engineers corps: wapens?

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
airborneandreas
Lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 dec 2012, 17:50

engineers corps: wapens?

Bericht door airborneandreas »

Dag iedereen,
ik ga mijn verzameling uitbreiden met spullen van de 326e ingenieurs.
dingen die ik zoal ga kopen: satchel bag, compass+pouch en tnt en c4 (vals), etc...
nu vraag ik mij alleen af of de ingenieurs ook m1 garands hadden, want op foto's die ik heb gezien zijn ze uitgerust met m1(/a1) cabine. maar omdat ik een garand (denix weliswaar) heb zou ik liever niet nog eens 150 euro uitgeven aan een ander wapen.
dus welke wapens droegen ze eigenlijk?
mvg Andreas
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: engineers corps: wapens?

Bericht door Erik »

Zonder te weten wat ze daadwerkelijk hadden kun je beter een algemene regel toepassen: geweren waren bedoeld voor het vechtend deel, karabijnen voor ondersteunende eenheden.
Als jij ziet dat de manschappen bewapend zijn geweest met A1 carbine, ga er dan maar vanuit dat ze niet het (gevechts)wapen A1 hadden. Die hadden ze ook niet nodig; engineers/pioneers voeren niet het gevecht van huis uit maar verlenen (gevechts)ondersteuning.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: engineers corps: wapens?

Bericht door Mr_Flibble »

De contemporare TOE voor Combat Engineer Battalions geeft als hoofdmoot van de bewapening de M1 Garand. Volgens mij geldt gewoon hetzelfde voor Airborne Engineers eenheden.

A Combat Engineer is a soldier first, engineer second.
In Tabulas Argenteas Refero
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: engineers corps: wapens?

Bericht door johan willaert »

Zoals steeds hangt het soort wapen dat een GI verstrekt werd af van zijn rang, functie en plaats binnen de groep, in casu een peloton of compagnie van het 326th Airborne Engineer Battalion....
De complete uitrusting van eender welke soldaat wtaat beschreven in de organisatietabellen van die eenheden (Table of Organisation & Equipment = TO&E).
Natuurlijk werd daar in aan paar gevallen van afgeweken, maar dan gaat het om details en om uitzonderingen.

Het komt er dus op neer dat je vertrekt van een bepaald lid met een vast bepaalde functie en rang binnen de eenheid om te gaan bepalen welke uitrusting en bewapening je gaat nodig hebben. Vermits je al een M1 Garand hebt, lijkt het me het meest logisch dat je gaat voor een uitbeelding/samenstelling van een Engineer die met Garand bewapend was...

Daarnaast was demolition equipment geen individuele of persoonlijke uitrusting maar werd dit uit complete sets tijdens de voorbereiding van een operatie onder de soldaten verdeeld. Verder was het 326AEB niet de enige eenheid waar men over demolition equipment beschikte; de infanterieregimenten hadden dit ook...

Een handige referentie voor het 326AEB zijn de foto's in Detrez' boeken en vooral die van Mark Bando.... en neen, niet alle 326AEB GIs hadden een Mohawk haircut...
Laatst gewijzigd door johan willaert op 29 mei 2013, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
29th Let's Go!!!!!
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: engineers corps: wapens?

Bericht door johan willaert »

Linksonder op de foto een GI van het 326AEB met M1 Rifle

Afbeelding
29th Let's Go!!!!!
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: engineers corps: wapens?

Bericht door johan willaert »

Afbeelding
29th Let's Go!!!!!
airborneandreas
Lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 dec 2012, 17:50

Re: engineers corps: wapens?

Bericht door airborneandreas »

zeer hard bedankt allemaal! en johan op die foto staan ook 3 carbines, dus het zou niet fout zijn om een carbine te kopen? en voor de satchel, ik vind het wel nodig om er zo een te hebben als ik engineers stuff ga verzamelen. maar echt bedankt voor jullie hulp, alle andere informatie over de engineers is ook welkom! :D
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: engineers corps: wapens?

Bericht door Erik »

Kijk eens aan, de OTAS in het Engels! Helemaal handig!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: engineers corps: wapens?

Bericht door johan willaert »

airborneandreas schreef:zeer hard bedankt allemaal! en johan op die foto staan ook 3 carbines, dus het zou niet fout zijn om een carbine te kopen? en voor de satchel, ik vind het wel nodig om er zo een te hebben als ik engineers stuff ga verzamelen. maar echt bedankt voor jullie hulp, alle andere informatie over de engineers is ook welkom! :D
De anderen zijn geen Engineers....
29th Let's Go!!!!!
airborneandreas
Lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 dec 2012, 17:50

Re: engineers corps: wapens?

Bericht door airborneandreas »

en wat vor verschilldende functies hadden de ingenieurs dan zoal als jullie het best vinden dat ik me focus op 1 soort functie, soldaat?
airborneandreas
Lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 dec 2012, 17:50

Re: engineers corps: wapens?

Bericht door airborneandreas »

johan willaert schreef:
airborneandreas schreef:zeer hard bedankt allemaal! en johan op die foto staan ook 3 carbines, dus het zou niet fout zijn om een carbine te kopen? en voor de satchel, ik vind het wel nodig om er zo een te hebben als ik engineers stuff ga verzamelen. maar echt bedankt voor jullie hulp, alle andere informatie over de engineers is ook welkom! :D
De anderen zijn geen Engineers....
oei, wist ik niet... ze zien er voor mij bijna hetzelfde uit appart van hun webgear...
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: engineers corps: wapens?

Bericht door johan willaert »

Samenstelling van het 326th AEB:

Battalion Headquarters
Headquarters and Service company
Medical Detachment
Company A (Glider)
Company B (Glider)
Company C (Parachute)

In elk van die eenheden had je Officers, NCOs en Enlisted Men... Je kan dus alle kanten uit...
Het meest voorkomende waren Privates en PFCs...
29th Let's Go!!!!!
airborneandreas
Lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 dec 2012, 17:50

Re: engineers corps: wapens?

Bericht door airborneandreas »

dit is al zeker: nco, company c, maar ik veronderstel dat er in die company ook verschillende functies waren, of niet.
PS, in de boeken die ik heb staat niet erg veel over de engineers dus vraag ik hier zoveel mogelijk informatie, hopelijk ergeren jullie je er niet aan :p
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: engineers corps: wapens?

Bericht door Erik »

airborneandreas schreef:PS, in de boeken die ik heb staat niet erg veel over de engineers dus vraag ik hier zoveel mogelijk informatie, hopelijk ergeren jullie je er niet aan :p
Bestaat dat onderdeel nog? Misschien dat ze een website hebben of een veteranenvereniging?
Misschien even contact maken met facebook: https://www.facebook.com/326EngineerBN
Misschien hier wat info? http://www.ww2-airborne.us/units/326/326.html
Wellicht dat deze site je verder helpt? http://www.military.com/HomePage/UnitPa ... 70,00.html

Mogelijkheden zat!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: engineers corps: wapens?

Bericht door johan willaert »

airborneandreas schreef:zeer hard bedankt allemaal! en johan op die foto staan ook 3 carbines, dus het zou niet fout zijn om een carbine te kopen? en voor de satchel, ik vind het wel nodig om er zo een te hebben als ik engineers stuff ga verzamelen. maar echt bedankt voor jullie hulp, alle andere informatie over de engineers is ook welkom! :D
Is dit de satchel waar je naar refereert??? Zwaar en log ding dat ze eigenlijk niet op de man meedroegen...
Beter te gaan kijken voor een kleine demolition set, maar daar ben je wel even zoet mee...

Afbeelding
29th Let's Go!!!!!
Plaats reactie