PTRD-41
-
- Lid
PTRD-41
Hallo allemaal,
Een vraag dat hier op dit forum op de juiste plaats is.
Ik heb een huls van een Russisch PTRD-41 anti-tank rifle. Via google zijn foto's te vinden van Duitsers die poseren bij flinke hoeveelheden van deze (buitgemaakte/afgenomen) wapens in Rusland.
Nu de vraag:
Is het iemand bekend of de Duitsers dit wapen, als oorlogsbuit, (door)gebruikt hebben in Nederland of Belgie?
Alvast bedankt voor jullie bijdrages.
Een vraag dat hier op dit forum op de juiste plaats is.
Ik heb een huls van een Russisch PTRD-41 anti-tank rifle. Via google zijn foto's te vinden van Duitsers die poseren bij flinke hoeveelheden van deze (buitgemaakte/afgenomen) wapens in Rusland.
Nu de vraag:
Is het iemand bekend of de Duitsers dit wapen, als oorlogsbuit, (door)gebruikt hebben in Nederland of Belgie?
Alvast bedankt voor jullie bijdrages.
- Jan Klaassen
- Lid
Re: PTRD-41
Het zou best kunnen. Heb hier zelf ook een Russische huls staan, gevonden door een meneer net na de oorlog hier bij mij in de buurt (in Zeeland dus). Het is op zich best logisch dat men dit soort wapens gewoon gebruikte als men de middelen er voor had; dat vult eventuele tekorten aan...
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
-
- Lid
Hallo Jan,Jan Klaassen schreef:Het zou best kunnen. Heb hier zelf ook een Russische huls staan, gevonden door een meneer net na de oorlog hier bij mij in de buurt (in Zeeland dus). Het is op zich best logisch dat men dit soort wapens gewoon gebruikte als men de middelen er voor had; dat vult eventuele tekorten aan...
Is jouw huls ook een PTRD of iets anders?
Doorgebruik is idd. logisch maar dit waren nogal lompe wapens en slechts enkelschots.
Nu niet bepaald verfijnd en ook niet echt geschikt tegen dikke bepantsering.
- Jan Klaassen
- Lid
Waren voor het Russisch AT-kanon, en verschillende tanks...
-
- Lid
OK, duidelijk.Jan Klaassen schreef:Waren voor het Russisch AT-kanon, en verschillende tanks...
Jan Klaassen schreef:Waren voor het Russisch AT-kanon, en verschillende tanks...

Nemo Me Impune Lacessit
- Jan Klaassen
- Lid
Het zijn je eigen woorden uit het munitie-identificatie onderwerp. Van het 45mm AT-kanon, en bijvoorbeeld de BT-5 en T-26 tankammo schreef:Jan Klaassen schreef:Waren voor het Russisch AT-kanon, en verschillende tanks...

We hebben het hier over AT Rifle met een 14,5 mm patroon, en niet over 45 mmJan Klaassen schreef:Het zijn je eigen woorden uit het munitie-identificatie onderwerp. Van het 45mm AT-kanon, en bijvoorbeeld de BT-5 en T-26 tankammo schreef:Jan Klaassen schreef:Waren voor het Russisch AT-kanon, en verschillende tanks...

Nemo Me Impune Lacessit
-
- Lid
Dan klopt het toch????? Ik vraag hem of het andere hulzen zijn dan van de PTD-41 en als antwoord legt hij uit dat het idd. andere zijn en van welke soort ze zijn.
Wat is dan nog het probleem??????????????
Marius schreef:Dan klopt het toch????? Ik vraag hem of het andere hulzen zijn dan van de PTD-41 en als antwoord legt hij uit dat het idd. andere zijn en van welke soort ze zijn.
Wie heeft het hier over een probleem , Marius , ik heb het waarschijnlijk niet helemaal goed gelezen.
Nemo Me Impune Lacessit
-
- Lid
Aaaah, geen probleem dus. Alles dus helder.
Gelukkig maar, want er zijn al genoeg problemen in de wereld
Gelukkig maar, want er zijn al genoeg problemen in de wereld

- Jan Klaassen
- Lid
Klopt, maar mijn voorbeeld gebruikte ik alleen om aan te geven dat het mogelijk is dat Russische wapens in Nederland/het westen ingezet zijnammo schreef: We hebben het hier over AT Rifle met een 14,5 mm patroon, en niet over 45 mm![]()

Jan Klaassen schreef:Klopt, maar mijn voorbeeld gebruikte ik alleen om aan te geven dat het mogelijk is dat Russische wapens in Nederland/het westen ingezet zijnammo schreef: We hebben het hier over AT Rifle met een 14,5 mm patroon, en niet over 45 mm![]()
Jan , russische wapens zijn zeker in nederland ingezet.Je wil niet weten wat de duitsers hier allemaal ingezet hebben.
Nemo Me Impune Lacessit
-
- Lid