Info gezocht: 82nd, 320th glider field artillery B

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
pistole38
Lid
Contacteer:

Info gezocht: 82nd, 320th glider field artillery B

Bericht door pistole38 »

Beste allemaal,

Ik ben op zoek naar info over de 82nd, 320th glider field artillery B.
Ik heb een Amerikaan ontmoet waarvan de grootvader bij de afdeling heeft gezeten.
Hij leeft nog steeds en zijn "memoires" zijn gepubliceerd in een lokale amerikaanse
krant. De memoires zijn echter algemeen. De kleinzoon wil meer weten over
wat zijn opa allemaal gedaan/meegemaakt heeft, maar zijn opa wil er niet meer over praten
(dat hoor je wel vaker van veteranen).

De info die ik heb (ik heb ook de memoires met een foto van zijn opa) is:
-Hij was al in engeland toen de 82nd aan D-day deelnam, maar zijn opa moest in engeland achter blijven
-In September 1944 heeft hij deelgenomen aan market garden. De glider waar hij in zat is geland
in het Duitse plaatsje Wyler. Tijdens de landing zijn ze door de vuurgevechten niet in staat geweest om
al hun uitrusting mee te nemen. Maar ze zijn er in geslaagd om desondanks (met 4 van de 8 105mm Howitzers)
naar Groesbeek te trekken om zich daar aan te sluiten bij the 508th.
Wegens dapperheid heeft zijn opa toen 3 dagen verlof gekregen naar brussel.

-Hij heeft meegevochten in de battle of the bulge en hij zat daar in de buurt van malmedy. H

-Na de battle of the bulge heeft hij meegevochten om de siegfried linie in te nemen. Bij een tegenaanval van de Duitsers heeft
hij voor zijn acties daar een bronzen ster gekregen. Volgens zijn memoires waren dit de zwaarste gevechten die
hij mee heeft gemaakt.

-Hierna heeft hij nog gevochten in het Hurtgenwald.

Op het einde van de oorlog was hij erbij toen zijn unit het concentratiekamp wobbelin bevrijdde.

De kleinzoon is benieuwd of er misschien meer info is over wat zijn opa precies gedaan heeft en welke actie hij precies de bronzen ster gekregen heeft. Ook zoekt hij fotoos van zijn opa van die tijd. Alle informatie die jullie kunnen geven is welkom _/-\o_

De naam van zijn opa is trouwens Pfc. lloyd Click en hij werd "baby" genoemd door zijn jonge leeftijd (18)

bedankt!

p.s.Als iemand interesse heeft in het stuk moet die het effe laten weten, dan stuur ik het door! Ik heb toestemming om hem door testuren, maar ik weet niet of hij het kan waarderen als ik het zo op internet "gooi".
http://www.pistole38.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
GerjanNL
Lid

Re: Info gezocht: 82nd, 320th glider field artillery B

Bericht door GerjanNL »

Ik heb hem gevonden. Hij werkte als forward artillery observer. hij stopte king tiger tanks om gebied van de U.S. terug te veroveren door er artillerie erop laten vuren.
S1991
Lid
Contacteer:

Bericht door S1991 »

GerjanNL schreef:Ik heb hem gevonden. Hij werkte als forward artillery observer. hij stopte king tiger tanks om gebied van de U.S. terug te veroveren door er artillerie erop laten vuren.
Waar is je bron/bewijs??
Kan iedereen natuurlijk zeggen...
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
pistole38
Lid
Contacteer:

Bericht door pistole38 »

Dat is hem inderdaad :)

Die foto staat ook in zijn memoires.

Maar heeft iemand meer info over specifieke acties van zijn eenheid?

Bedankt!

Dennis
:mrgreen:
http://www.pistole38.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
GerjanNL
Lid

Bericht door GerjanNL »

graag gedaan. Ik zal nog wel wat verder zoeken.
Plaats reactie