Kuisen met cola

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Gebruikersavatar
King tiger
Lid
Berichten: 936
Lid geworden op: 20 aug 2006, 21:10
Contacteer:

Kuisen met cola

Bericht door King tiger »

Mijn vader heeft vertelt dat hij, toen hij klein was, zijn roestige hulzen in een bakje met cola legde en dit een dag of twee liet intrekken. Achteraf waren ze (bijna) zo goed als nieuw. Is dicht echt zo? ( niet dat ik aan mijn pa twijfel maar kan het me moeilijk voorstellen :P ) en kan je dat ook met medailles van gemaakt van andere metalen?

Mvg frederick
Belgische militaria gezocht van 1935 - 1940

http://denbelgischepiot.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Panzer5
Lid
Lid
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 aug 2009, 12:03
Locatie: Leeuwarden

Re: Kuisen met cola

Bericht door Panzer5 »

Is wel zo volgensmij :P .
Gebruikersavatar
King tiger
Lid
Berichten: 936
Lid geworden op: 20 aug 2006, 21:10
Contacteer:

Re: Kuisen met cola

Bericht door King tiger »

Panzer5 schreef:Is wel zo volgensmij :P .
Dus met medailles en metalen insigna zou dat ook moeten lukken?
Belgische militaria gezocht van 1935 - 1940

http://denbelgischepiot.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Kuisen met cola

Bericht door sniper snoop »

Ik weet dat dit werkt op munten, want ik heb ze zo gepoetst. Maar koper?
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
Panzer5
Lid
Lid
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 aug 2009, 12:03
Locatie: Leeuwarden

Re: Kuisen met cola

Bericht door Panzer5 »

King tiger schreef:
Panzer5 schreef:Is wel zo volgensmij :P .
Dus met medailles en metalen insigna zou dat ook moeten lukken?
Dat weet ik niet, mischien kan iemand anders je daar mee helpen.
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: Kuisen met cola

Bericht door Nick U »

King tiger schreef:
Panzer5 schreef:Is wel zo volgensmij :P .
Dus met medailles en metalen insigna zou dat ook moeten lukken?
lijkt me wel, maar zou je dat wel doen?? is niet echt bevordelijk voor je medailles.
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
michiel1551
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 aug 2009, 15:06
Locatie: bonheiden

Re: Kuisen met cola

Bericht door michiel1551 »

Ik zou het misschien proberen met één medaille ofzo want misschien wordt het gewoon helemaal weggevreten of aangetast?
Laatst gewijzigd door michiel1551 op 10 aug 2009, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
King tiger
Lid
Berichten: 936
Lid geworden op: 20 aug 2006, 21:10
Contacteer:

Re: Kuisen met cola

Bericht door King tiger »

Nick U schreef:
King tiger schreef:
Panzer5 schreef:Is wel zo volgensmij :P .
Dus met medailles en metalen insigna zou dat ook moeten lukken?
lijkt me wel, maar zou je dat wel doen?? is niet echt bevordelijk voor je medailles.
leek me ook al een slecht idee, ik weet niet wat cola doet met goud en brons maarja vragen kan nooit kwaad^^
Belgische militaria gezocht van 1935 - 1940

http://denbelgischepiot.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Wondermiddel Cola

Bericht door asjemenou »

Dat Cola een reinigende werking zou hebben komt volgens mij omdat er citroenzuur in zit. Je zou dus ook hetzelfde effect krijgen als je je hulzen, munten of wat dan ook in een bak met water met daaraan toegevoegd wat citroenzuur zou leggen.
Ik zou je overigens niet aanraden om je (misschien wel zeldzame) medailles op deze manier schoon te maken. Zo wordt zilver bijvoorbeeld zwart in een zuur.
Een betere en veiligere manier om je medailles schoon te maken is om dit te doen met groene of zachte zeep en een tandenborstel. Groene zeep tast namelijk het materiaal niet aan maar maakt het wel schoon en laat het ook nog enigszins glimmen. Juweliers maken op deze manier ook sieraden schoon.
Voor de rest is het ook niet aan te raden om je medailles schoon te maken met bijvoorbeeld soda, staalwol of koperpoets. Zo bevat koperpoets een slijppoeder wat je medailles alleen maar aantast.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Kuisen met cola

Bericht door coco »

er zit geen citroenzuur in maar koolzuur (gas) en dat werkt in op je basische roest.
Ik heb het geprobeerd vorige week in tjechie, mooie nummergelijke duitse bajo gekocht maar de druk knop zat vast 1 nacht in de cola (zo goed koop mogelijk, want hoe goedkoper hoe meer koolzuur (gas) dus hoe beter!) en nu is hij weer zo goed als nieuw :)
Overigens gebruik ik dit principe al vanaf jaren geleden om munten schoon te maken.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Wondermiddel Cola

Bericht door asjemenou »

Iedereen is vrij om te doen wat hij wil. De mythe van Cola als schoonmaakmiddel is alom bekend maar ik ben er geen voorstander van. Cola bevat ook (veel) suiker wat kan gaan kristalliseren. Gekristalliseerd suiker is lastig te verwijderen, zeker als het op een plek zit waar je niet goed bij kan. Het recept van Coca Cola is weliswaar geheim maar in de goedkopere merken Cola zit wel degelijk citroenzuur (smaakversterker/voedingszuur).
Ik zal wel een ontzettende zeur zijn maar voor het losmaken van bepaalde metalen onderdelen kun je toch ook kruipolie gebruiken?
Wat het schoonmaken van munten en medailles betreft lijkt groene of zachte zeep mij toch nog het veiligst. Cola bevat allerlei zure stoffen en groene zeep niet. Dit is alkalisch en zal de munt of medaille dus ook niet aantasten. Qua prijs kost zo'n pot zeep ook niet veel en je doet er heel lang mee.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Kuisen met cola

Bericht door coco »

Iedereen moet zelf weten wat hij gebruikt, maar ik ben tevreden met cola, en 'gekristaliseerde suiker' kan je makelijk weg spoelen met water waarna je het object moet drogen met een droge theedoek, dat werkt prima.
Overigens is er ook een aflevering van myth busters waarin ze laten zien wat je allemaal kan met cola.

Ps: ik zit nu aan de cola maar kan nergens vinden dat er citroenzuur inzit ;)
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Re: Kuisen met cola

Bericht door ZEN.45 »

Ps: ik zit nu aan de cola maar kan nergens vinden dat er citroenzuur inzit
E330 = citroenzuur
E338 = fosforzuur
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Kuisen met cola

Bericht door coco »

ZEN.45 schreef:
Ps: ik zit nu aan de cola maar kan nergens vinden dat er citroenzuur inzit
E330 = citroenzuur
E338 = fosforzuur
Daar kwam ik ook net achter ja ;)
Dat heeft verder niets te doen met dit topic, dus laten we er maar over ophouden.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Westwall
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 20 okt 2008, 15:23

Re: Kuisen met cola

Bericht door Westwall »

Ik heb vastgeroeste schroefjes eens in de cola gegooid en dat werkte perfect :)
Plaats reactie