Uitrusting en kleding stoottroepen 1944/1945

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
Darryl
Lid

Uitrusting en kleding stoottroepen 1944/1945

Bericht door Darryl »

Ik ben me nu al een tijdje aan het verdiepen in de stootroepen die samen met de geallieerde vochten in de jaren 44/45. De broer van mijn opa zat ingedeeld bij het Britse leger als rode kruis soldaat. Van de stoottroepen die Britse uitrusting kregen kan ik genoeg foto's vinden, alleen van de stoottroepen die ingedeeld waren bij het US 9th army vind ik maar 1 foto.

Namelijk deze:

Afbeelding

Ik weet wel wat voor een uitrusting ze officieel uitgereikt kregen. Maar het gaat mij vooral om de emblemen, de tekens op de helmen etc... Vaak werd er vanalles door elkaar gedragen. Zo droeg de broer van opa een Britse battledress, Us service shoes, US M1938 gaiters, Us pistoolriem en veldfles, Britse Mk2 helm, Britse utility pouches, Britse jerkin, Britse small pack en een stengun.
Het schijnt dat ze zelfs Nederlandse helmen aanpasten naar Amerikaans voorbeeld. Dus andere verf en de kinriem op de Amerikaanse manier droegen.

kan iemand mij helpen aan wat foto's van de stoottroepen aan de Amerikaanse zijde?
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Richard1976
Lid
Contacteer:

Re: Uitrusting en kleding stoottroepen 1944/1945

Bericht door Richard1976 »

Darryl schreef:Afbeelding
Foto staat regelmatig op ebay, maar lijkt mij gemaakt te zijn tijdens de opleiding.
Op de DVD Zuid Limburg bevrijd zijn beelden te zien van de opleiding van de Binnenlandse strijdkrachten en daar lijkt deze foto/scene ook bij te horen. Klik hier voor preview beelden en dan met name scene 2 voor de opleiding van de Binnenlandse Strijdkrachten.
Darryl
Lid

Re: Uitrusting en kleding stoottroepen 1944/1945

Bericht door Darryl »

Precies wat ik zocht! Bedankt Richard, heb de dvd meteen besteld.
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Plaats reactie