P37 Battledress

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
Joep
Lid
Gegeven: 1 keer

P37 Battledress

Bericht door Joep »

De P37 Battledress werd na de oorlog ook nog een tijdje doorgebruikt en geproduceerd.
Als ik een oorlogse P37 Battledress wil aanschaffen, kan ik dan aan de buitenkant zien of het oorlogs is of niet ?
Dat lijkt me niet aangezien het hetzelfde model is, maar ik hoor het nog graag van jullie ?

Wat voor soort codes/merken moeten er zoal in de label staan als het om een oorlogs exemplaar gaat ?
Ik hoor graag van jullie.
Alvast bedankt!

Vriendelijke groet,
Joep! :mrgreen:
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gijscollector
Lid

Re: P37 Battledress

Bericht door Gijscollector »

Waar je vooral op moet letten is de kleur van de stof, het model, het etiket en de WD stempel. Ik kan je aanraden om eerst eens goed wat BD jasjes te gaan bestuderen bij bijv. een andere verzamelaar voordat je er zelf eentje gaat kopen :wink:
"Op den bresch voor Nederland"
Joep
Lid
Gegeven: 1 keer

Bericht door Joep »

Bedankt Gijscollector.
Ik had er een tijdje geleden eentje gezien, maar die bleek nep te zijn.
Die had 2 markeringen in dezelfde label waarvan eentje stond voor 1939 en de ander voor 44.
Dus dat klopte niet helemaal.
Ik bestudeer het uniform al ongeveer een maand.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gijscollector
Lid

Bericht door Gijscollector »

Goede P37 jasjes zijn over het algemeen toch wel lastiger te vinden (en wat duurder) dan goede P40 jasjes. Wellicht verstandig om eerst eens met een P40 (austerity) jasje te beginnen?

Er staan op MP regelmatig nette P40 jasjes, zoals deze: http://link.marktplaats.nl/661248177
"Op den bresch voor Nederland"
Jim
Lid
Ontvangen: 24 keer

Bericht door Jim »

Britse P37 battle dress en broek daarvan is de produktie ongeveer 1942 gestopt. Een ongedateerde Britse kan je dus altijd gerust kopen! De P37 die tussen 40 en 42 is geproduceerd zal vaak een P40 etiket hebben.

Er zijn landen die het P37 model ook na-oorlogs hebben gemaakt echter daarvan is er altijd kleur verschil met de Britse. Nieuw-Zeeland heeft vrijwel identieke P37 uniformen gemaakt. Maar die zijn doodgewoon zeldzaam.
De voor de Griekse leger gemaakte (in Engeland) lijken redelijk maar zijn nog altijd iets groeniger. Canadese en Nederlandse zijn gewoon te donker groen om voor Brits door te gaan.

Persoonlijk is er ook niets mis (vind ik ) met Britse P40 uniformen gemaakt van '42t/m '45.
Daarna kwam de P46-P47-P49. De P47 en 47 zijn ook redelijk zeldzaam. De Deense BD's kunnen wel verward worden maar die zijn ook zeldzaam. Zoalng in het Britse leger de wollen battle dress werd gedragen zijn alle modellen die nog in voorraad waren gebruikt. Ik heb echter eens een P37 broek gekocht die verbouwd was tot P49 model. Echter de typische P37 eigenschappen vallen altijd te herkennen.

P40 jasjes en broeken zijn nog redelijk goed te vinden. Van de broeken zijn vaak de etiketten eraf. Niet om verzamelaars te pesten. Maar vele Britse sergeant-majoors vonden het afschuwlijk om die te zien. Dus onder het mom van camouflage (witte etiket zat aan de buitenkant) moest die eraf.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Plaats reactie