Eventuele aankoop Duitse helm...

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Eventuele aankoop Duitse helm...

Bericht door Kugelblitz »

Platoz geeft hier waardevolle tips, zo is het maar net!

Een aardige aanvulling is overigens dat sommige items in 'mint' staat (dus ongebruikt en gloednieuw) minder gewild zijn dan een vergelijkbaar item in gebruikte staat. In dat geval is het gebruikte item meer waard, omdat er meer vraag naar is.
Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer er een voorraad ergens ontdekt wordt van laten we zeggen een bepaalde medaille. Er komen dan ineens tientallen of honderden gloednieuwe originele exemplaren op de markt, waardoor ze vaak aan de straatstenen niet zijn kwijt te raken. Gebruikte exemplaren van een dergelijke medaille zijn dan vaak in verhouding minder in omloop en worden dan ineens een stuk gewilder. Voorbeeld is het Kriegsverdienstkreuz 1. Klasse mit Schwertern van de zogenaamde 'Deschler Horde'.

Maar wat vooral van belang is, probeer inderdaad altijd complete en onbeschadigde items te kopen. Wat periodieke gebruikssporen zijn niet erg, maar geen gaten, deuken, roest etc. Dit kan alleen maar erger worden na verloop van tijd en zoals gezegd raak je het steeds minder goed kwijt.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Dutchy1997
Lid
Berichten: 247
Lid geworden op: 12 aug 2012, 14:38

Re: Eventuele aankoop Duitse helm...

Bericht door Dutchy1997 »

En hoe kun je dan controleren of iets een reproductie of een origineel is? Kriegsverdienstkreuz, Eisernes Kreuz, ik heb de reproducties en de originelen bekeken van alle kanten en ik zou werkelijk niet weten hoe je kunt controleren of iets echt of nep is. Qua metaal verschilt het misschien wel, maar ik kan dit niet onderscheiden. Hoe herkennen jullie dit dan eigenlijk? Gewoon op gevoel of is er een manier om dit te controleren?
Dulce et decorum est pro patria mori - Horatius Carmina III 2;13
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Eventuele aankoop Duitse helm...

Bericht door Kugelblitz »

Dutchy1997 schreef:En hoe kun je dan controleren of iets een reproductie of een origineel is? Kriegsverdienstkreuz, Eisernes Kreuz, ik heb de reproducties en de originelen bekeken van alle kanten en ik zou werkelijk niet weten hoe je kunt controleren of iets echt of nep is. Qua metaal verschilt het misschien wel, maar ik kan dit niet onderscheiden. Hoe herkennen jullie dit dan eigenlijk? Gewoon op gevoel of is er een manier om dit te controleren?
Tja, hier kom je dus bij het echte werk. Militaria verzamelen is vandaag de dag niet meer iets wat je zomaar doet. Je moet echt jaren investeren in het lezen en bekijken van originele items en deze vergelijken met reproducties. Het is dus ook het best om je toe te spitsen op een bepaald onderwerp wat je leuk vindt, want je kunt nooit alles weten... Boeken lezen, fora bekijken, beurzen bezoeken, bij bevriende verzamelaars langsgaan etc.

Dit klinkt nu heel afschrikwekkend, maar het gaat natuurlijk heel geleidelijk. Naarmate de jaren vorderen krijg je steeds meer kennis over de dingen. Het zit hem vaak in de kleine details om een origineel van een goede reproductie te onderscheiden, dat kunnen millimeters zijn, maar ook gewoon de kennis dat een bepaalde medaille bijvoorbeeld nooit met een bepaald haakje is uitgegeven of nooit door een bepaalde maker. Als je dan toch een medaille ziet met die kenmerken, weet je dat er iets niet in orde is.

