US grendel geweren?

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
US army
Lid

US grendel geweren?

Bericht door US army »

Welke grendel geweren werden er door de Amerikanen gebruikt door heen wereld oorlog 2?

Momenteel weet ik enkel den M1903 (Springfield)
"Nuts!" - General MacAuliffe
'Ik schreef mijn naam in een steen om zeker te weten dat ik nooit zou worden vergeten' - Harmen van Straaten

Opzoek naar BOB patched items
Mr_Flibble
Lid
Contacteer:

Re: US grendel geweren?

Bericht door Mr_Flibble »

Enfield M1917 voor trainingsdoeleinde in de States (en enkelen werden in Noord-Afrika en Europa gebruikt kennelijk volgens wikipedia, maar dat is nieuw voor mij)

De M1903 was tot en met 1942 in productie (Remington, Springfield en andere), vanaf dat punt schakkelde de productie compleet over op de M1903 A3 en A4 modellen.
Laatst gewijzigd door Mr_Flibble op 02 nov 2010, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
In Tabulas Argenteas Refero
US army
Lid

Bericht door US army »

Mr_Flibble schreef:Enfield M1917 voor trainingsdoeleinde in de States.
werden enfields enkel gebruikt bij training?
"Nuts!" - General MacAuliffe
'Ik schreef mijn naam in een steen om zeker te weten dat ik nooit zou worden vergeten' - Harmen van Straaten

Opzoek naar BOB patched items
Mr_Flibble
Lid
Contacteer:

Voor training en Drill, maar Ik lees net op Wikipedia dus dat ze kennelijk ook aan rear-echelon troepen en wapenteams werden uitgereikt. Ik kan het me wel voorstellen; M1 Garands gingen naar frontline eenheden, achterhoede troepen kregen "substitute-standard" wapens tot dat de productie van de M1 Carbine en andere standaard wapens de vraag aan kon.
jurgen
Lid

Bericht door jurgen »

Mr_Flibble schreef:Enfield M1917 voor trainingsdoeleinde in de States (en enkelen werden in Noord-Afrika en Europa gebruikt kennelijk volgens wikipedia, maar dat is nieuw voor mij)

De M1903 was tot en met 1942 in productie (Remington, Springfield en andere), vanaf dat punt schakkelde de productie compleet over op de M1903 A3 en A4 modellen.
Ik dacht een gelezen te hebben dat de P14 ook wel is in de pacific is gebruikt geweest, (of de P17, zoals jij aanhaalt, weet niet meer welke).
Ik heb ze alleszins ook eens in een collectie gezien bij een pacific GI.
speurneus
Lid

Bericht door speurneus »

Vergeet de US Krag Jorgensen (M1892, M1896, M1898 en de M1899) niet.
Deze werd tijdens diverse oorlogen (Zo ook tijdens de wo1) ingezet net als de P17 en de sprinfield 1903.

Dit heb ik kunnen vinden over de US Krag.

Like many other armed forces, the United States military was searching for a new rifle in the early 1890s. A competition was held in 1892, comparing rifle designs from Lee, Krag, Mannlicher, Mauser, Schmidt-Rubin, and about 40 other military and civilian designs. The trials were held at Governors Island, New York, and the finalists were all foreign manufacturers - the Krag, the Lee, and the Mauser. The contract was awarded to the Krag design in August 1892, with initial production deferred as the result of protests from domestic inventors and arms manufacturers. Two rifle designers, Russell and Livermore, even sued the US government over the initial selection of the Krag, forcing a review of the testing results in April and May 1893. In spite of this, an improved form of the Krag-Jørgensen was again selected, and was awarded the contract.[1] The primary reason for the selection of the Krag appears to have been its magazine design, which could be topped off as needed without raising and retracting the bolt (thus putting the rifle temporarily out of action). Ordnance officials also believed the Krag's magazine cutoff and lower reloading speed to be an advantage, one which conserved ammunition on the battlefield. Ironically, this magazine design would later resurface as a distinct disadvantage once U.S. soldiers encountered Spanish troops armed with the charger-loaded 1893 7mm Spanish Mauser in the Spanish-American War.[4]
Around 500,000 'Krags' in .30 Army (.30-40) calibre were produced at the Springfield Armory in Massachusetts from 1894–1904. The Krag-Jørgensen Rifle in .30 Army found use in the Boxer Rebellion, the Spanish-American War and the Philippine-American War.
The US 'Krags' were chambered for the rimmed "Cartridge, Caliber 30, U.S. Army," round, also known as the .30 U.S., .30 Army, or .30 Government, and, more popularly, by its civilian name, the .30-40 Krag. The .30 Army was the first smokeless powder round adopted by the U.S. military, but its civilian name retained the "caliber-charge" designation of earlier black powder cartridges. Thus the .30-40 Krag employs a .30 caliber (7.62 mm) bullet propelled by 40 grains (3 g) of smokeless powder. As with the .30-30 Winchester, it is the use of black powder nomenclature that leads to the incorrect assumption that the .30-40 Krag was once a black powder cartridge.
In U.S. service, the Krag eventually proved uncompetitive with Mauser-derived designs, most notably in combat operations in Cuba and the Phillippines during the Spanish-American War. It served as the U.S. military's primary rifle for only nine years, when it was replaced by the M1903 Springfield rifle in 1903.
[edit]Subtypes of the Krag-Jørgensen used in the USA
There were at least nine different models of the American Krag-Jørgensen:
M1892 Rifle, with a 30 in (762 mm) barrel and a magazine cut off that operates in the up position. It can be identified by the cleaning rod under the barrel. Interestingly, because it took two years to retool for production, Model 1892 Krags have receivers dated "1894." Most of the M1892 rifles were arsenal reconditioned to the Model 1896 configuration.
M1892 Carbine, presumably a prototype, as just two are known today. Looks like the M1892 Rifle, but with a 22" barrel, including the long stock, and one-piece cleaning rod.
M1896 Rifle, where the magazine cut-off operates in down position and the cleaning rod is moved to butt trap. An improved rear sight and tighter production tolerances gave better accuracy. Stock altered slightly (made thicker).
M1896 Cadet Rifle, which was fitted with cleaning rod like M1892 rifle. Only about 400 were made before it was discontinued. The Cadet Rifle did not have sling swivels, and the lower band was retained by a band spring.
M1896 Carbine, with the same modifications as the M1896 Rifle.
M1898 Rifle, generally much like M1896, but with a wide range of minor changes.
M1898 Carbine, same minor modifications as the M1898 Rifle. Only 5000 made, originally had the same short stock (rear sight touches band) as the Model 1896 Carbine; most were restocked as Model 1899s.
M1899 Carbine, generally the same as the M1898 Carbine, but with a slightly longer forearm and hand guard, and without the swivel ring.
M1899 Constabulary carbine, built for use in the Philippines. Basically a M1899 Carbine fitted with a full length stock and a bayonet lug, and the muzzle stepped down to accept bayonet.
zoek en ge zult vinden en door het juist te doen vreest gij niemand.
Mr_Flibble
Lid
Contacteer:

De Krag geweren zijn in het Amerikaanse leger niet gebruikt in WO2. Deze werden vlak na de eeuwwisseling al vervangen door de M1903.

Daarnaast gebruiken de Amerikaanse Krag rifles geen .30-06 patronen maar .30-40, wat een onnodige logistieke druk geweest zou zijn.

Het Duitse leger zou wel Krag geweren gebruikt hebben in WO2.
Plaats reactie