9de Grensbataljon (GB)

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

9de Grensbataljon (GB)

Bericht door Edgar »

Beste mensen,
ik zoek wat meer concrete informatie over het 9de Grensbataljon.
Waar was deze precies gelegerd voor de inval? Ik weet dat ze diverse doelen hebben opgeblazen in mei 1940, kan iemand me vertellen welke precies?

MVG Edgar
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
radar
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 okt 2012, 17:53

Re: 9de Grensbataljon (GB)

Bericht door radar »

Grensgebied net onder Coevorden tot Almelo. Op de ochtend van de 10e mei zijn de laatsten in hun vak rond 10:00, teruggetrokken over de IJssel. Ditwas tussen Zwolle en Olst. Daarna zijn zij opgenomen in het vak van II-43 RI. De vervolgopdracht was patrouilleren in het gebied tussen het Apeldoorn DIerenkanaal en de IJssel. Dit om parachutisten tijdig te onderkennen en aan te grijpen. Eén dag later teruggenomen op de Grebbelinie samen met 43 RI en uiteindelijk in Achterberg gedemobiliseerd. Mocht je nog foto's hebben, ik ben nog steeds op zoek naar meer informatie.
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: 9de Grensbataljon (GB)

Bericht door Edgar »

Ik heb er geen foto's van, maar wel een zakboekje van een Opzichter der Fortificatiën van het 9de GB, met veel extra documenten (waaronder 11 documenten m.b.t. ontvangst van explosieven en ontstekers voor de diverse objecten van A- en B-lijn) met handtekeningen van de commandanten van deze objecten, diverse bruggen, kazernes, spoorwegen..

En nog wat extra documenten, waaronder een bevestiging dat deze 60 jarige opzichter (in 1940) een pistool ontvangen heeft, een helm en een klewang.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
koen77
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 sep 2013, 13:29

Re: 9de Grensbataljon (GB)

Bericht door koen77 »

Mochten jullie nog belangstelling hebben voor 9 GB, ik heb een aantal documenten van dit bataljon.
Daarnaast kan ik een tweetal boeken aanraden waar 9 GB in voor komt:
- De Pruus komt!
- Storm uit het Noorden (Cornelissen)
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: 9de Grensbataljon (GB)

Bericht door hajos »

In 9 GB zitten merendeel mannen die bij 1 RI hebben gediend. Mijn oud oom heeft oa. bij Hardenberg een brug vernield om daarna achter de ijssellinie terug te trekken in de omgeving van Heerde.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
koen77
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 sep 2013, 13:29

Re: 9de Grensbataljon (GB)

Bericht door koen77 »

Hajos, zat hij hij toevallig bij 1-9 GB? (Ik vermoed van niet, want die zijn achter de ijssel bij Wezep terecht gekomen) als hij daar wel bij zat en je hebt er informatie van, dan houd ik me aanbevolen. Deze compagnie (olv res-kapt Prins) is teruggetrokken via Hardenberg, Ommen, Dedemsvaart en bij Zalk de IJssel overgestoken (evenals de staf van 9 GB) waarna ze bij I-43 RI werden gevoegd als reserve. Twee secties van deze compagnie (olv siliacus en vaandrig Bakker) werden daarna als versterking naar Kampen gestuurd, om daar de IJssel noord van Kampen te verdedigen. Op 11 mei zijn ze teruggetrokken tot achter de grebbelinie.
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: 9de Grensbataljon (GB)

Bericht door hajos »

Koen,

Ik heb niet zo gek veel informatie.
Heb verhalen, welke overgeleverd zijn. en foto's.
https://www.facebook.com/hajo.siepel/me ... 818&type=3
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Plaats reactie