voorbeeld canadees uniform
-
- Lid
voorbeeld canadees uniform
Hallo ik ben nieuw op dit forum.ik wil een replica van een canadees uniform maken ,ik heb een Nl battledress van de jaren 50 in mijn bezit .kan ik hier iets mee?
- Darryl
- Lid
Re: voorbeeld canadees uniform
Nederlands jaren 50 zou je in wel kunnen gebruiken. Het lijkt erop maar daar is ook alles mee gezegt. Veel Canadees reenactors gebruiken nog jaren 50 jasjes. Als je een jaren 50 jas zou willen aanpassen heb je andere borstzakken nodig. Verder zijn het aantal ''vouwen'', ik ben de officieele naam even kwijt, anders. De knopen zul je ook moeten veranderen denk ik en de sluiting van de kraag. Verder klopt de kleur niet helemaal, maar daar kun je niet veel aan doen.
Overigs staan op ebay ook repro Canadese uniformen te koop. Bij intresse kan ik ze wel even opzoeken.
Overigs staan op ebay ook repro Canadese uniformen te koop. Bij intresse kan ik ze wel even opzoeken.
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
-
- Lid
Gebruik ik zelf ook...

Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
- Nico Roelofs
- Lid
- Contacteer:
Borstzakken moet inderdaad aangepast te worden. De Canadese borstzakken lopen iets meer in een punt. Mijn vriendin is momenteel mijn jasje aan het aanpassen en is het is best goed te doen als je beetje handig bent met naald en draad.Darryl schreef:Nederlands jaren 50 zou je in wel kunnen gebruiken. Het lijkt erop maar daar is ook alles mee gezegt. Veel Canadees reenactors gebruiken nog jaren 50 jasjes. Als je een jaren 50 jas zou willen aanpassen heb je andere borstzakken nodig. Verder zijn het aantal ''vouwen'', ik ben de officieele naam even kwijt, anders. De knopen zul je ook moeten veranderen denk ik en de sluiting van de kraag. Verder klopt de kleur niet helemaal, maar daar kun je niet veel aan doen.
Knopen moeten inderdaad ook veranderd worden. In ieder geval de zichtbare.
Sluiting van de kraag hoeft niet aangepast te worden zoals Erik aangeeft. Want de late modellen Canadese jasjes hadden dezelfde sluiting aals de NL jasjes.
Inderdaad moeten er nog wat vouwen op de rug lopen zoals Erik aangeeft. Ook ik kom even niet op de naam en het juiste aantal. Maar er loopt bij de Canadese jasjes een verticale stiknaad over de rug. Omdat de rug opgebouwd is uit twee stukken stof. De NL jasjes zijn uit 1 stuk en hebben die naad dus niet. Dus die moet er ook inkomen.
- asjemenou
- Moderator & Beste Avatar 2009
- Gegeven: 47 keer
- Ontvangen: 90 keer
Het meest in het oog springende verschil van de jasjes onderling is inderdaad dat de Britse en Canadese blouses een middenrugnaad hebben. De Nederlandse naoorlogse M1949/53 jas heeft dit niet. Er zijn nog meerdere verschillen onderling. Om maar iets te noemen;
Zo heeft de Canadese variant 3 ventilatiegaten onder de oksel. De Britse en Nederlandse varianten hebben dit niet. De Britse blouses (1940 pattern) heeft open knoopssluitingen. De Canadese en Nederlandse varianten hebben blinde knoopsluitingen (knopen niet zichtbaar).
De vouwen op de rug waar Nico het over heeft noemt men plooien. Zover ik het kan bekijken heeft de Canadese blouse aan de achterkant van de tailleband (rug) 12 plooien, de Britse (1940 pattern) en de Nederlandse beiden 6 plooien. De Canadese en Nederlandse varianten hebben ook een plooi over de beide borstzakken. De Britse variant niet. Onderling hebben de jasjes verschillende knopen. De Britse en (naoorlogse) Nederlandse knopen lijken nog het meest op elkaar.
Persoonlijk vind ik het wel zonde als men zo'n Nederlands jasje ombouwd naar een Canadees jasje. Kun je dan niet beter een gereproduceerd Canadees jasje kopen?!
Zo heeft de Canadese variant 3 ventilatiegaten onder de oksel. De Britse en Nederlandse varianten hebben dit niet. De Britse blouses (1940 pattern) heeft open knoopssluitingen. De Canadese en Nederlandse varianten hebben blinde knoopsluitingen (knopen niet zichtbaar).
De vouwen op de rug waar Nico het over heeft noemt men plooien. Zover ik het kan bekijken heeft de Canadese blouse aan de achterkant van de tailleband (rug) 12 plooien, de Britse (1940 pattern) en de Nederlandse beiden 6 plooien. De Canadese en Nederlandse varianten hebben ook een plooi over de beide borstzakken. De Britse variant niet. Onderling hebben de jasjes verschillende knopen. De Britse en (naoorlogse) Nederlandse knopen lijken nog het meest op elkaar.
