Indie veteraan zoekt info over STEN, BREN, VICKERS, Lee Enfi

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1754
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Indie veteraan zoekt info over STEN, BREN, VICKERS, Lee

Bericht door earlymb »

Degene met wie u mailcontact heeft via de site van 'Het Vergeten Leger' om eens wat originele spullen te bezichtigen. Hij zit niet op dit forum. Sorry voor de verwarring. :wink:
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Re: Indie veteraan zoekt info over STEN, BREN, VICKERS, Lee

Bericht door asjemenou »

arnoldo schreef:Hier een closeup foto met details van de patronenhouder zak, te zien bij drie soldaten.
Ook de meest rechtse sobat heeft een mooi groot kapmes onder zijn riem hangen?

Nou het woord steeds leuker hier _/-\o_
Er valt nog iets te zeggen over een uitrustingsstuk. Eén van de soldaten draagt een verrekijker. De verrekijker is een Britse 6x30 No.2 MkII/III Binocular. Zie; http://tedbrink.webs.com/gb13.htm en http://tedbrink.webs.com/gb18.htm . Of het een doorgebruikte (Britse leger) verrekijker is kan ik vanaf de foto niet beoordelen.
Na de oorlog zijn deze verrekijkers ook door het Nederlandse leger gebruikt. Ze kwamen dan ook direct bij de Britse firma's Kershaw en Taylor-Hobson vandaan. Deze verrekijkers waren niet voorzien van de welbekende Military Broad Arrow (pijl tekentje). Dit type verrekijker is tot in de jaren vijftig bij het Nederlandse leger in gebruik geweest.
Zo'n Nederlandse (vroeg naoorlogse) 6 x 30 No.2 MkIII verrekijker heb ik bij een verzamelaar gezien. Hij was qua uiterlijk/inscriptie gelijk aan de verrekijker uit deze weblink; zie; http://tedbrink.webs.com/ned3.htm . Het enige verschil wat ik mij kan herinneren is dat de schaalverdeling in het rechter oculair anders was dan bij de Britse WOII uitvoering.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
arnoldo
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 jan 2013, 10:58

Re: Indie veteraan zoekt info over STEN, BREN, VICKERS, Lee

Bericht door arnoldo »

Ik heb ook wat oude foto's van andere veteranen gekregen, oa deze, is ook wel apart omdat ze beide andere broeken dragen.
1948 - 31 aug. Babalan - Links Freek Borsboom Rechts Nicco Storre a.jpg
Mijn zoon vertelde mij dat hij in zijn dienstijd (1976) als dienstplichtig militair (huzaar in Seedorf (D) bij 103 CV) ook deze koppels droegen, is dat mogelijk?
Hij zou er ook graag een willen kopen maar weet niet waar ze te koop zijn.

De veteraan Wim Olsthoorn
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Re: Indie veteraan zoekt info over STEN, BREN, VICKERS, Lee

Bericht door asjemenou »

Heeft de Indië veteraan waarvan je de foto hebt gekregen soms bij de mariniers gediend? De uniformen zien er Amerikaans uit. De Nederlandse mariniers werden gedurende WOII en kort daarna in de Verenigde Staten opgeleid en waren zodoende ook uitgerust met Amerikaanse uitrusting.
Het type (HBT) uniform herken ik niet zo snel maar de koppelriem is een Amerikaanse M36 (OD) Pistol Belt; http://www.epicmilitaria.com/product.ph ... istol-belt .

Of Nederlandse militairen in Seedorf destijds deze Amerikaanse Pistol Belts ook hebben gedragen durf ik niet te zeggen. Het kan ook een (naoorlogse) variant zijn geweest die er veel op lijkt.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Indie veteraan zoekt info over STEN, BREN, VICKERS, Lee

Bericht door laurens jan »

Volgens mij zijn dit engels P37 koppels. te zien aan de 2 gespen die er aan zitten waar de amerikanen er maar 1 hebben.
Droeg men in seedorf niet de engelse m58 modellen koppels? ( ik weet het nummer niet maar met gaatjes onder aan)
Gebruikersavatar
arnoldo
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 jan 2013, 10:58

Re: Indie veteraan zoekt info over STEN, BREN, VICKERS, Lee

Bericht door arnoldo »

Zou ook kunnen, ze hadden in ieder geval van die glimmende koperen gespen!

De Indie veteraan kwam ook bij 4-8 vandaan dus geen marinier.

