Colt M1911A1 blank, legaal?

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Colt M1911A1 blank, legaal?

Bericht door yente »

Hallo,
Ik vroeg mij af of het in België legaal is om een blank vurende Colt te bezitten?
Opzich ik zie die van Bruni 96 overal te koop, dus ik vermoed van wel, maar ik vind het opzich raar dat dat zou mogen.
Want voor niet kenners is dat toch precies een echt pistool dus je zou er toch ook mensen mee kunnen bedreigen?
(niet dat ik dat van plan ben! :wink: )

Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie

Re: Colt M1911A1 blank, legaal?

Bericht door sniper snoop »

De Colt M1911A1 staat niet vermeld op de lijst "vrijgegeven wapens". Dit komt omdat de .45 patroon nog word gebruikt. Om een Colt 1911 te bezitten, moet hij ofwel legaal onklaar zijn gemaakt ofwel zou je ook vergunningen kunnen aanvragen. In algemeen ben je strafbaar als je met het wapen in openbaar rond loopt. Ik hoop je hiermee te helpen.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Colt M1911A1 blank, legaal?

Bericht door yente »

Ja, maar ik bedoel die nagemaakte, Bruni 96.
Deze schieten enkel op blank.
Of geldt die wet ook voor deze?
Alvast merci voor de uitleg.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Colt M1911A1 blank, legaal?

Bericht door yente »

Die staan onder alarmwapens. Dus zijn deze dan wel zonder vergunning te verkrijgen?
Blijkbaar wel want je kan ze overal via internet kopen...
Want wanneer ik aan mijn para uniform begin, had ik graag een pistool in mijn holster gehad, maar die van Bruni (96) kosten ong evenveel als een repro, en schieten dan nog eens blank. Maar ik wil dus eerst goed ingelicht zijn ivm de wapenwet, en indien dit toch niet legaal zou zijn, koop ik een gewone repro.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Colt M1911A1 blank, legaal?

Bericht door yente »

Opgezocht en het is dus legaal:

Het gaat om alarmwapens, wapens voor wapenrekken, seinpistolen, verdovingsgeweren, slachttoestellen, bogen, kruisbogen, wapens op lucht-, gas of veerdruk, paintballwapens, namaakwapens, niet-verboden messen, zwaarden, degens, bajonetten, geneutraliseerde wapens,…

Wat moet u doen?
U hoeft niets te doen. De nieuwe wet wijzigt niets voor u, tenzij uw wapen onder de oude wetgeving reeds vergunningsplichtig was. In dat geval wordt de geldigheidsduur van uw vergunning beperkt tot 5 jaar.

Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
johan willaert
Lid
Berichten: 5570
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 4 keer

Re: Colt M1911A1 blank, legaal?

Bericht door johan willaert »

Wat nog altijd niet wil zeggen dat je er zo maar mee over straat mag lopen.
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Colt M1911A1 blank, legaal?

Bericht door yente »

Dat is waar.
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)

Re: Colt M1911A1 blank, legaal?

Bericht door Uncle Goose »

sniper snoop schreef:De Colt M1911A1 staat niet vermeld op de lijst "vrijgegeven wapens". Dit komt omdat de .45 patroon nog word gebruikt.
Tja, de lijst is in geen geval logisch op dit punt, de .45 is inderdaad nog in gebruik maar zo ook bijvoorbeeld de 7.62x54R dat de Mosin Nagant gebruikt, nu nog gebruiken de Russen deze patroon voor diverse wapens. Op de lijst staan er zelfs een aantal .22LR geweren, en het is nu niet om te zeggen dat de .22LR niet meer gebruikt wordt. De lijst lijkt me opgesteld door mensen die totaal geen verstand van de zaken hebben, iemand die eigenlijk weet wie juist die lijst heeft opgesteld?? Onckelinx zelf zal het wel niet geweest zijn, die zal enkel haar poot eronder gezet hebben ter goedkeuring.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Re: Colt M1911A1 blank, legaal?

Bericht door ZEN.45 »

Elke lijst die men maakt (of had kunnen maken) is een evenwichtsoefening tussen ‘verzamelaars’ en ‘veiligheid’. De huidige lijst is zeker niet perfect, maar alleszins een verbetering ten opzichte van vroeger.

Voor elk model heeft men gekeken naar ‘vuistvuurwapen’ (groter risico) vs. ‘schoudervuurwapen’ (kleiner risico), ‘courant model’ (groter risico) vs. ‘zeldzaam model’ (kleiner risico) en ‘modern kaliber’ (groter risico) vs. ‘ouder kaliber’ (kleiner risico). Je kan het oneens zijn met sommige keuzes (dat ben ik ook), maar dit is wat je bekomt als een groep mensen een subjectieve maatstaf moeten hanteren.

De lijst is trouwens opgemaakt door een werkgroep met vertegenwoordigers van verzamelaars, van de proefbank van Luik, van het museum voor krijgsgeschiedenis in Brussel en van het ministerie van justitie.
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Gebruikersavatar
robinj
Lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 23 jul 2011, 19:47
Locatie: Arnhem

Re: Colt M1911A1 blank, legaal?

Bericht door robinj »

In nederland zijn alarmpistolen toegestaan mits je een wapenverlof hebt en het niet op een echt wapen lijkt, zoals de m1911.
On wings of history they turned from home to live eternally
skybound they roam
In all of history, never before was more owed to so few

Fighter pilots in exile!
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2777
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 38 keer

Re: Colt M1911A1 blank, legaal?

Bericht door racefiets »

Kolder. Een alarmpistool lijkt altijd op een echt wapen.
Gebruikersavatar
robinj
Lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 23 jul 2011, 19:47
Locatie: Arnhem

Re: Colt M1911A1 blank, legaal?

Bericht door robinj »

Hoeft niet. Kijk maar naar de rohm alarmpistolen die je bij hes van zweeden kunt kopen.
On wings of history they turned from home to live eternally
skybound they roam
In all of history, never before was more owed to so few

Fighter pilots in exile!
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2777
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 38 keer

Re: Colt M1911A1 blank, legaal?

Bericht door racefiets »

Dan nog is je bewering onzin.
Gebruikersavatar
robinj
Lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 23 jul 2011, 19:47
Locatie: Arnhem

Re: Colt M1911A1 blank, legaal?

Bericht door robinj »

Nee, nederland is op wapen gebied een watje, een alarmpistool die op een echt vuurwapn lijkt is geen vuurwapen. En alleen vuurwapens die op echte vuurwapens lijken zijn toe gestaan in nederland. Behalve airsoft eindelijk legaal wordt onder een paar omstandigheden die niet te controleren zijn.
On wings of history they turned from home to live eternally
skybound they roam
In all of history, never before was more owed to so few

Fighter pilots in exile!
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2777
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 38 keer

Re: Colt M1911A1 blank, legaal?

Bericht door racefiets »

Je hebt je zeker nog nooit verdiept in de WWM? Dan zou je begrijpen waarom Nederland gekozen heeft voor deze vorm. Dat andere landen een andere wetgeving hebben is ook vrij normaal.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ClaudeBot en 0 gasten