Carden Loyd

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
Bolt Action
Lid

Carden Loyd

Bericht door Bolt Action »

Nederland had in 1932 6 Carden Loyd pantservoertuigen besteld, waarvan er 5 zijn geleverd. ( > Wikipedia < ) Ze waren met een Vickers machine geweer uitgerust en had een M.20 reserve. Nu had de minister toen besloten dat ze alleen zouden gebruikt bij de beveiliging van het land tegen het volk. Maar zijn deze nou uiteindelijk ook in WO2 ingezet?

Afbeelding
Carden Loyd pantserwagens in het Nederlands leger
Andre1983nl
Lid

Re: Carden Loyd

Bericht door Andre1983nl »

Ik meende dat deze gebruikt zijn tegen de FJ op de vliegvelden. (KAN me vergissen als ik het vind in het boek typ ik dat over) Panstervoertuigen vielen onder Huzaren Regiment.
Ik verzamel Repro ... omdat ik dan zeker weet dat het echt NEP is!

Regiment Huzaren!
Ik zoek info, foto's en items over Huzaren/Cavalerie.

Soldiers wins the war & Generals gets the the Credits
Bolt Action
Lid

Inderdaad, maar ik kan er niks over vinden.

Het is ook wel interessant hoe de Carden Loyd overeenkomen met de Bren Carrier. Van dezelfde ontwerp(er)(team) misschien?
Martijn95
Lid

Bericht door Martijn95 »

Wat jij zegt dat klopt, het is allebei gemaakt door Vickers. De Bren Carrier is lichtelijk gebaseerd op de Carden Loyd Tankette.
Bolt Action
Lid

Dat dacht ik al. Heb het alleen nergers ooit gelezen. Eigenlijk bedoel je toch de Universal Carrier? Alleen ging het hier om een versie waarbij er een Brengun bij in zat gebouwd met een simpel affuit. Je had ze ook met een 2Pdr kanon, vlammenwerp en 3inch mortier. En een raar model de Bidsprinkhaan genoemd volgens mij. Die had een soort affuit die omhoog werd gebracht en dan zou je over heggen kunnen schieten zonder uit dekking te komen. Er staat er hier nog eentje van in Bovington
Plaats reactie