Om je gerust te stellen zijn er wel wat dealers, zoals Hiscoll.com en Militariaplaza.nl, waar je in principe veilig kunt kopen, aangezien zij enkel originele items verkopen. Maar ook een handelaar kan natuurlijk weleens een foutje maken.
Er zijn echter ook vele website's die ook veel rommel verkopen onder het mom van originele spullen. Veel serieuze verzamelaars zullen zulke site's links laten liggen, maar een beginner trapt hier natuurlijk snel in.

Ga dus goed bedenken wat je leuk vindt en lees daar veel over. En zoals gezegd, klein beginnen, leer eerst maar eens een originele Ostmedaille of Verwundeten-Abzeichen herkennen, voordat we naar de helmen etc. gaan.
Het verzamelen van Duitse militaria is meer dan alleen een collectie opbouwen, je moet het leuk vinden je erin te verdiepen.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Dutchy1997
Lid
Berichten: 247
Lid geworden op: 12 aug 2012, 14:38

Re: Eventuele aankoop Duitse helm...

Bericht door Dutchy1997 »

Wat je zegt klopt helemaal Kugel, de meeste beginners trappen daar inderdaad in. Echter, er is een reden waarom ik niet zoveel op marktplaats kan vinden. Ik zoek namelijk altijd binnen een straal van 25 kilometer van mijn woonplaats zodat ik, bij een aankoop, er altijd heen kan rijden met één van mijn ouders (ik wil ook zelf wel rijden maar dat geeft zo’n puinhoop...) en zo altijd kan controleren of iets echt of nep is. Je weet dat pas als je iets echt in je handen hebt, want op internet kunnen mensen vanalles neerzetten. Daarom koop ik ook nooit op het internet:) Ik moet je eerlijk nageven dat ik geen Ostmedaille of Verwundeten-Abzeichen kan herkennen, ook al zoek ik nu al een half jaar naar deze kenmerken. Welke ik echter wel weet is het ijzeren kruis. Deze heeft altijd een ijzeren binnenwerk en moet dus magnetisch zijn. De randen moeten perfect glad zijn afgewerkt en de zilveren randen zijn opgebouwd uit 2 stukken die op elkaar gedrukt zijn. Als je rammelt, voel je bij de meeste modellen de ijzeren kern rammelen. Verbeter me als ik dit fout heb, maar ik dacht dat ik zo wel een eind in de richting zat...
Dulce et decorum est pro patria mori - Horatius Carmina III 2;13
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Eventuele aankoop Duitse helm...

Bericht door Kugelblitz »

Laten we nu niet te ver ingaan op de details, in grote lijnen klopt het wel wat je zegt over het EK, maar je hebt ook weer niet magnetische etc. en dat rammelen is natuurlijk ook niet altijd het geval (als er bijvoorbeeld vuil tussen zit). Daarnaast zijn die ribbeltjes per maker ook weer verschillend, dus er komt heel wat bij kijken, er zijn mensen die alleen maar EK's verzamelen en daar hun hele leven aan wijden, kun je nagaan...

Hoe dan ook, je weet wat je te doen staat! :) Via internet kopen is leuk en handig, als je verstand van zaken hebt. Binnen je woonplaats is het aanbod natuurlijk erg beperkt, maar voor kleine dingetjes misschien inderdaad wel voldoende op dit moment...

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Glenn
Lid
Berichten: 177
Lid geworden op: 12 jan 2012, 13:52
Locatie: Lier (België)

Re: Eventuele aankoop Duitse helm...

Bericht door Glenn »

Duitse Militaria is een heuse mijnenveld geworden.
Een tip;
Geloof nooit zomaar wat een dealer/verkoper u verteld op marktjes verkoop site's enz.
Vaak hangen ze er een heel verhaal aan om hun item te kunnen verkopen.
Koop het item, nooit het verhaal errond.

Hou ook de verkoophoekjes in het oogje op de verschillende militaria forums.
Vanwege de sociale controle op die forums zullen fake items vlugger door de mand vallen.
En koop vooral van mensen die een goede reputatie hebben op die fora.
Je hebt vlug door wie zeker te vertrouwen is en wie leuk spul verkoopt.

