Bataljons etc.
-
- Lid
Bataljons etc.
Hallo allemaal,
Ik wil voor mezelf het eea uit gaan werken, het zal me heel veel werk en wat jaren gaan kosten maar hoop met behulp van dit forum een mooi werk bij elkaar te kunnen krijgen.
Ik wil voor mezelf alle bataljons en eenheden in kaart gaan brengen en dit samen gaan combineren met alle slagen en operaties vanaf begin van de oorlog tot het einde van de oorlog over Europa gedeelte.
Waar kan ik het beste gaan zoeken voor de eenheden/bataljons en hoe kan ik het beste zoeken. En waar kan ik slagen en/of operaties vinden in Europa
Alvast allen bedankt voor de eventuele hulp die gaat komen
Ik wil voor mezelf het eea uit gaan werken, het zal me heel veel werk en wat jaren gaan kosten maar hoop met behulp van dit forum een mooi werk bij elkaar te kunnen krijgen.
Ik wil voor mezelf alle bataljons en eenheden in kaart gaan brengen en dit samen gaan combineren met alle slagen en operaties vanaf begin van de oorlog tot het einde van de oorlog over Europa gedeelte.
Waar kan ik het beste gaan zoeken voor de eenheden/bataljons en hoe kan ik het beste zoeken. En waar kan ik slagen en/of operaties vinden in Europa
Alvast allen bedankt voor de eventuele hulp die gaat komen
- Mr Mojo Risin
- Lid
- Gegeven: 4 keer
- Ontvangen: 8 keer
Re: Bataljons etc.
Dit boek is misschien een mooi begin. Ik heb het ooit eens in de winkel in m'n handen gehad en alle operaties staan er in met een korte uitleg.
https://m.bol.com/nl/p/de-militaire-ope ... 004727678/
Verder kun je op wikipedia bij veldslagen meestal bovenaan wel zien welke eenheden er tegenover elkaar stonden.
Hopelijk heb je hier wat aan.
https://m.bol.com/nl/p/de-militaire-ope ... 004727678/
Verder kun je op wikipedia bij veldslagen meestal bovenaan wel zien welke eenheden er tegenover elkaar stonden.
Hopelijk heb je hier wat aan.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
-
- Lid
Dat boek is een leuke om voor de kerst te vragen
en zal eens op wikipedia gaan kijken naar alle bataljons etc. van elk geallieerd land en van de duitse kant

- Mr Mojo Risin
- Lid
- Gegeven: 4 keer
- Ontvangen: 8 keer
http://www.history.army.mil/documents/E ... OB-TOC.htm
Hier misschien nog een goeie site voor de eenheden die deel uitmaakten van amerikaanse divisies in Europa. Gewoon 'american divisions eto' ingetypt op google. Zo eenvoudig kan het soms zijn.
Hier misschien nog een goeie site voor de eenheden die deel uitmaakten van amerikaanse divisies in Europa. Gewoon 'american divisions eto' ingetypt op google. Zo eenvoudig kan het soms zijn.

Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
-
- Lid
ik zal mijn zoektermen op google eens aanpassen dan
Bedankt wederom voor de volgende tip
Bedankt wederom voor de volgende tip
-
- Lid
Momenteel ben ik bezig om alle Bataljons van elk land te verzamelen die meegevochten hebben in WO 2
- Erik
- Beheerder
- Gegeven: 7 keer
- Ontvangen: 51 keer
Misschien kun je je beperken tot een bepaalde natie? Of een bepaald wapen/dienstvak?dg1983 schreef:Momenteel ben ik bezig om alle Bataljons van elk land te verzamelen die meegevochten hebben in WO 2
Een bataljon is een eenheid van ongeveer 800 man (verschilt nog wel eens per land) Naast de infanterie heb je andere wapens en dienstvakken die een bataljonsstructuur kennen/kenden.
Nederland in de meidagen kende ongeveer 48 regimenten infanterie, de meeste met drie bataljons. Dan heb je het over een leger dat vier dagen strijd kende. Belgie, Frankrijk, Denemarken, Noorwegen etc. waren gelijk groot of veel groter!
Het NLD leger had ongeveer 200.000 man bij de infanterie onder de wapenen. Duitsland veel meer. Engeland idem.
Als het je lukt alle bataljons te inventariseren en onder te brengen in een database heb je een geweldig mooi stukje werk. Stukje werk? Een enorm werk!
Vandaar mijn tip!
Andere tip:
Eenheden staan genoemd in de slagorde, in het engels 'order of battle'. Gegarandeerd meer treffers op het internet!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
-
- Lid
Bedankt voor de tip Erik.
Ik wil het zo uitgebreid mogelijk doen, ben nu inderdaad veel met google bezig om op te zoeken en probeer via websites ook wat mails te sturen om wat meer info in te winnen.
Het is een hele grote uitdaging om dit allemaal uit te zoeken en geef je zeker gelijk dat ik het beter kan beperken tot een bepaalde natie, maar zit niet op de schopstoel en kan me hier zeker mee vermaken.
Ik wil het zo uitgebreid mogelijk doen, ben nu inderdaad veel met google bezig om op te zoeken en probeer via websites ook wat mails te sturen om wat meer info in te winnen.
Het is een hele grote uitdaging om dit allemaal uit te zoeken en geef je zeker gelijk dat ik het beter kan beperken tot een bepaalde natie, maar zit niet op de schopstoel en kan me hier zeker mee vermaken.
- Erik
- Beheerder
Hier alvast het NLD leger in de meidagen.
(Daar zitten dus niet de bataljons van de BS bij!)
http://nubo.home.xs4all.nl/Rogier/
(Daar zitten dus niet de bataljons van de BS bij!)
http://nubo.home.xs4all.nl/Rogier/
-
- Lid
Dank je in ieder geval voor dit gedeelte.
Ik probeer hier ook steeds wat bij te houden als ik wat klaar heb.
Ik probeer hier ook steeds wat bij te houden als ik wat klaar heb.
-
- Lid
Erik schreef:Misschien kun je je beperken tot een bepaalde natie? Of een bepaald wapen/dienstvak?dg1983 schreef:Momenteel ben ik bezig om alle Bataljons van elk land te verzamelen die meegevochten hebben in WO 2
Een bataljon is een eenheid van ongeveer 800 man (verschilt nog wel eens per land) Naast de infanterie heb je andere wapens en dienstvakken die een bataljonsstructuur kennen/kenden.
Nederland in de meidagen kende ongeveer 48 regimenten infanterie, de meeste met drie bataljons. Dan heb je het over een leger dat vier dagen strijd kende. Belgie, Frankrijk, Denemarken, Noorwegen etc. waren gelijk groot of veel groter!
Het NLD leger had ongeveer 200.000 man bij de infanterie onder de wapenen. Duitsland veel meer. Engeland idem.
Als het je lukt alle bataljons te inventariseren en onder te brengen in een database heb je een geweldig mooi stukje werk. Stukje werk? Een enorm werk!
Vandaar mijn tip!
Ik ben er nu al een paar weken mee bezig en heb inderdaad mijn zoek actie beperkt tot 1 divisie genaamd het 4th Infantry division (Ivy)
Ben nu een inzicht aan het maken over waar ze slag hebben geleverd en als ik namen tegenkom slaan we die ook gelijk op. Ben ook aan het proberen contacten te leggen.
Mocht er hier iemand zijn die informatie heeft over het 4th hoor ik dat graag
Andere tip:
Eenheden staan genoemd in de slagorde, in het engels 'order of battle'. Gegarandeerd meer treffers op het internet!
- Erik
- Beheerder
Van dhr. Wiki die schreef: 8th Infantry Regiment
12th Infantry Regiment
22nd Infantry Regiment
20th Field Artillery Battalion (155 mm)
29th Field Artillery Battalion (105 mm)
42nd Field Artillery Battalion (105 mm)
44th Field Artillery Battalion (105 mm)
4th Reconnaissance Troop
4th Engineer Battalion
4th Medical Battalion
4th Quartermaster Battalion
4th Signal Company
704th Ordnance Company (LM)
-
- Lid
Die had ik inderdaad ook gevonden en ga daar op verder borduren (borduren is alleen niet voor mannen weggelegdErik schreef:Van dhr. Wiki die schreef: 8th Infantry Regiment
12th Infantry Regiment
22nd Infantry Regiment
20th Field Artillery Battalion (155 mm)
29th Field Artillery Battalion (105 mm)
42nd Field Artillery Battalion (105 mm)
44th Field Artillery Battalion (105 mm)
4th Reconnaissance Troop
4th Engineer Battalion
4th Medical Battalion
4th Quartermaster Battalion
4th Signal Company
704th Ordnance Company (LM)

-
- Lid
Ondertussen wat opgeschoten in redelijk korte tijd. Heb her en der wat contact gelegd en zo AAR mogen ontvangen van 4th Infantry division in het engels, dit ben ik momenteel aan het vertalen naar Nederlands.
Tip :
Verdiep je in de verschillende legers, die bestaan weer uit divisies, die bestaan weer uit brigades, die weer uit bataljons, bataljons uit compagniën etc.
Zo krijg je voor jezelf een makkelijk overzicht die uiteindelijk leiden tot de Bataljons die je zoekt.
Verdiep je in de verschillende legers, die bestaan weer uit divisies, die bestaan weer uit brigades, die weer uit bataljons, bataljons uit compagniën etc.
Zo krijg je voor jezelf een makkelijk overzicht die uiteindelijk leiden tot de Bataljons die je zoekt.
"Luctor et Emergo"
Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!