afbeelding soldaat irenebrigade jaren 50

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
bald one
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 jan 2011, 14:26

afbeelding soldaat irenebrigade jaren 50

Bericht door bald one »

Hallo ik zoek een knappe foto van een soldaat van de Irene brigade uit de Jaren 50
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4900
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 58 keer
Ontvangen: 102 keer

Re: afbeelding soldaat irenebrigade jaren 50

Bericht door asjemenou »

Wat bedoel je precies? Zoek je een originele foto van een soldaat van de Pr.Irenebrigade of slechts een voorbeeldfoto?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
bald one
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 jan 2011, 14:26

Re: afbeelding soldaat irenebrigade jaren 50

Bericht door bald one »

Ik zoek voorbeeld foto,s ik probeer een origineel pak bij een te krijgen uit de jaren 50 en daar zoek ik wat kleuren foto,s van de originele uitrusting bij uit die tijd.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2062
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 28 keer

Re: afbeelding soldaat irenebrigade jaren 50

Bericht door Jim »

Daar heeft iemand al eens eerder op dit forum naar gevraagd. Met name naar de gedragen emblemen.

Uniform standaard Brits, met Britse uitrusting.
Maar dan met eigen Nederlandse emblemen.

Er zijn in Nederland 2 PIB reenactment groepen. Een groep beeld de staf van de PIB uit (geen idee of deze nog actief is) De andere is van het VHM. Deze zijn nog actief bezig (ik ben er nog enige tijd lid van geweest).

http://www.livinghistory.nl/index.php?o ... 4&Itemid=5
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
bald one
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 jan 2011, 14:26

Re: afbeelding soldaat irenebrigade jaren 50

Bericht door bald one »

ok bedankt nog gr Bald
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4900
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 58 keer
Ontvangen: 102 keer

Emblemen Garderegiment fuseliers Pr. Irene

Bericht door asjemenou »

Even ter verduidelijking; Het vijftiger jaren uniform van het Garderegiment fuseliers Pr. Irene (zo genoemd sinds 1948) is niet gelijk aan het uniform wat de Kon. Nederl. brigade Pr. Irene gedurende WOII droeg.
Uitgaande van deze reactie van Bald one heeft hij een naoorlogs Nederlands M1949/53 uniform; http://wo2forum.nl/viewtopic.php?f=40&t=27123 .
Echt een duidelijke foto van een vijftiger jaren Pr. Irene fuselier heb ik ook niet. Misschien kan de regimentsverzameling in Oirschot je verder helpen; http://www.fuseliers.net/regimentsverzameling.htm . OP de volgende websites kun je iets lezen over de Pr. Irene brigade; http://www.prinsesirenebrigade.nl/ en http://www.prinsesirenebrigade.nl/portcawl.htm .
Zelf vind ik het Nederlandse vijftiger jaren uniform altijd een lastig onderwerp. In die tijd droeg men in het Nederlandse leger de Nederlandse, Canadese en Britse uniformen door elkaar. Ook wat de draagwijze van rangonderscheidingstekens betreft bestaan er verschillen. Ik heb zelf altijd het idee dat deze onderlinge verschillen pas echt zijn opgeheven met de invoering van het M58 VeldTenue en het M63 Dagelijks Tenue.

Je hebt het volgende nodig;

Afbeelding

1 oud model messing baretgesp (met ondergrondpatje) en 2 messing schouderemblemen van het Garderegiment fuseliers Pr. Irene. Er bestaan verschillende varianten van zowel de baretgesp (met bevestingsogen en met bevestigingspennen) als van de schouderemblemen. Je moet dus wel de messing varianten hebben. De baretgesp behoort overigens op een khakikleurige baret met een bruinlederen zweetband.
Op de beide mouwen behoren mouwlinten, de zg. "straatnamen". Ik kan even geen voorbeeld van vinden maar er zal iets van "Prinses Irene" op staan. De mouwlinten die jij moet hebben zullen overigens niet dezelfde zijn als de WOII uitgaven.

Afbeelding

Op de linkermouw behoort ook nog een embleem met de Nederlandse leeuw. In de banderol staat de tekst "Je Maintiendrai" (dus geen Nederland). Ook van dit mouwembleem bestaan vele varianten. Voor een vijftiger jaren dienstplichtige/onderofficier heb je een glad geweven variant nodig. Deze variant bestond meestal uit een okergele/vaal oranje leeuw op een groene ondergrond. De varianten met een wat meer fel oranje leeuw zoals op het voorbeeld zijn vaak van latere datum.

Afbeelding

Ook behoort er nog een zg. invasiekoord op je jas; http://www.fuseliers.net/invasiekoord.htm .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
bald one
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 jan 2011, 14:26

Re: afbeelding soldaat irenebrigade jaren 50

Bericht door bald one »

alvast bedankt voor jullie moeite zo kom ik verder gr Bald
bald one
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 jan 2011, 14:26

Re: afbeelding soldaat irenebrigade jaren 50

Bericht door bald one »

Iedereen nog bedankt voor de info.alleen wat voor schoeisel droegen ze in de jaren 50? ik heb oude kisten(bruin) met opgestikte neus,klopt dat en zaten daar enkelstukken overheen? alvast bedankt voor de info. gr Bald
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4900
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 58 keer
Ontvangen: 102 keer

Vijftiger jaren schoeisel

Bericht door asjemenou »

Zoals al in mijn vorige reactie vermeld zijn de jaren 50 een lastige periode qua kleding/schoeisel van het Nederlandse leger. Misschien is het beter als je even vermeld in welk jaar je uniform is gefabriceerd. Aan de binnenkant van het jack en van de broek zit een etiket van de fabrikant en soms nog een stempel van het leger (M.v.O.).
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
bald one
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 jan 2011, 14:26

Re: afbeelding soldaat irenebrigade jaren 50

Bericht door bald one »

De Jas en broek zijn van 1959 ik heb reeds enkelstukken ein mijn bezit ,ik weet alleen het soort schoeisel niet.gr Bald
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4900
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 58 keer
Ontvangen: 102 keer

M57 gevechtslaarzen

Bericht door asjemenou »

Het jaar van fabricage maakt in dit geval veel uit. Jouw uniform is van 1959 en dat betekent dat het alleen nog maar gedragen kan zijn als DT (dagelijks tenue) en niet als een veldtenue. Vanaf 1958 was dit inmiddels vervangen door het nieuwere M58 veldtenue.

Afbeelding

Op de foto, daterend uit 1958, zie je een groep Nederlandse militairen. Het zijn leerlingen van de Onderofficiersschool. Dit is te zien aan de lissen op hun kraag. Zij zijn gekleed in M1949/53 uniformen met een M52 koppel (met ophangringen) en M57 gevechtslaarzen. Deze gevechtslaarzen werden zonder enkelstukken gedragen.
De M57 gevechtslaarzen "kisten" worden gesloten doormiddel van veterringen en niet door ringhaken zoals bij de latere M66 laarzen.
Ik weet niet hoezeer je op details let maar officieel behoort er onder je uniform een paar M57 gevechtslaarzen 1e model te worden gedragen. Het 1e model werd tussen 1957 en 1965 gefabriceerd en is op de zool en de hak gemerkt met MvO en de maat. Na 1965 werd het 2e model gefabriceerd en is op de zool en de hak gemerkt met KL en de maat. Het 2e model werd nog tot 2000 gedragen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
bald one
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 jan 2011, 14:26

Re: afbeelding soldaat irenebrigade jaren 50

Bericht door bald one »

Asjemenou .je helpt me onwijs goed ,ik kom steeds verder. ik heb nog kisten met gestikte neuzen op zolder, zijn dat M57 laarzen? ze zijn bruin met vetergaten,meer kan ik niet ontdekken ,en hadden de baretten toen nog een bruine leren rand,ik vraag veel he? maar ik ben hier pas mee begonnen ,oude hobby opgepakt na 25 jaar dus....
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4900
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 58 keer
Ontvangen: 102 keer

Re: afbeelding soldaat irenebrigade jaren 50

Bericht door asjemenou »

bald one schreef:Asjemenou .je helpt me onwijs goed ,ik kom steeds verder.
Daar is dit forum toch ook voor bedoelt. :wink:
bald one schreef:ik heb nog kisten met gestikte neuzen op zolder, zijn dat M57 laarzen? ze zijn bruin met vetergaten,meer kan ik niet ontdekken ,en hadden de baretten toen nog een bruine leren rand,ik vraag veel he? maar ik ben hier pas mee begonnen,oude hobby opgepakt na 25 jaar dus....
Het is moeilijk te zeggen wat voor laarzen je precies hebt. Kun je foto's van de laarzen plaatsen? Het liefst ook nog een foto van de onderkant.

