Nederlandse SS schildjes.

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
martinus
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 06 mar 2009, 17:48
Ontvangen: 8 keer

Nederlandse SS schildjes.

Bericht door martinus »

Ik open dit topic vanwege de volgende uitspraak:

Volgens mij niet, de Nederlandse SS schildjes niet in ieder geval, dit geldt geloof ik ook voor de overige 'Dachau type's'...

Groeten, Kugel!


Ik wil het topic van Utmi niet vergallen met eigen pics, vandaar deze draad.
Zelf denk ik dat de ss schildjes wel in oorlogstijd zijn gedragen. Zie hier wat pics uit een referentieboek. Er is duidelijk te zien dat de ss-er in kwestie het schildje draagt.
ss nl.JPG
ss nl 2.JPG
ss nl3.JPG
Ben nu zelf ook wel benieuwd of het nu wel of niet origineel werd gedragen. Zit er namelijk aan te denken om er ook één aan te schaffen.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Nederlandse SS schildjes.

Bericht door patrickh »

Uniform in het boek is iig naoorlogs samengesteld,dus geen goede referentie.

gr.Patrick
Gebruikersavatar
Tommes
Lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 24 sep 2008, 21:57

Re: Nederlandse SS schildjes.

Bericht door Tommes »

Ik meen dat er op het WAF ook een topic bestaat over dit onderwerp.
Gezocht alles M.B.T Deventer/Schalkhaar 40-45
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Nederlandse SS schildjes.

Bericht door patrickh »

Ook zit er op het uniform een Nederland mouwband,terwijl er zo goed als geen oorlogsperiodefoto's bekend zijn waarop deze mouwbanden te zien zijn,laat staan op een uniform in een boek!Wat niet wil zeggen dat de mouwbanden nooit gedragen zijn...In ieder geval is dit een samengesteld uniform,er staan wel meer fouten in dit boek!

gr.Patrick
Gebruikersavatar
Uffz
Lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 nov 2008, 04:57
Contacteer:

Re: Nederlandse SS schildjes.

Bericht door Uffz »

Niet helemaal mee eens er zijn foto's beschikbaar waarop Nederlandse WSS te zien zijn met schildje en mouwband.
Helaas bij deze foto niet goed te lezen wat er op de mouwband staat. Maar de officier in het midden draag de wolfsangel op zijn kraag dus zal het een foto van ronsd 1943 zijn. Het zou dus goed kunnen dat dit Nederland is.
Maar hang me niet op ik weet het niet zeker:-)

Afbeelding
Dutch Re-enactment Group '40-'45
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Nederlandse SS schildjes.

Bericht door Kugelblitz »

Dit zijn echter wel andere schildjes. Naar mijn weten zijn er drie varianten, waarvan de laatste het Dachau-type is. Van dit type is er nog geen foto bekend en neemt men aan dat deze enkel afkomstig zijn uit het Dachau-depot, dat tijdens de bevrijding van dit kamp ontdekt werd.

Van de andere 2 typen schildjes zijn er wel foto's bekend, zij het ook zeer schaars.
Het is dus zaak de types niet door elkaar te halen. Zo lijkt het gedragen schildje op de zwart/witfoto hierboven het 1e type met de spitse punt? Volgens mij had deze ook een zeer lichtblauwe kleur in de vlag, terwijl de andere 2 types een donkerder blauw hebben.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Nederlandse SS schildjes.

Bericht door patrickh »

Er zijn zeker foto's bekend van schildjes met mouwbanden ,maar niet met mouwband NEDERLAND erop .

gr.Patrick
Sander89
Lid
Berichten: 245
Lid geworden op: 20 jun 2008, 13:51

Re: Nederlandse SS schildjes.

Bericht door Sander89 »

Van de periode '41-'43 droeg het Frw.Legion Nederland de bekende mouwband met hetzelfde opschrift en diverse soorten Nederlandse schildjes (eerst die puntige, later kwamen er ook met de ronde vorm bij). Hier zijn zeer veel foto's van bekend, nagenoeg elk soldaat in deze eenheid droeg deze.

Na '43 werd de eenheid opgeheven en werd de brigade en later divisie 'Nederland' opgericht. Hiervan heb ik nog geen enkele foto kunnen vinden dat deze Nederlandse schildjes droegen. Gezien de Dachau schildjes in deze periode gemaakt zijn is er dus ook geen bewijs dat deze gedragen zijn.
martinus
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 06 mar 2009, 17:48
Ontvangen: 8 keer

Re: Nederlandse SS schildjes.

