U-boot 24 Spiegelkompas

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Joophy
Lid

U-boot 24 Spiegelkompas

Bericht door Joophy »

Hallo allemaal,

Ik heb zojuist in een antiekwinkel een U-boot spiegelkompas gekocht afkomstig uit U-boot 24. Dit is aangegeven op het kompas. Alles werkt nog en is in een uitstekende staat (naar mijn idee).

Ik heb dus even rondgekeken op internet en vond daar een goed vergelijkbaar kompas afkomstig uit U-boot 14 (zie afbeelding). Duidelijk lijkt mij dat de 'U' verwijst naar een U-boot en het nummer op het kompas verwijst naar het nummer van de U-boot.

Helaas kon ik verder geen informatie meer vinden over dit kompas en ben dus hier op dit forum terecht gekomen.
Mijn vraag luid dus:

Heeft iemand informatie over dit soort U-boot kompassen en hoeveel zou het waard zijn?

Mvg Jaap
Bijlagen
ww2-original-german-u-boot-compass-u14-2fe45.JPG
779
Lid
Lid

Re: U-boot 24 Spiegelkompas

Bericht door 779 »

Misschien handiger als je foto's plaats van jouw kompas, kan zijn dat die van jou origineel is, maar kan ook een namaak zijn.
Joophy
Lid

Bericht door Joophy »

Ik heb geprobeerd de foto's zo duidelijk mogelijk te maken. Mochten er nog details zijn, dan kan ik daar ook nog even naar kijken en eventueel een foto maken.
Bijlagen
Gehele kompas
Gehele kompas
Binnenkant kompas
Binnenkant kompas
Voorkant kompas
Voorkant kompas
wilhelm2
Lid

Bericht door wilhelm2 »

Het is een origineel Brunton kompas, (ik bezit er zelf een), dat meestal gebruikt
werd in de mijnbouw. Men kan er nml. ondergronds zowel horizontale, als verticale
metingen mee verrichten . Dus zou best onder water gebruikt kunnen zijn.

Wilhelm
Joophy
Lid

Bericht door Joophy »

Dat is geweldig om te horen!
Maar even uit nieuwsgierigheid :

Hoe weet je het '"echte" van het "neppe" te onderscheiden?

In het voormalig Oostblok waar ik dit kompas heb gekocht, zijn "ze" volgens mij behoorlijk goed in het namaken van dingen. Ik heb begrepen van andere mensen dat 3/4 van dit soort kompassen nagemaakt zijn. (Ook behoorlijk knap overigens).

Uiteraard zou ik graag van meer mensen hun mening willen horen. Of mensen die me verder kunnen helpen met het vinden van informatie over dit soort nazi kompassen. Was er bijvoorbeeld maar een exemplaar van aan boord per U-boot?
wilhelm2
Lid

Bericht door wilhelm2 »

Het kompas is echt, maar of de opgeschroefde plaat met U24 echt is zou ik niet kunnen zeggen.
Op mijn kompas staan op de opgeschroefde plaat logaritme tabellen.

De U24 is overigens op 25 augustus 1944 door de eigen bemanning tot zinken gebracht bij
Konstanza, in de Zwarte Zee, het was een verouderde kleine boot van het type IIb.

Groeten,

Wilhelm
779
Lid
Lid

Bericht door 779 »

De U24 markering is wel heeeeeeeeel slecht gelast. Duitse kwaliteit is erg ver te vinden. Daarnaast dat het uit een oostblok land komt, is 1 en 1 twee...
Joophy
Lid

Bericht door Joophy »

Een grote kans dus dat het kompas uit dat schip is gehaald voordat ze het lieten zinken. Als hij echt is natuurlijk. Misschien moest er maar eens met het blote oog naar gekeken worden. Immers zijn de details dan beter te zien.

Of het plaatje echt is kan ik ook niet beoordelen, Het is voor mij de eerste keer dat ik zo'n kompas zie.
Misschien weet iemand een plek waar ik dat kompas kan laten controleren? Ergens in de buurt van leiden?

Hebben jullie misschien ook een foto van het kompas dat jullie in bezit hebben? Slechts om te vergelijken?
michiel01
Lid

Bericht door michiel01 »

Ik krijg jeuk op plekken waar ik dat niet hoor te hebben als ik naar dit item kijk.

Heb een hele bult met boeken doorgewerkt, waar een hoop van dit soort memorablia instaat. Deze kompassen staan er niet in.
Het feit dat er meerdere van deze kompassen met verwijzingen naar verschillende U-boten bestaan is een slecht teken.

Daar komt de afwerking en lay-out van het plaatje bij.
+
Oostblok

=

sorry maar ik vermoed ten zeerste dat dit kompas een fantasie item is.
utmi
Lid
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 21 keer

Bericht door utmi »

michiel01 schreef:Ik krijg jeuk op plekken waar ik dat niet hoor te hebben als ik naar dit item kijk.

Heb een hele bult met boeken doorgewerkt, waar een hoop van dit soort memorablia instaat. Deze kompassen staan er niet in.
Het feit dat er meerdere van deze kompassen met verwijzingen naar verschillende U-boten bestaan is een slecht teken.

Daar komt de afwerking en lay-out van het plaatje bij.
+
Oostblok

=

sorry maar ik vermoed ten zeerste dat dit kompas een fantasie item is.
+1!

De plaat op het kompas slaat nergens op! :frownno:
Their name liveth for evermore
rene1945
Lid
Contacteer:

Bericht door rene1945 »

de adelaar is toch wel van schandalig slechte kwaliteit...
en de letters staan er scheef op?
Jim
Lid
Ontvangen: 28 keer

Bericht door Jim »

http://www.compassmuseum.com/diverstext/fakes.htm

Volgens deze website worden de Brunton kompassen zeer veel na-gemaakt. En een in Amerika gemaakt kompas (Brunton = Riverton, Wyoming.USA) met nazi-emblemen?
Daarbij waarom zou men een handkompas in een onderzeeboot gebruiken? Dit model kompass is gemaakt om mee tochten mee te maken. Je kan er mee richten op een punt waar je naar toe moet. Daarbij had men in onderzeeboten speciale groot formaat kompassen.

En volgens de website zou er een RZM (copyright /fabrikant) nummer moeten staan.

En inderdaad de zeer slordige afwerking schreeuwt gewoon namaak.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Joophy
Lid

Bericht door Joophy »

Kijk dat vind ik een sterk argument. Hier kan ik moeilijk tegen in gaan.
Maar toch worden deze kompassen op internet verkocht voor 500 Euro?

Het kompas is inderdaad niet voorzien van een nummer. Ik heb zelf ook al wat onderzoek gedaan en het blijkt dat dit soort kompassen juist gebruikt word/werd om gebieden in kaart te brengen. Dus ook ik kreeg mijn twijfels.

Laat ik het kompas maar beschouwen als een leuk souvenir, en het is nog een goed werkend kompas ook...;)
Daarnaast was het voor een kompas zeker geen dure aankoop...

Ik ben het eens met Jim, maar hoe denkt de rest er over als ik vragen mag?
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

Eerste klas fantasie item. Veel meer valt er niet over te zeggen.

Deze worden vast en zeker aangeboden voor 500 euro, maar of ze er voor verkocht worden is altijd een tweede.
Waard is hij het zeer zeker niet.

Groet Jim
ammo
Lid
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 47 keer

Bericht door ammo »

Nemo Me Impune Lacessit
Plaats reactie