Onbekende eenheid/Wat was hun taak?

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
D_Dutch
Lid

Onbekende eenheid/Wat was hun taak?

Bericht door D_Dutch »

Hallo allemaal,

Ik ben sinds kort in het bezit van een klein oorkondensetje met foto's met betrekking tot een Obergefreiter der Wehrmacht. Nu behoorde deze soldaat alleen tot een eenheid waarvan ik geen idee heb wat het gedaan heeft tijdens de oorlog. Op internet is er helaas weinig informatie over te vinden, voornamelijk mensen welke zelf naar eenheden op zoek zijn. Zou iemand enig idee hebben wat deze Obergefreiter gedaan zou kunnen hebben? Het heeft in ieder geval iets met spoorwegen te maken en de eenheid was gestationeerd aan het Oostfront.

Met vriendelijke groet,

Koen. :)
Urkunde 1.jpg
panzer lehr
Lid

Re: Onbekende eenheid/Wat was hun taak?

Bericht door panzer lehr »

Buiten wat basis informatie helaas niets kunnen vinden.

http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Gli ... FEBBA8.htm
D_Dutch
Lid

Bericht door D_Dutch »

panzer lehr schreef:Buiten wat basis informatie helaas niets kunnen vinden.

http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Gli ... FEBBA8.htm
Klopt, daar had ik ook al gekeken maar er stond helaas weinig verdere informatie. Ik heb in ieder geval een zoekaanvraag ingediend bij de Wehrmachtauskunftstelle für Kriegerverluste und Kriegsgefangene (WASt), meestal krijg ik een beetje informatie over door welk land hij krijgsgevangen is genomen en bij welke eenheden diegene gediend heeft. Ik hoop in ieder geval via die weg wat meer te weten te komen want op een foto draagt de soldaat een "E" voor Eisenbahnpionier op zijn Schulterstücke.
Foto 1.jpg
halftrack
Lid

Bericht door halftrack »

Feldeisenbahn betriebsabteilung staat voor
onderhoudsafdeling van het smalspoor. Deze soldaat zal dan bij het spoorwegregiment hebben gezeten.
When it comes to the day of judgment
Who will carry the can
For this dreadful demonstration
Of man's inhumanity to man?

-Een onbekende Engelse WOI veteraan
Erik
Beheerder
Beheerder
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Bericht door Erik »

halftrack schreef:Deze soldaat zal dan bij het spoorwegregiment hebben gezeten.
Grappig. Viel het veldspoor/fabrieksspoor (inderdaad gewoonlijk Decauvillematerieel) dan onder het spoorwegregiment? In veel andere landen was het veldspoor/fabrieksspoor een aangelegenheid die onder de constructieeenheden van de genie (Pioniers) viel, dat was bij de Wehrmacht anders geregeld?
Voor oprichting van de Wehrmacht was dit overigens ook een Pionieraangelegenheid (Kaiserliches Armee, van de Reichswehr durf ik het niet te zeggen)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
D_Dutch
Lid

Bericht door D_Dutch »

Erik schreef:
halftrack schreef:Deze soldaat zal dan bij het spoorwegregiment hebben gezeten.
Grappig. Viel het veldspoor/fabrieksspoor (inderdaad gewoonlijk Decauvillematerieel) dan onder het spoorwegregiment? In veel andere landen was het veldspoor/fabrieksspoor een aangelegenheid die onder de constructieeenheden van de genie (Pioniers) viel, dat was bij de Wehrmacht anders geregeld?
Voor oprichting van de Wehrmacht was dit overigens ook een Pionieraangelegenheid (Kaiserliches Armee, van de Reichswehr durf ik het niet te zeggen)
Wordt met het spoorwegregiment een Eisenbahn-Regiment bedoeld? Ten tijde van de Tweede Wereldoorlog waren dit toch Eisenbahn-Pionier-Regimenter? Ik kan namelijk geen Eisenbahn-Regiment vinden, slechts één Feldeisenbahn-Regiment, welke van maart tot november 1944 bestond. Het rare is dat ik dacht dat de soldaat tot de Eisenbahn-Pioniere behoorde ten tijd van de foto, tot ik vanmiddag deze tekst las;

"Am 1. November 1943 wurden die Eisenbahnbetriebstruppen als selbständige Waffengattung neben die Eisenbahntruppen gestellt. Ihre Waffenfarbe war jetzt schwarz, aber mit einem gotischen "EB" als Truppenkennzeichen auf den Schulterklappen."

Op de foto is zijn Waffenfarbe zwart dus hij was denk ik geen Eisenbahn-Pionier, maar hij draagt op zijn Schulterstücke een "E" en geen gotische "EB". Daarbij is de foto vóór augustus 1942 gemaakt dus zou het waarschijnlijk iets heel anders moeten zijn dan wat in de tekst wordt genoemd? Tevens las ik dat de "E" ook gedragen te worden door bemanningsleden van Eisenbahn-Panzerzüge. Des te vaker ik lees, des te ingewikkelder het lijkt te worden!
halftrack
Lid

Bericht door halftrack »

Mijn constatering zal dan onjuist zijn.
spoorwegregiment was gewoonlijk voor spoorkannonen e.d.
maar wat ik over de betekenis schreef klopt waarschijnlijk wel.
Who will carry the can

halftrack
Lid

Bericht door halftrack »

Ik ben erachter gekomen de door jouw genoemde onderdeel heb verward met het belgisch-spoorwegregiment.
Desondanks hoop ik dat je meer te weten komt in de toekomst!
Who will carry the can

D_Dutch
Lid

Bericht door D_Dutch »

Geen probleem! Van de Wehrmachtauskunftstelle für Kriegerverluste und Kriegsgefangene (WASt) heb ik wat meer informatie over zijn eenheden gekregen dus ik heb in ieder geval wat materiaal voor verder onderzoek. :)
Plaats reactie