Hash mark/ service stripe

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
erbicom
Lid

Hash mark/ service stripe

Bericht door erbicom »

Ik heb een vraagje over de service stripe. Ik zie verschillende kleuren service stripes op Internet en vroeg me af welke het beste past op een class A jacket van een PFC 1943 3rd Armored division.
Er zijn er die er groen uitzien, maar ook bijna zilverkleurig of goudkleurig.
Of maakt het eigenlijk niet uit?
Ik heb trouwens al overseas bars die goudkleurig zijn.

Ik ben trouwens op zoek naar 1 service stripe, maar waar vind je die? Ze worden bijna allemaal per 3 of 4 aan elkaar aangeboden.
Jim
Lid
Ontvangen: 24 keer

Re: Hash mark/ service stripe

Bericht door Jim »

Elke horizontale goudkleurige streep (service bar) staat voor 6 maanden overzee (front)dienst. Een schuine groene streep =service stripe / hash mark (die onder eventuele horizontale strepen hoort te staan) betekent 3 jaar in militaire dienst.
Hier staat een betere uitleg: http://106thinfantry.webs.com/welldressedgi.htm

Dus je moet het aantal maanden dat de betreffende PFC overzee heeft gediend bepalen en de juiste hoeveelheid strepen op het uniform bepalen. En bepalen hoe lang die man al in het leger zit.
Aangezien de 3rd armoured in september 1943 in Engeland arriveerde betekend dat de meeste van de betreffende eenheid geen enkele (gouden) streep op het jasje zou hebben gedragen. Tenzij individuele leden al maanden eerder in Engeland waren of reeds in de eerste wereldoorlog hadden gediend. Maar die zouden waarschijnlijk een hogere rang hebben. Als de betreffende PFC ruim 3 jaar in militaire dienst zat. Dus minimaal september 1940 zou hij een service stripe / hash mark dragen.
Maar geen streep ligt meest voor de hand.

Heel ebay barst van de losse bars. Ook zijn er verkopers op beurzen die nog rollen orgineel hebben en per streep verkopen.

Ik heb persoonlijk de indruk dat je de begrippen Service bar en service stripe = hash mark door elkaar haalt.
Als dat niet zo is heb ik je vraag verkeerd begrepen.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
erbicom
Lid

Re: Hash mark/ service stripe

Bericht door erbicom »

Bedankt voor je reactie.

Door je goede uitleg wat betreft wat logischerwijs mogelijk is, heb ik besloten geen strepen op het class a jacket te zetten.
Ik heb ooit een originele foto gehad van de pfc die ik wil uitbeelden, maar ben die tijdens mijn verhuizing helaas kwijtgeraakt.
In mijn herinnering had deze pfc 1 schuine streep (service stripe) en 2 overseas bars.

Maar ik laat het jacket zoals deze nu is met alleen de rang en division patch op de mouw.
Plaats reactie