Hembrug indentificatie

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
thekyle
Lid

Hembrug indentificatie

Bericht door thekyle »

Hallo,

Ik ben me al een tijdje aan het afvragen wat dit voor type hembrug is.
Zelf denk ik dat er een verkeerde stock op dit geweer zit maar misschien zit ik wel totaal verkeerd weet misschien iemand anders het mij te vertellen?

http://www.buitenmenswebshop.nl/a-26144 ... mbrug-1915

Alvast bedankt.
Gijscollector
Lid

Re: Hembrug indentificatie

Bericht door Gijscollector »

Dit is een Hembrug m95 geweer (gezien de lengte van de loop) welke om is gebouwd voor de jacht of schietsport. 225,- euro vind ik best prijzig aangezien er een hoop dingen aan ontbreken en je hem nooit meer fatsoenlijk in oude staat terug kunt brengen...
"Op den bresch voor Nederland"
thekyle
Lid

Bericht door thekyle »

Bedankt voor de reactie inderdaad zoiets dacht ik zelf ook al.
Bert-Jan
Lid
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Bericht door Bert-Jan »

Eeuwig zonde!
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 47 keer
Ontvangen: 90 keer

Bericht door asjemenou »

thekyle schreef:Hallo,

Ik ben me al een tijdje aan het afvragen wat dit voor type hembrug is.
Zelf denk ik dat er een verkeerde stock op dit geweer zit maar misschien zit ik wel totaal verkeerd weet misschien iemand anders het mij te vertellen?

http://www.buitenmenswebshop.nl/a-26144 ... mbrug-1915

Alvast bedankt.
Uitgaande van de houten kolf zou ik zeggen een Hembrug karabijn oud model en dan vermoedelijk een No.3. De kordonbeugel op de kolf is geplaatst zoals deze behoort te zijn als bij een karabijn. Bij het Hembrug M95 geweer is de kordonbeugel meer naar voren op de kolf geplaatst. Het belangrijkste kenmerk is toch wel de plaatsing van de handgrepen op de kolf. Deze zijn typisch voor een Hembrug karabijn. Bij het Hembrug geweer zijn deze ook meer naar voren op de kolf geplaatst.
Bij het ombouwen van de karabijn naar een jachtgeweer heeft men de karabijn vermoed ik voorzien van een andere (langere) loop. Ook zijn hierbij het oorspronkelijke vizier en de korrel vervangen.
Wanneer de karabijn is omgebouwd is zo niet te zeggen. Wat wel zeker is, is dat deze karabijn niet meer in zijn oorspronkelijke staat terug te brengen is.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie