Jerrycan

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
779
Lid
Lid

Re: Jerrycan

Bericht door 779 »

Erik schreef:Alle cans waren hoe dan ook gemarkeerd.
Toch gewoon gestanst met een W voor water en een G voor gas?
earlymb
Moderator
Moderator
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Dit is een Amerikaanse can voor vloeibaar voedsel of drinkwater; alleen die hadden dit model grote vulmond en sluiting. Uiteraard kan hij daarna gebruikt zijn voor ander spul (zoals brandstof), maar je kan hier dus geen flexibele schenktuit opzetten. Alle originele cans zijn gedateerd, ook de na-oorlogse.
Erik
Beheerder
Beheerder
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Bericht door Erik »

earlymb schreef:Dit is een Amerikaanse can voor vloeibaar voedsel of drinkwater; alleen die hadden dit model grote vulmond en sluiting.
Baseer je dat alleen op de wijdte van de mond?
In de tijd dat er nog geen plastic watercans bestonden werd ons geleerd dat de brandstofcans herkenbaar waren aan het ingestanste kruis op de zijkant. Watercans hadden (en hebben) een vierkant met uitlopers erin gestanst (met enige fantasy herkenbaar als een 'H' voor 'hydro')
Deze can draagt het kruis voor brandstoffen. Is dit onderscheid dan later gemaakt?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Erik schreef: Is dit onderscheid dan later gemaakt?

Inderdaad
29th Let's Go!!!!!
earlymb
Moderator
Moderator
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Erik schreef:Baseer je dat alleen op de wijdte van de mond?
In de tijd dat er nog geen plastic watercans bestonden werd ons geleerd dat de brandstofcans herkenbaar waren aan het ingestanste kruis op de zijkant. Watercans hadden (en hebben) een vierkant met uitlopers erin gestanst (met enige fantasy herkenbaar als een 'H' voor 'hydro')
Deze can draagt het kruis voor brandstoffen. Is dit onderscheid dan later gemaakt?
Nee, dit is gewoon het model voor vloeibaar voedsel en water. Benzinecans hadden draaisluitingen. De sluiting maakt het onderscheid, de ingestanste kruizen hebben voor deze cans geen betekenis, enkel de sluiting die niet te verwarren is. Dus het onderscheid met de kruizen is van later. :wink:
Streaker
Lid

Bericht door Streaker »

Ik heb gehoord dat vroeger alle huizen nummers hadden, toen heb ik gevraagd aan iemand, en die zei dat waar ik woon de nummer E werd gebruikt. Dus ik denk nu dat het na de oorlog erop geschilderd is als een soort 'huisnummer' van wie hij was.
Mr_Flibble
Lid
Contacteer:

Bericht door Mr_Flibble »

US Watercan.

E-29 kan slaan op de compagnie en het konvooi volgnummer van het voertuig waar deze jerrycan vanaf komt.
Als het originele markeringen zijn tenminste: E-company, 2nd platoon, 9th vehicle/trailer.
In Tabulas Argenteas Refero
Erik
Beheerder
Beheerder

Bericht door Erik »

earlymb schreef:Nee, dit is gewoon het model voor vloeibaar voedsel en water. Benzinecans hadden draaisluitingen. De sluiting maakt het onderscheid, de ingestanste kruizen hebben voor deze cans geen betekenis, enkel de sluiting die niet te verwarren is. Dus het onderscheid met de kruizen is van later. :wink:
Dan is mijn kennis dus louter na-oorlogs!
Tegenwoordig zijn de watercans voorzien van draaibare sluitingen en een ingestanste 'H', de brandstofcans van een hevelsluiting (zodat op dezelfde wijze een tuit erop gezet kan worden) en een ingestanst kruis. Tot voor kort (en hoe dat nu is weet ik niet) kon je aan het metalen label, dat over de dop zat, zien om welke brandstof het ging. De labels waren bovendien voorzien van onderling verschillende randen (zoals de munitie voor het lichtpistool) zodat je het in het duister of hardnekkige kleurenblindheid ook nog kon voelen!
Om de verwarring compleet te krijgen wordt ook vast voedsel wel in drums gedaan die uiterlijk gelijken op jerrycans.

Mooi he, zo'n forum! Goed om je kennis even te toetsen!
kimji
Lid

Bericht door kimji »

Ik meen mij ergens te herinneren dat E-29 een deconterminatie vloeistof is (naoorlogs, voor ontsmetting van vtgn / pers die met chemische strijdmiddelen in aanraking zijn geweest)
De opening van de jerrycan lijkt mij vrij groot voor een brandstofcan, dit zou dus kunnen kloppen. Ik ga even graven in mijn archief, als ik wat vind post ik het hier.
Erik
Beheerder
Beheerder

Bericht door Erik »

kimji schreef:Ik meen mij ergens te herinneren dat E-29 een deconterminatie vloeistof is (naoorlogs, voor ontsmetting van vtgn / pers die met chemische strijdmiddelen in aanraking zijn geweest)
De bekendste decontaminatievloeistoffen die bij de NAVO in gebruik is voor gebruik van ontsmetting van harde oppervlaktes, is DS-2 en wordt vervoerd in doorzichtige plastic cans of anders in een pasta-achtige substantie die aangelengd wordt met water.
kimji
Lid

Bericht door kimji »

Klopt, Dacontamination Solution 2 wordt in nederland nu nog gebruikt in de Saval en de DS-2, maar ik heb het ook wel in metalen vaten gezien, dus jerrycans zou ook mogelijk zijn.
Afbeelding
Erik
Beheerder
Beheerder

Bericht door Erik »

klopt, is de bulk.
Ik heb het spulletje overigens niet eerder in jerrycans gezien, maar wie weet.
Plaats reactie