je veel aan (ook niet militair) op het Amerikaanse continent. Dus ook heel goed mogelijk dat een Canadees (of Amerikaan) deze particulier heeft mee genomen.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
bosrand
Lid

Bericht door bosrand »

Jim, De diameter van de knop komt overeen met die op seinsleutel. Voor zover ik het kan zien is het mes niet uit een anderer exemplaar gehaald. Blijf het wel vreemd vinden dat er geen merktekens opstaan. De functie zal idd wel zoals die van een bowie knive zijn geweest. Een stukje huisvlijt van een handige Canadees zullen we maar zeggen. Bedankt voor de info.
Jim
Lid
Ontvangen: 28 keer

Bericht door Jim »

bosrand schreef:Jim, De diameter van de knop komt overeen met die op seinsleutel. Voor zover ik het kan zien is het mes niet uit een anderer exemplaar gehaald. Blijf het wel vreemd vinden dat er geen merktekens opstaan. De functie zal idd wel zoals die van een bowie knive zijn geweest. Een stukje huisvlijt van een handige Canadees zullen we maar zeggen. Bedankt voor de info.
De handvaten van dit soort messen zijn meestal van leer (leren ringen op elkaar). Het is niet ongewoon dat na intensief misbruik / gebruik het leer eraf is gegaan - gerot. Soms werd er een ander handvat op gefabriceerd soms ook niet en weggegooid.
Dat je geen merktekens kan vinden vind ik zelf niet zo vreemd gezien de toestand. En als het een restant van een slechte kwaliteit burger model is dan is het goed mogelijk dat je helemaal geen merk aantreft. Meestal staan merktekens niet zo diep eringeslagen. Diep inslaan van merktekens verzwakt het mes namelijk. Er zijn uitzonderingen b.v. sommige Amerikaanse M3 messen. Maar daar is men later ook weer op teruggekomen.
Google eens: Bowie knife, en kijk op afbeeldingen. Dan zie je een gigantische hoeveelheid van dit model messen.
Ook USN MK1 (of) MK2 leverd een grote hoeveelheid vergelijkbare militaire modellen op.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Plaats reactie