Dutchy1997 schreef:En hoe kun je dan controleren of iets een reproductie of een origineel is? Kriegsverdienstkreuz, Eisernes Kreuz, ik heb de reproducties en de originelen bekeken van alle kanten en ik zou werkelijk niet weten hoe je kunt controleren of iets echt of nep is. Qua metaal verschilt het misschien wel, maar ik kan dit niet onderscheiden. Hoe herkennen jullie dit dan eigenlijk? Gewoon op gevoel of is er een manier om dit te controleren?
Tja, hier kom je dus bij het echte werk. Militaria verzamelen is vandaag de dag niet meer iets wat je zomaar doet. Je moet echt jaren investeren in het lezen en bekijken van originele items en deze vergelijken met reproducties. Het is dus ook het best om je toe te spitsen op een bepaald onderwerp wat je leuk vindt, want je kunt nooit alles weten... Boeken lezen, fora bekijken, beurzen bezoeken, bij bevriende verzamelaars langsgaan etc.
Dit klinkt nu heel afschrikwekkend, maar het gaat natuurlijk heel geleidelijk. Naarmate de jaren vorderen krijg je steeds meer kennis over de dingen. Het zit hem vaak in de kleine details om een origineel van een goede reproductie te onderscheiden, dat kunnen millimeters zijn, maar ook gewoon de kennis dat een bepaalde medaille bijvoorbeeld nooit met een bepaald haakje is uitgegeven of nooit door een bepaalde maker. Als je dan toch een medaille ziet met die kenmerken, weet je dat er iets niet in orde is.
Om je gerust te stellen zijn er wel wat dealers, zoals Hiscoll.com en Militariaplaza.nl, waar je in principe veilig kunt kopen, aangezien zij enkel originele items verkopen. Maar ook een handelaar kan natuurlijk weleens een foutje maken.
Er zijn echter ook vele website's die ook veel rommel verkopen onder het mom van originele spullen. Veel serieuze verzamelaars zullen zulke site's links laten liggen, maar een beginner trapt hier natuurlijk snel in.
Ga dus goed bedenken wat je leuk vindt en lees daar veel over. En zoals gezegd, klein beginnen, leer eerst maar eens een originele Ostmedaille of Verwundeten-Abzeichen herkennen, voordat we naar de helmen etc. gaan.
Het verzamelen van Duitse militaria is meer dan alleen een collectie opbouwen, je moet het leuk vinden je erin te verdiepen.
Groet, Kugel!