Ik wil jullie het volgende voorleggen.
Ik ben in het bezit van 2 Nederlandse m16 helmen (A en C model). Helaas zijn ze ooit overgeverfd voor de luchtbescherming o.i.d.. De zwarte laag zit er niet erg vast op lijkt me. Hoe kan ik deze verf het beste eraf halen. Thinner ? Ik ben er huiverig voor. Misschien moet ik het wel laten zitten.
Wie heeft ervring met het verwijderen van een laklaag van een (m16) helm ?
overgeverfde Nederlandse m16 helmen
- Aart
- Lid
overgeverfde Nederlandse m16 helmen
- Bijlagen
-
- 2 M16 helmen
- BILD0435.JPG (107.8 KiB) 1219 keer bekeken
-
- BILD0434.JPG (107.29 KiB) 1219 keer bekeken
-
- BILD0431.JPG (113.77 KiB) 1219 keer bekeken
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.
Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
- patrickh
- Lid
- Gegeven: 111 keer
- Ontvangen: 84 keer
Re: overgeverfde Nederlandse m16 helmen
Die blauwe lijkt wel Luftschutz-blauw,of heb ik het mis?Ik zou ze zo laten als ze Luchtbescherming zijn doorgebruikt!
gr.Patrick
gr.Patrick
- asjemenou
- Moderator & Beste Avatar 2009
- Gegeven: 68 keer
- Ontvangen: 118 keer
Mocht je besluiten om de blauwe/zwarte laag verf van de helmen te verwijderen doe dit dan zéker niet met thinner, terpentine of een andere vluchtige of oliehoudende stoffen. Ook niet verdund. Schuurpapier of staalwol zou ik ook niet gebruiken. De kans bestaat dat je met deze methoden de originele groene laag verf ook beschadigd.
Je zegt dat je vermoed dat de zwarte laag er niet erg vast op zit. Dit kan betekenen dat er houtverf is gebruikt. In dat geval zou ik proberen om de blauwe/zwarte verflaag er af te krabben met een ijskrabber of een CD doosje. Het is een geduldig karweitje maar het geeft wel het beste resultaat.
Je zegt dat je vermoed dat de zwarte laag er niet erg vast op zit. Dit kan betekenen dat er houtverf is gebruikt. In dat geval zou ik proberen om de blauwe/zwarte verflaag er af te krabben met een ijskrabber of een CD doosje. Het is een geduldig karweitje maar het geeft wel het beste resultaat.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
- Aart
- Lid
Patrick: ja, die donkerblauwe kleur: ik heb ook al even aan Luftschutz gedacht maar zonder het embleem op de voorkant, is dat natuurlijk lastig te zeggen
Asjemenou: ja, mechanisch verwijderen lijkt me ook de beste optie. Zelfs met de nagels kan ik het er wel een beetje afkrijgen. Is monikkenwerk maar ik ga het toch proberen; bedankt voor de tip
Asjemenou: ja, mechanisch verwijderen lijkt me ook de beste optie. Zelfs met de nagels kan ik het er wel een beetje afkrijgen. Is monikkenwerk maar ik ga het toch proberen; bedankt voor de tip
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.
- magicdutchmen
- Lid
- Contacteer:
Persoonlijk zou ik de verf er gewoon op laten zitten.
http://warhelmets.nl/
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.