En als het effe kan, voordat je iets koopt eerst laten keuren, op fora of bij mede verzamelaars in je buurt.
Dutchy1997
Lid
Berichten: 247
Lid geworden op: 12 aug 2012, 14:38

Re: Eventuele aankoop Duitse helm...

Bericht door Dutchy1997 »

Kijk, dit zijn dingen waar ik wat aan heb:) Gewoon marktplaats in de gaten blijven houden en volgende week naar een beurs/rommelmarkt/antiekmarkt toe met mn ouders. En nu maar hopen dat er wat leuks ligt voor een leuke prijs:)
Dulce et decorum est pro patria mori - Horatius Carmina III 2;13
Gebruikersavatar
opheusden1944
Lid
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 aug 2011, 15:11
Locatie: Opheusden
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 1 keer
Contacteer:

Re: Eventuele aankoop Duitse helm...

Bericht door opheusden1944 »

Anders mag je wel een keer bij mij komen kijken!
Ik woon in die straal van 25 km en heb nog wel wat goedkop spul wat weg mag.
Kijk ook eens op: http://www.opheusden1944.nl
Dutchy1997
Lid
Berichten: 247
Lid geworden op: 12 aug 2012, 14:38

Re: Eventuele aankoop Duitse helm...

Bericht door Dutchy1997 »

Dat zou geweldig zijn Opheusden! Ik heb u al een mailtje gestuurd met betrekking tot dit aanbod. Hopelijk gaat u ermee akkoord:)

P.S. er staat op internet een NSNAP-speldje(van Rappard) met daarop WESTMARK. Hoeveel zouden jullie hiervoor overhebben? (Leuk dingetje én is op te halen in mijn woonplaats, dus dat is mooi meegenomen.)

Een klein vraagje achteraf nog, was de NSNAP-Van Rappard niet de Nederlandse NSDAP die Nederland weer bij Duitsland wilde hebben en de partij waar Mussert een hekel aan had (de NSB was voor onafhankelijkheid?) en waarin Mussert uiteindelijk zijn zin kreeg omdat de NSNAP opging in de NSB? Verbeter me alsjeblieft als ik het fout heb, want ik heb dit ook maar van mijn geschiedenisleraar...
Dulce et decorum est pro patria mori - Horatius Carmina III 2;13
Gebruikersavatar
opheusden1944
Lid
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 aug 2011, 15:11
Locatie: Opheusden
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 1 keer
Contacteer:

Re: Eventuele aankoop Duitse helm...

Bericht door opheusden1944 »

Ik neem aan dat je deze bedoelt:

http://link.marktplaats.nl/587181374

Als ik eerlijk moet zijn ik heb van dit soort dingen niet veel verstand,maar als je het mij vraagt is het geen origineel item.
Kijk ook eens op: http://www.opheusden1944.nl
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Eventuele aankoop Duitse helm...

Bericht door Kugelblitz »

opheusden1944 schreef:Ik neem aan dat je deze bedoelt:

http://link.marktplaats.nl/587181374

Als ik eerlijk moet zijn ik heb van dit soort dingen niet veel verstand,maar als je het mij vraagt is het geen origineel item.
Ken dit dingetje niet, maar vanaf deze foto's valt er niks zinnigs over te zeggen. Waanzinnig onscherp... Dat er iemand €100,- durft te bieden vind ik wel opmerkelijk.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Eventuele aankoop Duitse helm...

Bericht door laurens jan »

Daar sluit ik me be aan.
Eerst maar even betere foto's vragen.
Dutchy1997
Lid
Berichten: 247
Lid geworden op: 12 aug 2012, 14:38

Re: Eventuele aankoop Duitse helm...

Bericht door Dutchy1997 »

Die bedoel ik, maar toen ik het zei stond er nog geen bod van 100 euro...
Dulce et decorum est pro patria mori - Horatius Carmina III 2;13
Plaats reactie