Duitse broodzak 'Brotbeutel'

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
michaelbrinkmann
Lid

Duitse broodzak 'Brotbeutel'

Bericht door michaelbrinkmann »

Hallo,

mijn naam is Michael en ik ben nieuw op dit forum. Ik kijk vaker op dit forum en vind het interessant om te lezen. Dit is mijn eerste 'threat' en ik heb al direct een vraag. Is deze Duitse broodzak een 'echte' uit de periode van WO2.

Dit soort zakken zijn in tal van uitvoeringen uitgebracht. Er staat een stempel in met de vermelding LAGO - Mü. 1942 maar deze kan er ook achteraf zijn opgezet.

In bijlage enkele foto's.

Ik wil jullie alvast bedanken voor jullie opmerkingen en misschien horen we elkaar nog!

Groeten

Michael
Bijlagen
IMG_6008.JPG
IMG_6006.JPG
IMG_6005.JPG
Laatst gewijzigd door michaelbrinkmann op 14 jan 2013, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
michaelbrinkmann
Lid

Re: Duitse broodzak 'Brotbeutel'

Nog de achterkant en de stempl...
Bijlagen
IMG_6010.JPG
IMG_6011.JPG
Iedereen is welkom op: http://www.militaria-belgium.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mallory
Lid

Bericht door Mallory »

michaelbrinkmann schreef:Dit is mijn eerste 'threat' en ik heb al direct een vraag.
Oei, we zullen uitkijken. :wink:

Serieus: op het eerst gezicht lijkt de zak naoorlogs om verschillende redenen, waarvan die van de "dubbele ruimte" in de zak (onderverdeling) de belangrijkste is. Bovendien mist de zak lussen en leer op de achterzijde, maar dat kan bij laatoorlogse varianten ook voorkomen. De stempel durf ik niet te beoordelen. Ben benieuwd wat anderen zeggen.
Blastmaster1972
Lid

Bericht door Blastmaster1972 »

michaelbrinkmann schreef:Dit is mijn eerste 'threat' en ik heb al direct een vraag.
Howla! Al direct beginnen dreigen?

Grapje hoor, welkom op het forum, en succes met je broodzakinfo. (zelf kan ik je daar jammer genoeg niet mee verder helpen).

Mvg,

Jos
Prepare for the unknown by studying how others in the past have coped with the unforseeable and the unpredictable. George S. Patton
Erik
Beheerder
Beheerder
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Bericht door Erik »

Mallory schreef:
michaelbrinkmann schreef:Serieus: op het eerst gezicht lijkt de zak naoorlogs om verschillende redenen, waarvan die van de "dubbele ruimte" in de zak (onderverdeling) de belangrijkste is.
Op zich vind ik deze opmerking wel interessant! Ik wist niet dat WO-2 Brotbeutel slechts 1 ruimte in de zak hadden! Opmerkelijk, omdat de voorgaande exemplarten, uit WO-1, die onderverdeling wel hadden en ook de Nederlandse broodzak uit de oorlog een voor- en hoofdvak hadden!
Daar ik verder niets met Duits WO-2 van doen heb kan ik daar niets over roepen. Weer wat geleerd!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
michaelbrinkmann
Lid

Beste leden,

alvast bedankt voor de tot nu geleverde info! Ik heb eens verder gezocht en ondertussen gevonden dat de 'normale' uitvoering voor de Wehrmacht bestond uit zaken bestaande uit 'een ruimte'.

Volgende links tonen echter twee modellen waarbij er twee ruimtes zijn voorzien (NSDAP en HJ):
https://www.weitze.net/detail/66/Brotbe ... 92066.html
http://www.brotbeutel.info/brotbeutel_h ... volk.shtml

Het lijkt mij niet onlogisch dat dit soort zakken werd verder gebruikt bij intrede in het leger.

Verder nog iemand een mening?
Iedereen is welkom op: http://www.militaria-belgium.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
michaelbrinkmann
Lid

Nog een laatste foto, ik vermoed dat op de flap ooit een stempel heeft gestaan. Heeft iemand dit nog ooit gezien?
Bijlagen
IMG_6005.JPG
michiel01
Lid

Bericht door michiel01 »

na oorlogs, om bovengenoemde redenen.
Jim
Lid
Ontvangen: 28 keer

Bericht door Jim »

Op deze website staan verschillende punten om een militaire brotbeutel te herkennen.
http://dererstezug.com/breadbags.htm

Maar het betreffende exemplaar kan mogelijk ook van een niet militaire organisatie zijn.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
michiel01
Lid

Bericht door michiel01 »

Jim schreef:
Maar het betreffende exemplaar kan mogelijk ook van een niet militaire organisatie zijn.

nope, de leertjes voorop zijn te breed en heeft twee D-ringen itt. politieke/WW1 exemplaren.
Erik
Beheerder
Beheerder
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Bericht door Erik »

michiel01 schreef:nope, de leertjes voorop zijn te breed en heeft twee D-ringen itt. politieke/WW1 exemplaren.
Duitse 1WK exemplaren hebben maar 1 D-ring aan de voorzijde, voor het zicht aan de linkerzijde, ten behoeve van de veldfles. Daarnaast bezitten ze een voorvak en een hoofdvak, waarbij het voorvak (de kleinste ruimte) bestemd is voor privéspullen. In de "Vorschriften Gepäck 95" waarvan de Brotbeutel deel uit maakt worden pijp en tabak met name genoemd om in het voorvak geborgen te worden.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie