Engels gasmasker

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roy612
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 nov 2012, 19:13

Engels gasmasker

Bericht door Roy612 »

Hallo allemaal,

Ik heb al een tijdje een engels gasmasker in huis.
Van de buitenkant (de tas) weet ik zeker dat het engels is, maar weet niet zeker of de gasmasker wel engels orgineel is.
Kan iemand mij vertellen hoe ik zoiets kan herkennen en of hij echt orgineel is.

Ik hoor graag een reactie.

MVG. Roy

Zie hier de foto's

http://imageshack.us/g/850/sdc10262s.jpg/
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Engels gasmasker

Bericht door Haplo »

Hij is origineel maar te zien aan de CF stempel door Denemarken door gebruikt.
De haken voor de tas aan de koppel te dien zullen waarschijnlijk ook verwijderd zijn.
Mvg/Best regards, Sipke
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: Engels gasmasker

Bericht door Uncle Goose »

Dit is een Engelse MK 1 Lightweight (soms verkeerdelijk wel eens para gasmasker genoemd). Deze zijn van productie oorspronkelijk Brits maar zijn na de oorlog in grote hoeveelheden verkocht aan Denemarken voor de Civiele Defensie. Velen kijken neer op deze gasmaskers omdat ze nooit gebruikt zijn geweest door de britten zelf, het zijn allemaal gasmaskers die uit stockage komen maar ze zijn wel geproduceerd in oorlogstijd. Deze exemplaren zijn nu makkelijk te vinden op zowat elke militariabeurs, prijzen variëren van 10 tot 40euro, afhankelijk van de verkoper.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Airborne.rob.1944
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 jan 2013, 10:20

Re: Engels gasmasker

Bericht door Airborne.rob.1944 »

Hey,

Na dit is inderdaad een mk. 1 lightweight gas maks gebruikt in het midden en het einde van de oorlog door zowel het kbritse en Canadeese leger de Airborne en Gliderborne gebruikte ze ook begin oorlog 1939-1942 gebruikten de britten het gasmasker dat op het borst werd gedragen (zie foto) de deense stempels betekenen niet dat hij na oorlogs is maar dat hij is doorgebruikt.

Afbeelding

Cheers,
R.
Gebruikersavatar
Roy612
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 nov 2012, 19:13

Re: Engels gasmasker

Bericht door Roy612 »

Heey Airborne,

Bedankt voor je reactie en bevestiging.

Alleen kan ik je afbeelding niet openen.

Kan je mij misschien laten weten via welk programma je hem hebt geupload?

BVD

MVG. Roy
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Engels gasmasker

Bericht door Jim »

Uncle Goose schreef:Velen kijken neer op deze gasmaskers omdat ze nooit gebruikt zijn geweest door de britten zelf, het zijn allemaal gasmaskers die uit stockage komen maar ze zijn wel geproduceerd in oorlogstijd.
Nee hoor genoeg gebruikte zijn ook naar de Denen verkocht. In verschillende Deens gebruikte vind je nog Britse nummers en soms zelfs namen.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Plaats reactie