Brigade piron

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stevo
Lid
Berichten: 242
Lid geworden op: 11 aug 2009, 15:21
Locatie: Brugge, Westvlaanderen, België
Contacteer:

Brigade piron

Bericht door Stevo »

Beste mensen,


Juist 5 dagen Normandie achter de kiezen. Ook de Batterij van Merville bezocht. Blijkbaar is daar een Belgische onderdeel van het 9th parachute regiment actief geweest beter gekend onder de "brigade piron" Daarbij hebben 27 Belgische soldaten het leven gelaten tijdens de aanval.

Vraag is nu of er nog andere daden gekend zijn van deze Brigade. Kon aub niet af met wiki of andere pedias want dat had ik best evengoed kunnen opsnorren.

Blijkbaar hebben ze wel hun eigen website waaruit mag blijken dat de Belgen ook hun steentje hebben bijgedragen wat de bevrijding betrof

http://www.brigade-piron.be/Monuments_nl.htm

Stevo
Bessie Braddock: Sir, you are drunk.
Churchill: And you, madam, are ugly. But in the morning, I shall be sober.
Gebruikersavatar
Stevo
Lid
Berichten: 242
Lid geworden op: 11 aug 2009, 15:21
Locatie: Brugge, Westvlaanderen, België
Contacteer:

Re: Brigade piron

Bericht door Stevo »

Alhoewel er 27 Belgen in Merville gesneuveld zijn heeft deze website het er niet over..................buiten de herdenking ....Strange very strange


Steve
Bessie Braddock: Sir, you are drunk.
Churchill: And you, madam, are ugly. But in the morning, I shall be sober.
HMS Renown
Lid
Berichten: 627
Lid geworden op: 25 jun 2006, 21:07

Re: Brigade piron

Bericht door HMS Renown »

Stevo schreef:Alhoewel er 27 Belgen in Merville gesneuveld zijn heeft deze website het er niet over..................buiten de herdenking ....Strange very strange


Steve
Een compagnie van de Belgische genie zou er bij betrokken geweest zijn. http://www.geniak.be/blog/index.php?/ar ... 08/P2.html

Een veteraan die ik een tijd terug interviewde maakte ook verwijzingen naar Merville.

Het geen waar ik het echter moeilijk mee heb is dat de Brigade Piron pas in augustus 1944 in Frankrijk was en de batterij van Merville al op 6 juni 1944 uitgeschakeld moest zijn.
Gebruikersavatar
Stevo
Lid
Berichten: 242
Lid geworden op: 11 aug 2009, 15:21
Locatie: Brugge, Westvlaanderen, België
Contacteer:

Re: Brigade piron

Bericht door Stevo »

De batterij was blijkbaar ook op tijd uitgeschakeld (5/6 juni) en in één cazemat is een volledig gedeelte voorzien van het 1ste Belgische leger die blijkbaar meegedaan zouden hebben.

Dit heb ik via mail terug gekregen van de sitebeheerder :

Hallo,

Mijn naam Kris Michiels inrichter casemat4 in Merville ( Brigade Piron)

Jean- Louis stuurde je mail door en vroeg mij je te antwoorden.


De Belgischë brigade stond begin augustus 1944 onder het bevel van “ the 6th airborn division”

Rond 14 augustus losten ze enkele commando en para éénheden af in Salleneles waar de Belgen vrijwel meteen begonnen met patrouilles uit te voeren bij nacht .

Ze verloren verchillende mensen tijdens deze patrouilles..

In de morgen van 17 augustus kregen ze het bevel aan te vallen richting Merville -Franceville.

Deze aanval kreeg de code naam “Paddle”.

Paddle was een operatie waar verschillende éénheden aan deelnam.

Alhoewel de Belgen de de hoofdbrok voor hun rekening kregen.

Ze bevrijden Franceville in de avond van 17 augustus.

De dag daarna sterven 4 Belgen in Franceville ten gevolge van landmijnen .Hun toenmalige luitenant nu generaal op rust Robert Tabary) leeft en herinnerd zich het voorval zoals het gisteren gebeurd is,

In totaal zijn 27 Belgen gesneuveld tijdens de Normandië campagne,

Tijdens operatie Paddle zijn ongeveer 10 belgische soldaten gesneuveld.


Hopend u van de dienst geweest zijn.


Met Vriendelijke groeten,

Michiels Kris

Dus blijkbaar hebben ze Merville ingenomen maar niet de batterij zelf. Beetje verwarrend als je dan in een cazemat van de batterij iets terugvind over de brigade Piron. Ik heb een boek over de Batterij aangeschaft en daar ook geen woord over deze brigade. Zal dus wel kloppen wat de webmaster zegt.

Stevo
Bessie Braddock: Sir, you are drunk.
Churchill: And you, madam, are ugly. But in the morning, I shall be sober.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Brigade piron

Bericht door johan willaert »

29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Stevo
Lid
Berichten: 242
Lid geworden op: 11 aug 2009, 15:21
Locatie: Brugge, Westvlaanderen, België
Contacteer:

Re: Brigade piron

Bericht door Stevo »

thx Johan
Bessie Braddock: Sir, you are drunk.
Churchill: And you, madam, are ugly. But in the morning, I shall be sober.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Brigade piron

Bericht door Jim »

Om duidelijkheid te verschaffen. Na de aanval tijdens de invasie op de Merville batterijen door eenheden van de 6th airborne division zijn deze parachutisten weer vertrokken. Het was hun taak om de kanonnen te vernietigen. Er waren te weinig manschappen om dit gebied bezet te houden. Dus dit gebied kwam weer in Duitse handen.

Later is dit gebied heroverd door Brigade Piron. En zodoende is in een van de bunkers ook een tentoonstelling over deze brigade ingericht. Deze Brigade is toendertijd onder bevel van 6th airborne geplaats net als de Nederlandse prinses Irene brigade.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Plaats reactie