Mauser k98 vragen

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
thekyle
Lid

Mauser k98 vragen

Bericht door thekyle »

Beste forumleden,

Ik heb de volgende k98 een al een tijdje in mijn bezit en ik vraag me ook al een tijdje twee dingen af.
Zoals op de foto's te zien is er onder aan het wapen in het hout een ijzeren "rondje" bevestigd ik vraag me nu al lang af waar dit nou eigenlijk voor dient.
Mij lijkt het in ieder geval na-oorlogse modificatie mede door de gebruikte schroeven maar toch vraag ik me af waar het dan voor dient.
ten tweede zoals ook op de foto's te zien zijn er twee gaten geboord net boven de grondel op de bovenkant van het geweer hierbij opnieuw de vraag waarvoor dit gedaan is en of dit een na-oorlogse modificatie is.
Mijn laatste vraag is eigenlijk wat nou eigenlijk de waarde is van dit geweer in de huidige staat.
Het geweer is geheel nummergelijk en alleen op de grendel is het nummer niet meer te zien daarnaast is het wapen ook onklaar gemaakt inclusief een certificaat.

hieronder de foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alvast bedankt voor jullie reacties.
wilhelm2
Lid

Re: Mauser k98 vragen

Bericht door wilhelm2 »

Het "ijzeren rondje" wordt volgens mij röhrschen genoemd en dient als
hulpmiddel bij de demontage van het afvuurmechanisme in de grendel
van het wapen. De tweede pin iets acher het midden is de borgpen waarmee
het loopgedeelte is vastgezet aan de houten loopbedding.

Het uitsteeksel dat met 2 schroeven gemonteerd is, dient volgens mij om
een bepaald type bajonet of lanceerapparaat voor geweergranaten te
kunnen bevestigen.

De waarde is niet gemakkelijk vast te stellen, dat hangt van meerdere factoren af,
maar ligt volgens mij ergens tussen de 300-450 euro.

Met vriendelijke groet,

Wilhelm 2
ZEN.45
Lid

Re: Mauser k98 vragen

Bericht door ZEN.45 »

Zoals op de foto's te zien is er onder aan het wapen in het hout een ijzeren "rondje" bevestigd ik vraag me nu al lang af waar dit nou eigenlijk voor dient.
Mij lijkt het in ieder geval na-oorlogse modificatie mede door de gebruikte schroeven maar toch vraag ik me af waar het dan voor dient.
Dit is voor de montage van een tweepoot. Inderdaad aangebracht door een amateur (en bovendien zeer slecht gedaan).
ten tweede zoals ook op de foto's te zien zijn er twee gaten geboord net boven de grondel op de bovenkant van het geweer hierbij opnieuw de vraag waarvoor dit gedaan is en of dit een na-oorlogse modificatie is.
Dit is waarschijnlijk voor de montage van een diopter. Eveneens niet origineel, maar later aangebracht door een sportschutter.
Mijn laatste vraag is eigenlijk wat nou eigenlijk de waarde is van dit geweer in de huidige staat.
Als verzamelstuk zou ik het laten liggen tenzij de prijs hééééééééééééél schappelijk is.
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Plaats reactie