Bericht door martinus »

Bedankt voor alle info. Flink prijsverschil in die schildjes. De Dachau-types gaan zo rond de 125 terwijl de SS -Freiwilligen-Panzer-Grenadier-Division "Nederland" schildjes zo rond de 800,- gaan.
http://www.military-antiques-stockholm.com/
Sander89
Lid
Berichten: 245
Lid geworden op: 20 jun 2008, 13:51

Re: Nederlandse SS schildjes.

Bericht door Sander89 »

martinus schreef:Bedankt voor alle info. Flink prijsverschil in die schildjes. De Dachau-types gaan zo rond de 125 terwijl de SS -Freiwilligen-Panzer-Grenadier-Division "Nederland" schildjes zo rond de 800,- gaan.
http://www.military-antiques-stockholm.com/
Dat zijn dus die vroege schildjes (de beschrijvingen kloppen lang niet altijd). Logisch ook dat ze duurder zijn, ze zijn vele malen zeldzamer. Waarbij stapels van die Dachau schildjes in het depot gevonden zijn, gaat het bij die vroege schildjes meer om individuele schildjes die her en der gevonden zijn en bv van uniformen zijn geknipt. Vraag en aanbod.

Naar mijn mening zijn die Dachau schildjes niet zo interessant, er zijn nog geen bewijzen dat deze gedragen zijn.
Laatst gewijzigd door Sander89 op 19 jun 2011, 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Sander89
Lid
Berichten: 245
Lid geworden op: 20 jun 2008, 13:51

Re: Nederlandse SS schildjes.

Bericht door Sander89 »

De verschillende soorten schildjes die mij bekend zijn:

Het eerste model en het meest voorkomend op foto's, een klein schildje met punt in de kleuren van de prinsenvlag (oranje, blanje, blue). De tekst op de mouwbanden is vrij lelijk gestikt:

Afbeelding

Een later model met schuine kleurvakken in het standaard rood,wit,blauw. Deze heeft ook een blauwe rand (zie: http://farm3.static.flickr.com/2728/413 ... deb0_o.jpg).

Afbeelding

Een rechthoekig vlaggetje, zover ik weet enkel gedragen door de Nederlandse Kriegsberichter die verbonden waren aan het Legioen (waarschijnlijk dat ze een aparte hadden omdat ze ergens anders hun opleiding kregen).

Afbeelding

Een uitzondering, een erg groot rechthoekige vlag gedragen door een legionair die tevens burgemeester was:

Afbeelding

Daarnaast waren er ook schildjes voor diverse andere onderdelen, zoals de RAD en Kriegsmarine. Hier een voorbeeld van de Kriegsmarine:

Afbeelding
martinus
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 06 mar 2009, 17:48
Ontvangen: 8 keer

Re: Nederlandse SS schildjes.

Bericht door martinus »

Interessante pics! Mochten er meerdere zijn zie ik ze graag.
matthijsert
Lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 15 mar 2010, 21:11
Locatie: omgeving apeldoorn

Re: Nederlandse SS schildjes.

Bericht door matthijsert »

Sinds wanneer heeft SS'ertje Pont zo'n vlek op zijn gezicht?? :zapped:
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Nederlandse SS schildjes.

Bericht door JimK »

Wij hebben in onze collectie een origineel blauw panzer drillich uniform combinatie broek en jas welke in Dachau geproduceerd werden. Deze combinatie is door een Nederlandse gevangene die in Dachau uniformen maakte mee naar huis gebracht. De Amerikanen hebben de gevangenen deze uniformen uitgereikt omdat wat ze droegen belabberd en versleten was. Om de gevangenen te herkennen hebben ze bij Nederlandse gevangen een 'Dachau-type' Nederlands SS schildje op de borst genaaid, het bovenste oranje is met een likje rode verf overgeschilderd. Dit is tot nu toe voor mij het enige bekende origineel gedragen exemplaar, maar niet door de SS gedragen :wink:

Hier heb ik een foto die ik ooit voor een vergelijk heb gebruikt. Rechts is ons exemplaar. Ik zal nog even zoeken of ik een foto heb van het hele uniform en die dan plaatsen:
NL_VS_NL.jpg
Hier heb ik nog wat foto's van Kriegsberichter rechthoekige schildjes:
R 18 UW 066.jpg
R 18 UW 066.jpg (15.06 KiB) 3122 keer bekeken
R 18 UW 067.jpg
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Nederlandse SS schildjes.

Bericht door JimK »

Hier nog een rechthoekige:
R 18 UW 068.jpg
Vrouwen bij de D.R.K.:
Dutch Shield D.R.K..JPG
Gesloten