NSKK

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
edwin08
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 mei 2012, 10:00

NSKK

Bericht door edwin08 »

Beste forumleden,

Ik ben op zoek naar informatie en/of foto’s van mijn oudoom en de eenheden van het NSKK waarvoor hij tijdens de WOII gediend heeft. De informatie die ik van mijn oudoom heb komt grotendeels uit zijn CABR-dossier met hierin een proces-verbaal die van hem is opgemaakt na zijn aanhouding op 18-05-1945. Ik zal een korte chronologische samenvatting geven van zijn verklaring

September 1940
Volgens zijn verklaring heeft hij zich omstreeks september 1940, toen hij werkzaam was bij de firma Stokvis te Arnhem, bij een toenmalige groepsleider in Oosterbeek , een zekere Meuri (kent iemand hem?), hebben opgegeven bij de NSB.

Maart 1941
Naar aanleiding van een advertentie in een Nederlands dagblad, waarin chauffeurs werden gevraagd voor werk in België en Frankrijk, heeft hij gesolliciteerd bij de firma Brusse uit Den Haag. Een paar dagen later moest hij zich melden in Amsterdam. Die zelfde avond is hij met ongeveer 70 anderen die zich ook hadden aangemeld op transport gezet richting België. In Noord Frankrijk is hij op verschillende plaatsen werkzaam geweest, voornamelijk in garages.

Begin 1942:
Hij is toen overgeplaatst naar Vilvoorde (België) waar een chauffeursschool was gevestigd van het NSKK. In het najaar van 1942 werd hem het uniform van het NSKK uitgereikt. Volgens zijn verklaring is hij hoofdzakelijk werkzaam geweest bij de administratie op diverse afdelingen en heeft hij ook enige tijd gefungeerd alt als tolk voor het “Gerichtsstelle” tot ongeveer augustus 1944. In die tijd is hij ook 4 weken werkzaam geweest in Parijs. Volgens zijn verklaring werd hij in juni 1942 oneervol ontslagen bij de NSB wegens anti-Duitse houding. Hij zou zich tegen de groepsleiding namelijk kritisch hebben geuit over de behandeling van joden, die toen op grote schaal werden vervolgd.

Augustus 1944
Vanwege de oprukkende geallieerde troepen is hij daarna overgeplaatst naar Bonn en na een paar weken naar Wittenberg nabij de Elbe. Hier heeft hij gewerkt tot een paar dagen voor de Duitse capitulatie. Op 2 mei 1945 is hij van zijn afdeling gevlucht en naar Nederland gegaan. Aan Nederlandse de grens bij het repatriëringbureau te Hoensbroek heeft hij zich opzettelijk voor civielarbeider uitgegeven omdat hij eerst nog zijn kinderen wilde zien. Daarna heeft hij zich op 18-05-1945 gemeld bij de politie en is vervolgens aangehouden, verhoord en daarna berecht

Naast deze verklaring heb ik ook een brief gevonden die hij op 05-09-1943 heeft geschreven aan zijn vrouw. Hij ondertekent deze brief met Rottenführer. Daarnaast vermeld hij het veldpostnummer L51945E LGPA Brussel. Zoals mij nu bekend is was dit het veldpostnummer van de eenheid Stab NSKK-Gruppe der Luftwaffe. Zowel deze locatie als eenheid wordt niet in zijn verklaring genoemd.

Van diverse bronnen uit de familie heb ik vernomen dat mijn oudoom ook verteld zou hebben dat hij in Rusland geweest zou zijn. Ook dit blijkt niet uit zijn verklaring. Mogelijk dat u naar aanleiding van deze toelichting hier iets meer over kan vertellen.

Tot slot heb ik ook al informatie opgevraagd bij de Deutsche Dienststelle (WaSt). Helaas kunnen zij niets over mijn oudoom terug vinden. Een aanvraag bij het Bundesarchiv-Militararchiv is nog in behandeling.

Als genealoog wil ik uiteraard de verklaringen van mijn oudoom kunnen verifiëren op volledigheid en juistheid. Daarnaast zou ik ook willen weten waar ik de historische feiten van de (vermoedelijk) eenheden waar mijn oudoom heeft gediend, kan terug vinden en lezen. Misschien bestaan er ook nog wel foto’s van deze eenheden

Ik hoop dat u mij kunt helpen
Gebruikersavatar
arie
Lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 22 jun 2004, 00:25
Contacteer:

Re: NSKK

Bericht door arie »

Beste Edwin

Ik denk dat je hier is moet kijken http://www.cmc40-45.nl/forum/index.php en je maar is moet aanmelden.
Daar is de kennis in huis en mensen die het zelfde onderzoeken, als ik jou verhaal zo lees.

Groeten, Arie
Nederlandse Civiele en Militaire Collaboratie WO 2
https://www.bezetting40-45.nl/
edwin08
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 mei 2012, 10:00

Re: NSKK

Bericht door edwin08 »

Hallo Arie,

Dank voor je tip. Ik heb mij inmiddels ook al aangemeld

Groet, Edwin
Gebruikersavatar
arie
Lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 22 jun 2004, 00:25
Contacteer:

Re: NSKK

Bericht door arie »

Hoi Edwin

Geen dank, ik denk dat je er zeker geen spijt van krijg.
Daar zitten mensen met een hoop kennis en gelijkbaren onderzoeken. :wink:

Groeten, Arie
Nederlandse Civiele en Militaire Collaboratie WO 2
https://www.bezetting40-45.nl/
Plaats reactie