wat is dit?

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
udo65
Lid

wat is dit?

Bericht door udo65 »

Ik heb dit gekocht op een rommelmarkt in Valogne. Daar vertelde men dat het een brisantgranaat was maar ik kan hier niets over terug vinden. Wie weet wat het is? :) :)
rsz_img_1699.jpg
opheusden1944
Lid
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 1 keer
Contacteer:

Re: wat is dit?

Bericht door opheusden1944 »

Lijkt mij eerder een mortier granaat,maar welke type weet ik niet!
Kijk ook eens op: http://www.opheusden1944.nl
779
Lid
Lid

Bericht door 779 »

Inleveren bij de politie ;)
ammo
Lid
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Bericht door ammo »

opheusden1944 schreef:Lijkt mij eerder een mortier granaat,maar welke type weet ik niet!
Is idd en mortiergranaat, ik denk Frans, wat is de doorsnee, gemeten bij de groeven die er in zitten.
Nemo Me Impune Lacessit
udo65
Lid

Bericht door udo65 »

totale lengte is 10cm, doorsnede van de (lege) kop is 2.5cm binnen zijde, doorsnede onderzijde is 5.6cm (is dezelfde breedte van de groeven. Het zou Frans kunnen zijn maar diegene die hem gevonden heeft heeft hem in een drooggevallen moeras in duitsland gevonden. Zou het geen onderdeel van een mortiergranaat kunnen zijn? Ik ben in een museum geweest en heb een engelse mortier gezien (8 bis) en het lijkt wel een gedeelte hiervan te zijn.
ammo
Lid
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Bericht door ammo »

udo65 schreef:totale lengte is 10cm, doorsnede van de (lege) kop is 2.5cm binnen zijde, doorsnede onderzijde is 5.6cm (is dezelfde breedte van de groeven. Het zou Frans kunnen zijn maar diegene die hem gevonden heeft heeft hem in een drooggevallen moeras in duitsland gevonden. Zou het geen onderdeel van een mortiergranaat kunnen zijn? Ik ben in een museum geweest en heb een engelse mortier gezien (8 bis) en het lijkt wel een gedeelte hiervan te zijn.
Brits is het in geen geval, plaats even wat meer foto,s zijaanzicht, onderkant.
Nemo Me Impune Lacessit
udo65
Lid

Bericht door udo65 »

hier zijn de foto's
Bijlagen
rsz_img_1698.jpg
rsz_img_1700.jpg
rsz_img_1701 (1).jpg
faber
Lid

Bericht door faber »

Sd 1 lichaam. cluster bom. Duits, je hebt ze ook zonder ringen en met verschillende ontstekers. Het ronde plaatje aan de onderkant is er waarschijnlijk er onder gezet om er een vaasje van temaken. Het item is verlofplichtig, dus niet vrij te verzamelen.

Mvgr, Faber
udo65
Lid

Bericht door udo65 »

hartstikke bedankt voor de info. is er ergens een "plaatje" waar ik het geheel kan zien? en is een vergunning eenvoudig te krijgen?
mvrgr
udo
Haplo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Lid worden van de NVBMB.
Na ongeveer een jaar kan je als je een verlof hebt klein kaliber gaan verzamelen.
Na 3 jaar lid te zijn is het mogelijk om een justitiële aan te vragen voor groot kaliber.
Dus het duurt ongeveer een kleine 4 jaar.
Mvg/Best regards, Sipke
Erik
Beheerder
Beheerder
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Bericht door Erik »

Is het niet gewoon een decoratie-urn, die je op begraafplaatsen ziet? Met zo'n sierlijk dekseltje erop?
Een moretierbom heeft gebruikelijk aan de staart/steel z'n aandrijving, vaak met vleugeltjes. Als dit een niet-ontplofte mortierbom is, zouden die er nog aan moeten zitten, maar het voetje is helemaal vlak en bovendien te breed.

Mij zou het niets verbazen: sierpotje.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Jim
Lid
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

Erik schreef:Is het niet gewoon een decoratie-urn, die je op begraafplaatsen ziet? Met zo'n sierlijk dekseltje erop?
Een moretierbom heeft gebruikelijk aan de staart/steel z'n aandrijving, vaak met vleugeltjes. Als dit een niet-ontplofte mortierbom is, zouden die er nog aan moeten zitten, maar het voetje is helemaal vlak en bovendien te breed.

Mij zou het niets verbazen: sierpotje.
Lijkt huisvlijt een aangepaste mortier granaat. Voor een urn lijkt hij wel een beetje klein. Zie vergelijking met de aansteker.
De staart eraf en een voetje eronder.
Ik heb eens een asbakje gezien van Britse Mills 36 granaat. Helmen die dienst deden als lampenkap enz. enz..

Een Duitse SD1 FAZ mortier granaat.
Afbeelding

De Duitsers namen veel wapens over van o.a. de Fransen. Dus een Frans model granaat in Duitsland is op zich niet heel apart.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Erik
Beheerder
Beheerder
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Bericht door Erik »

Het is dat je het me laat zien Jim, het betreft inderdaad hetzelfde mortierlichaam. Anders had ik je verhaal niet geloofd! Heel mooi dit soort inzendingen!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Jim
Lid
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

Erik schreef:Het is dat je het me laat zien Jim, het betreft inderdaad hetzelfde mortierlichaam. Anders had ik je verhaal niet geloofd! Heel mooi dit soort inzendingen!
Dankje.
Het zou mijns inziens komt het beter, over in dit soort gevallen, er een plaatje bij wordt gezet. Overtuigd in de meeste gevallen meer.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Plaats reactie