verschil tussen para en infanterist

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
ruben-pb
Lid

verschil tussen para en infanterist

Bericht door ruben-pb »

Ik ben pas begonnen met wo2 maar snap soms bepaalde dingen niet wat nu precies de verschillen zijn als ik iets opzoek bij bijv. Wikipedia. Nu vroeg ik me af wat nu de grote verschillen zijn tussen een para en een infanterist? Want ze vechten toch allebij te voet op de grond? :?

Mvg
779
Lid
Lid

Re: verschil tussen para en infanterist

Bericht door 779 »

Een paratrooper zat in een PIR: Parachute Infantry Regiment en een infantrist zat in het algemeen in een IR: Infantry Regiment. Paratrooper sprong uit een vliegtuig, had iets ander unform en verdiende meer salaris, maar dan zijn de grootste verschillen wel over. :)
ruben-pb
Lid

Bericht door ruben-pb »

Oke dit is in ieder geval al wat duidelijker dan op wikipedia bedankt
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 54 keer
Ontvangen: 97 keer

Bericht door asjemenou »

ruben-pb schreef:Ik ben pas begonnen met wo2 maar snap soms bepaalde dingen niet wat nu precies de verschillen zijn als ik iets opzoek bij bijv. Wikipedia. Nu vroeg ik me af wat nu de grote verschillen zijn tussen een para en een infanterist? Want ze vechten toch allebij te voet op de grond? :?

Mvg
Zowel een paratrooper als een reguliere infanterist vechten op de grond maar misschien zou je je ook eens af kunnen vragen of hoe ze uiteindelijk op de plaats van handelen terecht zijn gekomen.
Voorbeeld. Een paratrooper wordt over het algemeen uit een vliegtuig op of nabij het slagveld gedropt. Een eerste vereiste hiervan is dat hij veilig op deze plaats terecht komt. Dus een goede valhelm is iets wat tot zijn uitrusting zal behoren. Bij een reguliere infanterist is dit neerkomen op de grond niet van toepassing dus voor hem zal een standaard infanteriehelm voldoende zijn.
Om de duidelijke verschillen in uniformen/uitrustingen tussen paratroopers en standaard infanteristen te gaan herkennen raad ik je aan om eens een aantal boeken over dit soort legeronderdelen te gaan lezen. Ze zijn er legio.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
ruben-pb
Lid

Bericht door ruben-pb »

Oke dat is me dan wel duidelijk qua transport naar het oorlogsgebied enzo Maar over de uitrusting zal ik dan miss maar eens wat boeken gaan lezen. Heb je nog aanraders en zijn die dan ook in het nederlands?
Mr Mojo Risin
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Bericht door Mr Mojo Risin »

ruben-pb schreef:Oke dat is me dan wel duidelijk qua transport naar het oorlogsgebied enzo Maar over de uitrusting zal ik dan miss maar eens wat boeken gaan lezen. Heb je nog aanraders en zijn die dan ook in het nederlands?
Over de eenheden van welk land zou je dan willen lezen? Er bestaan boeken over Amerikaanse, Duitse, Britse,... para's.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
ruben-pb
Lid

Bericht door ruben-pb »

Mr Mojo Risin schreef:
ruben-pb schreef:Oke dat is me dan wel duidelijk qua transport naar het oorlogsgebied enzo Maar over de uitrusting zal ik dan miss maar eens wat boeken gaan lezen. Heb je nog aanraders en zijn die dan ook in het nederlands?
Over de eenheden van welk land zou je dan willen lezen? Er bestaan boeken over Amerikaanse, Duitse, Britse,... para's.
Over de amerikaanse :)
Mr Mojo Risin
Lid
Ontvangen: 8 keer

Bericht door Mr Mojo Risin »

ruben-pb schreef:
Mr Mojo Risin schreef:
Over de amerikaanse :)
http://wo2forum.nl/viewtopic.php?f=25&t=4716

Het boek in dit topic besproken is wel een goed begin denk ik: 'D-Day Paratroopers: The Americans'
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Erik
Beheerder
Beheerder
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Bericht door Erik »

'Para' zegt alleen iets over de manier waarop de man/vrouw naar zijn/haar werk gaat. Als een infanterist met zijn parachuut zijn z'n werk gaat is het nog steeds een infanterist. Als hij dat doet middels een glider is het nog steeds een infanterist. Als hij dat met een rijwiel doet blijft hij een infanterist. Id met vrachtauto, pantservoertuig, achterop een tank, wandelend, met de trein etc.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Cas
Lid

Bericht door Cas »

Erik schreef:'Para' zegt alleen iets over de manier waarop de man/vrouw naar zijn/haar werk gaat. Als een infanterist met zijn parachuut zijn z'n werk gaat is het nog steeds een infanterist. Als hij dat doet middels een glider is het nog steeds een infanterist. Als hij dat met een rijwiel doet blijft hij een infanterist. Id met vrachtauto, pantservoertuig, achterop een tank, wandelend, met de trein etc.
Ben ik gedeeltelijk met je eens, ligt het verschil ook niet in de training die Para's krijgen, ze waren (met name in WOII) de elite eenheden van het leger, ze werden getraint om zonder support units te kunnen overleven in omsingelde situaties / "bijzondere" situaties, kijk bijvoorbeeld naar de omsingeling van Bastogne, de aanval op Eben Emael, de invasie van Kreta, Market Garden.
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
johan willaert
Lid
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Inderdaad, een parachutist was ( en is ) een soldaat waarvan men net dat tikkeltje meer mag verwachten qua inzet, motivatie, aggressiviteit, vindingrijkheid en initiatief. Omdat parachutisten opgeleid werden om te midden vijandelijk terrein te opereren, zonder zekerheid van bevoorrading en steun werd van hen meer verwacht dan van de standaard soldaat.
Daarom was en is de opleiding anders georienteerd. In de beginjaren was zowiezo al een flinke dosis lef nodig om met een parachute uit een perfect vliegtuig te gaan springen... Ook dat lef draagt bij tot de kenmerken van een parachutist..

De opdracht en het werk op de grond is gelijkaardig, maar de uitvoering ervan verschilt...

Vraag dat maar eens aan de Taliban in Kunduz nadat ze voor het eerst met 3Para te maken kregen...
29th Let's Go!!!!!
racefiets
Lid
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Zijn er nog taliban over om het aan te vragen Johan?
Cas
Lid

Bericht door Cas »

779 schreef:Een paratrooper zat in een PIR: Parachute Infantry Regiment en een infantrist zat in het algemeen in een IR: Infantry Regiment. Paratrooper sprong uit een vliegtuig, had iets ander unform en verdiende meer salaris, maar dan zijn de grootste verschillen wel over. :)
Ik vind dat je in dat licht ook de Glider troepen niet mag vergeten, immers ook een onderdeel van de Airborne Divisions.

Dus behalve PIR ook GIR Glider Infantry Regiment.
Adoptant van:
779
Lid
Lid

Bericht door 779 »

Nee, want de topicstarter wilde verschil tussen een paratrooper en een reguliere infanterist weten.
Cas
Lid

Bericht door Cas »

Waarom ? Glider Troepen kwamen ook uit de lucht, kregen ook de gevarentoeslag en werden net als para's getraind om in bijzondere situaties te vechten.
Adoptant van:
Plaats reactie