Persoonlijk vind ik het wel zonde als men zo'n Nederlands jasje ombouwd naar een Canadees jasje. Kun je dan niet beter een gereproduceerd Canadees jasje kopen?!
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
- Nico Roelofs
- Lid
- Contacteer:
Bij ons in de vereniging heb ik 1x een repro gezien van een Canadees jasje. Van wat ik me kan herinneren was de kleur sterk afwijkend. Weet niet of er inmiddels betere repro's bestaan. Ze lopen bij ons in of originele jasjes of in de Nederlandse. Zelf loop in de Nederlandse (al een paar jaar) en die wordt nu pas omgebouwd. Enkel alleen de knopen op de schouder en de bovenste van het jasje heb ik vervangen want die zitten nog wel in het zicht. Maar de verschillen tussen het Canadese jasje en Nederlandse ziet vrijwel niemand. Enkel alleen de verzamelaar en re-enacter. En wanneer je uitrusting draagt dan is het al bijna helemaal niet meer te zien.asjemenou schreef:Kun je dan niet beter een gereproduceerd Canadees jasje kopen?!
-
- Lid
Mensen bedankt voor de tips ik zoek alleen nog foto,s van de emblemen gr Bald
- Nico Roelofs
- Lid
- Contacteer:
-
- Lid
Ik ben een beginner maar ik zoek iets om een uniform jasje ,,canadees te maken,, iets wat met de slag om arnhem te maken had ,bald
- Nico Roelofs
- Lid
- Contacteer:
Tja de slag om Arnhem is nou niet bepaald een "Canadese"aangelegenheid geweest. Je zou een Canades para kunnen doen zover ik weet hebben zijn er een paar Canadese officieren uitgeleend geweest aan de Britse Airborne Division. Of Canadese Engineers weet zo even niet welke divisie of corps maar die hebben geholpen met het overzetten van soldaten bij de Rijn.
Als het voor re-enactment doeleinden is zou ik kijken naar bestaande groepen en welke eenheden deze uitbeelden. Als individu re-enacten is niet bepaald wat.
Als het voor re-enactment doeleinden is zou ik kijken naar bestaande groepen en welke eenheden deze uitbeelden. Als individu re-enacten is niet bepaald wat.
-
- Lid
Nico ik ga niet re enacten... ik wil iets voor mijn zelf maken ,maar ik wil gewoon een canadees uniform maken
In 1945 hebben de Canadezen in Arnhem gevochten.Nico Roelofs schreef:Tja de slag om Arnhem is nou niet bepaald een "Canadese"aangelegenheid geweest. Je zou een Canades para kunnen doen zover ik weet hebben zijn er een paar Canadese officieren uitgeleend geweest aan de Britse Airborne Division. Of Canadese Engineers weet zo even niet welke divisie of corps maar die hebben geholpen met het overzetten van soldaten bij de Rijn.
De Canadese officieren (Canloans) droegen Britse uniformen met Britse emblemen met de titel Canada op de schouders.
In de 23rd Field Company RCE,1st Canadian Army, droegen ze de: Canadian Engineers schouder titel, een diamand vormige schouder embleem en RCE baret embleem.
http://en.wikipedia.org/wiki/Canadian_M ... _Engineers
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
- Nico Roelofs
- Lid
- Contacteer:
Dat is mij bekend, dat er ook Canadezen in Arnhem hebben gevochten in april 45. Onderdelen van de Canadese 5th Armoured Division en het Ontario Regiment die ondersteuning bood aan de Britse 49th West Riding Infantry Division. Maar als het gaat om de slag om Arnhem dan wordt in 9 van de 10 gevallen de eerste slag bedoeld, vandaar dat ik maar even niet ben in gegaan op de tweede slag.Jim schreef:In 1945 hebben de Canadezen in Arnhem gevochten.Nico Roelofs schreef:Tja de slag om Arnhem is nou niet bepaald een "Canadese"aangelegenheid geweest. Je zou een Canades para kunnen doen zover ik weet hebben zijn er een paar Canadese officieren uitgeleend geweest aan de Britse Airborne Division. Of Canadese Engineers weet zo even niet welke divisie of corps maar die hebben geholpen met het overzetten van soldaten bij de Rijn.
De Canadese officieren (Canloans) droegen Britse uniformen met Britse emblemen met de titel Canada op de schouders.
In de 23rd Field Company RCE,1st Canadian Army, droegen ze de: Canadian Engineers schouder titel, een diamand vormige schouder embleem en RCE baret embleem.
http://en.wikipedia.org/wiki/Canadian_M ... _Engineers
Ik ging er vanuit dat je dat wel wist! Heb ik geen seconde aan getwijfeld.
Maar mogelijk dat de vragensteller en eventueel anderen daarvan niet op de hoogte waren.
Maar mogelijk dat de vragensteller en eventueel anderen daarvan niet op de hoogte waren.
And not all the monkeys are in the zoo.