Stormdolk 1918 nummergelijk

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: Stormdolk 1918 nummergelijk

Bericht door Bas ww2 »

Ok maar waarom dan niet cwn(centrale werkplaats Nederland) cwh(centrale werkplaats holland) lijkt me logischer.

Maarja bedankt in iedergeval.
Aan Sobel±
Ik zal wat meer op zijn spelling letten.
Laatst gewijzigd door Bas ww2 op 16 nov 2011, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
altijd opzoek naar FLAK items
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Stormdolk 1918 nummergelijk

Bericht door sobel »

Aan 101st airborne, Er zit naast je post een wijzig knop, hiermee kan je zelf je bericht aanpassen, het is namelijk niet nodig om 3 berichten achter elkaar te plaatsen. Probeer ook iets te letten op je spelling. Een zin start met een hoofdletter en eindigd met een punt.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Stormdolk 1918 nummergelijk

Bericht door coco »

@Sobel danku!
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: Stormdolk 1918 nummergelijk

Bericht door Bas ww2 »

Als meer leden zich hieraan ergeren dan kunnen zij mij gewoon aanspreken.
IK ben Immers nieuw en moet het nog leren,gewoon zeggen wordt heus niet boos.
Aan Sobel bedankt inderdaad ik zal mij er aan houden.
altijd opzoek naar FLAK items
Duno
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 apr 2012, 11:35

Re: Stormdolk 1918 nummergelijk

Bericht door Duno »

Het merk 'CW' op deze stormdolk (en veel alle andere uitrustingsstukken van het Nederlandse leger uit de periode 1900 - 1940 )staat voor Constructie Werkplaatsen, een onderdeel van de Artillerie Inrichtingen in Zaandam, destijds de staatswapenfabriek.
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: Stormdolk 1918 nummergelijk

Bericht door Bert-Jan »

Duno schreef:Het merk 'CW' op deze stormdolk (en veel alle andere uitrustingsstukken van het Nederlandse leger uit de periode 1900 - 1940 )staat voor Constructie Werkplaatsen, een onderdeel van de Artillerie Inrichtingen in Zaandam, destijds de staatswapenfabriek.

wat ik weet staat CW voor Centrale Werkplaats.
Gebruikersavatar
Lau
Lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 10 apr 2010, 09:13
Ontvangen: 2 keer

Re: Stormdolk 1918 nummergelijk

Bericht door Lau »

Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: Stormdolk 1918 nummergelijk

Bericht door Bert-Jan »

Grappig als je kijkt op leger1939-1940 bij de klewang staat er centrale werkplaats
Gebruikersavatar
Lau
Lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 10 apr 2010, 09:13
Ontvangen: 2 keer

Re: Stormdolk 1918 nummergelijk

Bericht door Lau »

bertjan schreef:Grappig als je kijkt op leger1939-1940 bij de klewang staat er centrale werkplaats
Constructiewerkplaatsen lijkt me het meest voor de hand liggend. Deze locatie te Delft werd naar ik meen pas in 1924 of 1925 gesloten in verband met de verhuizing naar de Hembrug, het is dus goed mogelijk dat de meeste schedes voor stormdolken daar destijds gefabriceerd zijn.

edit - Het Hembrugmuseum heeft het ook over 'constructiewerkplaats' op de site. (http://www.hembrugmuseum.nl/historie.html)
Duno
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 apr 2012, 11:35

Re: Stormdolk 1918 nummergelijk

Bericht door Duno »

Beste bertjan en anderen. De afkorting CW in het leerwerk van een stormdolk staat zonder enige twijfel voor de Constructie Werkplaatsen van de Artillerie Inrichtingen. De Centrale Werkplaats, die hier ook wordt genoemd in verband met de klewang, bestond eveneens, maar dan in Nederlands-Indie. Ik heb deze informatie overigens niet van horen zeggen of van een internetforum, maar uit het archief van de Artillerie Inrichtingen, bij het onderzoek voor de boekenserie Nederlandse Vuurwapens en verschillende artikelen over dit onderwerp.
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: Stormdolk 1918 nummergelijk

Bericht door Bert-Jan »

Duno schreef:Beste bertjan en anderen. De afkorting CW in het leerwerk van een stormdolk staat zonder enige twijfel voor de Constructie Werkplaatsen van de Artillerie Inrichtingen. De Centrale Werkplaats, die hier ook wordt genoemd in verband met de klewang, bestond eveneens, maar dan in Nederlands-Indie. Ik heb deze informatie overigens niet van horen zeggen of van een internetforum, maar uit het archief van de Artillerie Inrichtingen, bij het onderzoek voor de boekenserie Nederlandse Vuurwapens en verschillende artikelen over dit onderwerp.

Oke super bedankt!
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: Stormdolk 1918 nummergelijk

Bericht door Bas ww2 »

:? Mag ik zo'n dolk hebben zonder vergunning?

Mvg
altijd opzoek naar FLAK items
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Stormdolk 1918 nummergelijk

Bericht door Erik »

Het is een vaste dolk (niet inklapbaar, beweegbaar) met meer dan een snijkant. Het wapen 'valt' onder categorie IV van de Wet Wapens en Munitie. Daarmee staat het in hetzelfde rijtje als bajonetten, sabels, degens, zwaarden en zo nog meer.

Ja, je mag het wapen bezitten indien je ouder bent dan achttien;
Nee, je mag met het wapen niet zondermeer over straat; dat heet 'dragen' en dat is strafbaar. Dragen is een omschrijving waarbij je zonder al te veel handelingen te hoeven plegen het wapen gebruiksgereed kunt hebben. In je handschoenenkastje leggen van je wagen is ook dragen!
Ja, je mag het wapen vervoeren: zo verpakt dat het niet binnen een paar eenvoudige handelingen gebruiksgereed is (bijvoorbeeld in een afgesloten kistje)

(Bron: WW&M)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie