Favoriete Voertuig

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Favoriete Voertuig

Bericht door Joep »

Heey wo2 fans,

Wat is jullie favoriete voertuig uit de 2e wereldoorlog ?
Je mag als je wilt een top 3 maken, kies zelf maar :)
Het zou me leuk lijken dit topic te openen om mee te discussiëren over je favoriete
voertuig uit de 2e wereldoorlog. 8)

Graag wil ik weten waarom je dat vind en wat het voertuig allemaal kan ? :mrgreen:

Mijn favoriete voertuig is denk ik de Sonderkraftfahrzeug 251,
beter bekend als de Sd.Kfz.251, een Duitse variant van de Amerikaanse Halftrack.
Ik vind dit een zeer efficiënt voertuig omdat er aan 2 kanten verdediging is door een Mg34/42.
Tegelijk word je ook beschermd door een gepantserde plaat voor vijandelijk vuur. Dit is een snelle
en efficiënte manier om troepen te verplaatsen en te assisteren tegen vijandelijke troepen.
Verder is het voertuig goed gepantserd, maar het is niet bestemd tegen zware mortier of
tank shells.

Mijn top 3 favoriete, meest efficiënte voertuigen zijn :

1. Sd.Kfz.251
2. Willys Jeep
3. Tiger tank

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Favoriete Voertuig

Bericht door Erik »

Het militaire rijwiel.

Voorzien van handvatten van natuurlijk materiaal, geen overbodige luxezaken zoals terugtraprem of handrem, ergonomisch gevormd gezondheidszadel Hygra No 7, kek rood-wit-blauw balhoofd en stevige 28 x 1,5 maat banden!
De infanterie werd zo in staat gesteld om stil in varierende sterktes op te treden in de diepte. Aanpassingen aan de rijwielen stonden toe dat lichte mitrailleurs, drijfzakken, explosieven en gereedschap meegevoerd konden worden. Waar een te-voet eenheid een verplaatsingssnelheid had van ongeveer 3,5-4 kM per uur deed een luchtbandmobiele eenheid ongeveer 12-15 kM!

Snel en vaardig
Kalm en waardig!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Favoriete Voertuig

Bericht door Joep »

Erik schreef:Het militaire rijwiel.

Voorzien van handvatten van natuurlijk materiaal, geen overbodige luxezaken zoals terugtraprem of handrem, ergonomisch gevormd gezondheidszadel Hygra No 7, kek rood-wit-blauw balhoofd en stevige 28 x 1,5 maat banden!
De infanterie werd zo in staat gesteld om stil in varierende sterktes op te treden in de diepte. Aanpassingen aan de rijwielen stonden toe dat lichte mitrailleurs, drijfzakken, explosieven en gereedschap meegevoerd konden worden. Waar een te-voet eenheid een verplaatsingssnelheid had van ongeveer 3,5-4 kM per uur deed een luchtbandmobiele eenheid ongeveer 12-15 kM!

Snel en vaardig
Kalm en waardig!
Klinkt inderdaad zeer efficiënt.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Favoriete Voertuig

Bericht door Jan Klaassen »

Als ik dan een duit in het zakje zou mogen doen: niet om efficiency, of hoe lekker hij vuurt, maar puur om looks zou ik zeggen de Jagdpanther!
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Favoriete Voertuig

Bericht door Joep »

Jan Klaassen schreef:Als ik dan een duit in het zakje zou mogen doen: niet om efficiency, of hoe lekker hij vuurt, maar puur om looks zou ik zeggen de Jagdpanther!
Agree
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Favoriete Voertuig

Bericht door Joep »

Dit topic is niet alleen puur om efficiency of accuraat, dat mag je erbij vermelden als je een favoriet voertuig hebt. Maar natuurlijk ook gewoon omdat je een bepaald voertuig gewoon super über AWESOME vind :wink:

Zoals de Willys jeep, die is op frontgebied harstikke slecht, maar alsnog een coole wagen ;)
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Blastmaster1972
Lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 31 dec 2012, 08:44

Re: Favoriete Voertuig

Bericht door Blastmaster1972 »

Joep schreef:Zoals de Willys jeep, die is op frontgebied harstikke slecht
Huh?

Daar zal de LRDG en de SAS anders over gedacht hebben...
Prepare for the unknown by studying how others in the past have coped with the unforseeable and the unpredictable. George S. Patton
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Favoriete Voertuig

Bericht door Joep »

Blastmaster1972 schreef:
Joep schreef:Zoals de Willys jeep, die is op frontgebied harstikke slecht
Huh?

Daar zal de LRDG en de SAS anders over gedacht hebben...
Tja, dat lijkt mij zo dan ik heb ze nooit in actie op frontgebied gezien en de gunner lijkt mij vrij weinig beschutting hebben, eveneens is de willys amper gepantserd.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Favoriete Voertuig

Bericht door earlymb »

Joep schreef:Zoals de Willys jeep, die is op frontgebied harstikke slecht, maar alsnog een coole wagen ;)
Hartstikke slecht? Hoe kom je daar nou bij? :?

Een SdKfz.251 is een machtig voertuig en leuk om mee te rijden, maar technisch overgecompliceerd. Daarom is de Amerikaanse halftrack toch een beter voertuig.
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Favoriete Voertuig

Bericht door Joep »

earlymb schreef:
Joep schreef:Zoals de Willys jeep, die is op frontgebied harstikke slecht, maar alsnog een coole wagen ;)
Hartstikke slecht? Hoe kom je daar nou bij? :?

Een SdKfz.251 is een machtig voertuig en leuk om mee te rijden, maar technisch overgecompliceerd. Daarom is de Amerikaanse halftrack toch een beter voertuig.
Lol de Willys jeep is geen halftrack he, de sdkfz251 en amerikaanse halftrack zijn inderdaad betere voertuigen.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Favoriete Voertuig

Bericht door Joep »

Ik vind persoonlijk de Sd.Kfz.251 beter dan de Amerikaanse halftrack.
Ik heb beide in miniatuur 1:32, de Sd.Kfz.251 bied betere bescherming
voor soldaten als gunners, tevens ook betere bepantsering voor anti granaten.
Het voordeel van de Halftrack is dan weer dat deze veel sneller gaat en deze is
dan vooral bedoeld om troepen snel te kunnen plaatsen van A naar B, de halftrack
is dan alweer meer richting de mobilisatie voertuigen en de Sd.Kfz.251 weer meer
richting Pantser en support.
Laatst gewijzigd door Joep op 28 jan 2013, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Blastmaster1972
Lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 31 dec 2012, 08:44

Re: Favoriete Voertuig

Bericht door Blastmaster1972 »

Joep schreef:
Blastmaster1972 schreef:
Joep schreef:Zoals de Willys jeep, die is op frontgebied harstikke slecht
Huh?

Daar zal de LRDG en de SAS anders over gedacht hebben...
Tja, dat lijkt mij zo dan ik heb ze nooit in actie op frontgebied gezien en de gunner lijkt mij vrij weinig beschutting hebben, eveneens is de willys amper gepantserd.
I got news for you... de Willys Jeep was helemaal niet bepantserd... en de "gunner" had helemaal geen bescherming, zero! (er zijn wel wat gepantserde Jeeps geweest, maar dat waren "field modifications" denk ik)

En toch: zoek eens wat op over de LRDG en de SAS in de "early" days, toen ze in Afrika Duitse vliegtuigen (op de grond) aan flarden schoten met hun Jeeps en vrachtwagens...

En bedenk ook eens dat de Jeep zowat het enige voertuig was dat de luchtlandingsdivisies konden meenemen... (OK, OK er waren ook de "Tetrarch" en de M22 Locust en zo...)

Nee, ik zou de Jeep niet zo maar als "hardstikke slecht op frontgebied" omschrijven...

Mvg,

Jos
Prepare for the unknown by studying how others in the past have coped with the unforseeable and the unpredictable. George S. Patton
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Favoriete Voertuig

Bericht door Jan Klaassen »

Heb het topic ondertussen ook even verplaatst van "Algemene Vragen" naar "Eenheden & Uitrusting"!
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Favoriete Voertuig

Bericht door Joep »

Heb je gelijk in, in Noord-Afrika waren ze misschien goed voor tegen de vijandelijke luchteenheden, maar als je gaat kijken naar Europese fronten : Ardennenoffensief, operatie avalanche, husky etc. Dan maakt de Willys jeep toch weinig kans tegen zware Pantserdivisies of artillerie eenheden.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
JariRHV
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 mei 2012, 18:14

Re: Favoriete Voertuig

Bericht door JariRHV »

Nou mijn favoriete voertuig is dan toch echt de Sherman Firefly!
Wat een schitterend voertuig, misschien niet de effectiefste aan geallieerde zijden, maar toch van enorm belang in WOII.
6th Airborne Division
Plaats reactie