Zo heeft de ene een baret, de ander een vechtpet en weer een ander de Australiese hoed.
een echt ratjetoe.............
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Indie veteraan zoekt info over STEN, BREN, VICKERS, Lee

Bericht door laurens jan »

arnoldo schreef:Zou ook kunnen, ze hadden in ieder geval van die glimmende koperen gespen!

De Indie veteraan kwam ook bij 4-8 vandaan dus geen marinier.

Zo heeft de ene een baret, de ander een vechtpet en weer een ander de Australiese hoed.
een echt ratjetoe.............

Oke dan is dit vanuit mijn oogpunt bijna zeker een p37 koppel te noemen!
Ik wil nog even zeggen dat de foto's een super kwaliteit hebben! mijn foto's zijn zelden zo mooi!
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1754
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Indie veteraan zoekt info over STEN, BREN, VICKERS, Lee

Bericht door earlymb »

Beide dragen standaard, met schoensmeer gezwarte P37 koppels en enkelstukken, en Britse schoenen. De linker heeft zeer waarschijnlijk een Brits hemd aan, aan de knopen te zien. De rechter draagt zeer waarschijnlijk een DKG (Directoraat Kwartiermeeste-Generaal) in NL gemaakt tropenpak, wat zou betekenen dat deze foto later in het conflict is gemaakt.

De Nederlandse koppels die tot in de jaren '90 in gebruik waren, waren kopieën van de Britse P44 koppel. Dit is in feite een groene P37 koppel, met een rij grommets langs de onderkant om daar uitrusting naar het Amerikaanse model aan te kunnen hangen. Vroegere riemen (jaren '50, '60) hadden koperen metalen delen, later werden de metalen delen chemisch gezwart. Zeker de latere riemen zijn makkelijk te vinden.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Re: Indie veteraan zoekt info over STEN, BREN, VICKERS, Lee

Bericht door asjemenou »

Ik zat er met mijn (te) snelle conclusie inderdaad naast. :oops:
arnoldo schreef:Zou ook kunnen, ze hadden in ieder geval van die glimmende koperen gespen!

De Indie veteraan kwam ook bij 4-8 vandaan dus geen marinier.

Zo heeft de ene een baret, de ander een vechtpet en weer een ander de Australiese hoed.
een echt ratjetoe.............
Het is net wat je schrijft. Gedurende de politionele acties in Nederlands Indië werd er qua uniformen en uitrustingsstukken van alles door elkaar gedragen. Daarnaast werden er ook bestaande uniformen aangepast of liet men een uniform op maat en wens maken. Dit werkt inderdaad nogal eens verwarrend.

Kan jij als veteraan zijnde uitleggen of hoe deze veelzijdigheid aan uniformen nu kwam? Als ik het goed heb dan vertrok je vanuit Nederland met een wollen Brits/Canadees uniform. Hoe kwam je bijvoorbeeld in Indië dan aan zo'n camouflage uniform? Of was het simpelweg de regel, wat er op dat moment bij de foerier beschikbaar was?
earlymb schreef:Beide dragen standaard, met schoensmeer gezwarte P37 koppels en enkelstukken, en Britse schoenen. De linker heeft zeer waarschijnlijk een Brits hemd aan, aan de knopen te zien. De rechter draagt zeer waarschijnlijk een DKG (Directoraat Kwartiermeeste-Generaal) in NL gemaakt tropenpak, wat zou betekenen dat deze foto later in het conflict is gemaakt.
Bedankt voor de goede uitleg. Wat was de reden om de P37 webbing koppel en enkelstukken zwart te maken met schoensmeer? Een tekort aan blanco?
Ik ken de gezwarte P37 enkelstukken wel van de Britse Home Guard. Zo'n paar heb ik ooit eens in Groot Brittannië gekocht.
earlymb schreef:De Nederlandse koppels die tot in de jaren '90 in gebruik waren, waren kopieën van de Britse P44 koppel. Dit is in feite een groene P37 koppel, met een rij grommets langs de onderkant om daar uitrusting naar het Amerikaanse model aan te kunnen hangen. Vroegere riemen (jaren '50, '60) hadden koperen metalen delen, later werden de metalen delen chemisch gezwart. Zeker de latere riemen zijn makkelijk te vinden.
De Nederlandse koppelriem welke jij bedoelt is van het model PSU M58. Deze is in gebruik gebleven tot 1993. Zie; http://www.41dko.nl/index.php?id=25 .
De M58 koppelriem lijkt inderdaad op een Britse P37 koppelriem. Naar alle waarschijnlijkheid had de zoon van Arnoldo ook dit type koppelriem tijdens zijn diensttijd.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Indie veteraan zoekt info over STEN, BREN, VICKERS, Lee