Wat de baret betreft, ik kan niet precies zeggen wanneer de khaki kleurige baret met bruine zweetband werd vervangen door de bruin kleurige baret met zwarte zweetband. Ik heb zelf het vermoeden dat dit is gebeurd met de invoering van het M63 DT uniform.
Het lijkt mij toch waarschijnlijker dat er bij jouw uniform een khaki kleurige baret met bruine zweetband behoort als je er een uniform van het Garderegiment fuseliers Pr. Irene van wilt maken. De baret behoort in ieder geval van voor 1964 te dateren. In 1964 werd het M1949/53 uniform zoals jij dat hebt namelijk buiten gebruik gesteld.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland

Re: M57 gevechtslaarzen

Bericht door dutchhelmets »

asjemenou schreef: Op de foto, daterend uit 1958, zie je een groep Nederlandse militairen. Het zijn leerlingen van de Onderofficiersschool. Dit is te zien aan de lissen op hun kraag. Zij zijn gekleed in M1949/53 uniformen met een M52 koppel (met ophangringen) en M57 gevechtslaarzen. Deze gevechtslaarzen werden zonder enkelstukken gedragen.
De M57 gevechtslaarzen "kisten" worden gesloten doormiddel van veterringen en niet door ringhaken zoals bij de latere M66 laarzen.
Ik weet niet hoezeer je op details let maar officieel behoort er onder je uniform een paar M57 gevechtslaarzen 1e model te worden gedragen. Het 1e model werd tussen 1957 en 1965 gefabriceerd en is op de zool en de hak gemerkt met MvO en de maat. Na 1965 werd het 2e model gefabriceerd en is op de zool en de hak gemerkt met KL en de maat. Het 2e model werd nog tot 2000 gedragen.
Het bovenstaande is niet helemaal juist. De "veldschoen"( vanaf 1963 gevechtslaars genoemd) m-57 kent inderdaad 2 modelen zoals hierboven gemeld. Echter deze werd vanaf 1971 geleidelijk vervangen door de gevechtslaars m-66. Deze is ingebruik geweest tot 1990.

In de periode vanaf 1940 tot 1957 werden voornamelijk Britse Ammo en Anklet boots gedragen. Ook werden de Canadese modellen gedragen alsook de bruine halfhoge varianten. Vanaf 1947 begon Bata met de productie van schoeisel voor het leger. Deze waren naar Canadese voorbeeld. Deze verschillende varianten werden door elkaar gedragen tot aan het eind van de jaren '50, toen de veldschoen m-57 in grote getalen werden gebruikt.
De eerste paar m-57 werd op 1 april 1957 uitgereikt.

Mijn advies is om een eerste model m-57 of een paar zwarte Bata's (met of zonder opgestikte neus) eronder te zetten. Mocht je voor de Bata's kiezen dan horen er wel anklet's bij!

Vwb een baret. Bij jouw uniform hoort een Khaki-Melé baret. Pas vanaf 1964 werd deze vervangen door een Uni-Bruinolijf kleurige baret. De donkerbruine baret die vanaf 1946 werd ingevoerd tot 1964 werd enkel gedragen door officieren ingedeeld bij het kadettenbataljon, cadetten KMA, officieren, leerlingen en overige personeel SRO(behalve SROC).

groet,
i'd rather die scared to death than die bored to death
bald one
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 jan 2011, 14:26

Re: afbeelding soldaat irenebrigade jaren 50

Bericht door bald one »

ik wordt iedere dag wijzer,heb net een baal kleding gekocht jaren 50 spullen en ook daar zat veel bruikbaar spul bij,leuk dat iedereen elkaar helpt bedankt allemaal gr Milco

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BLEXBot, ClaudeBot en 0 gasten