Bericht door laurens jan »

De koppel is idd een m58.
Het insmeren met schoensmeer werd gedaan om en dan meestal bij anklets om ze een beetje sterker te maken omdat er geen blanco beschikbaar was.
Gebruikersavatar
arnoldo
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 jan 2013, 10:58

Re: Indie veteraan zoekt info over STEN, BREN, VICKERS, Lee

Bericht door arnoldo »

Hier komt een kleine uitleg, daar ik ook niet alles meer weet!
Op weg naar Indië (feb 1947) met de Johan van Oldenbarnevelt hadden wij het wollen winter teneu aan, deze maand was zeer koud, ze moesten zelfs voor vertrek het schip uit het ijs hakken in Amsterdam!
Halverwege ik geloof in de rodezee werd de kleding gewisseld voor tropen kleding, waar de oude kleding heen ging geen idee!
In Indië kregen we mondjes maat nieuwe kleding, sokken, schoenen etc. Het lag er maar net aan wat de fourier kon regelen bij andere fouriers of vrienden, ze kon het zijn dat er tien paar sokken binnen kwam, wie het eerst maald had ze!
Misschien waren er jongens die bv liever een vechtpet droegen en anderen weer een baret of Australische Bush hoed, zo hier mijn verhaal over de kleding voor zover ik mij kan herinneren!!
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1754
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Indie veteraan zoekt info over STEN, BREN, VICKERS, Lee

Bericht door earlymb »

Dat is inderdaad het verhaal dat zo ook door andere veteranen verteld wordt. Er is geen enkele poging tot eenheid qua uniformering gedaan; als het beschikbaar was en geschikt voor in de tropen werd het uitgedeeld, ongeacht herkomst. Er zijn zelfs (delen van) Duitse Afrikakorps uniformen uitgedeeld, waar dan door de drager eerst even het vogeltje moest worden weggehaald.

Schoensmeer werd gebruikt om webbing te beschermen tegen het tropische klimaat omdat er geen blanco beschikbaar was. Of dit moest worden gedaan werd bepaald door de lokale commandant, maar vooral gezwarte enkelstukken en koppelriemen kwamen veel voor, de overige webbing werd meestal niet gezwart.
Gebruikersavatar
arnoldo
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 jan 2013, 10:58

Re: Indie veteraan zoekt info over STEN, BREN, VICKERS, Lee

Bericht door arnoldo »

Waar mijn oog op viel was de handgranaat en de patronen tasjes op zijn riem.
Deze foto van een sobat die veel patrouille liep.
Bram Jongerbloed (1).jpg
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1754
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Indie veteraan zoekt info over STEN, BREN, VICKERS, Lee

Bericht door earlymb »

Fantastische foto weer!

Beiden dragen camo coveralls, de granaten lijken mij van het Britse Mills model. Opvallend is dat beide ook Amerikaanse M1923 rifle belts dragen. Deze hadden aan beide zijden 5 aparte vakken; in elk vak kon een enkel 8-schots clip voor de M1 Garand of 2 stripperclips met 5 patronen elk worden meegenomen. Deze riem was standaard voor de Amerikaanse infanterist en werd in indië vooral gedragen door de Marbrig en veel KNIL-eenheden, bij de KL kwamen ze veel minder voor.

De man links heeft gezwarte enkelstukken met zijn sokken daaroverheen gevouwen.
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1754
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Indie veteraan zoekt info over STEN, BREN, VICKERS, Lee

Bericht door earlymb »

Fantastische foto weer!

Beiden dragen camo coveralls, de granaten lijken mij van het Britse Mills model. Opvallend is dat beide ook Amerikaanse M1923 rifle belts dragen. Deze hadden aan beide zijden 5 aparte vakken; in elk vak kon een enkel 8-schots clip voor de M1 Garand of 2 stripperclips met 5 patronen elk worden meegenomen. Deze riem was standaard voor de Amerikaanse infanterist en werd in indië vooral gedragen door de Marbrig en veel KNIL-eenheden, bij de KL kwamen ze veel minder voor.

De man links heeft gezwarte enkelstukken met zijn sokken daaroverheen gevouwen.
Plaats reactie