Het dragen van pistool en holster door Duitsers

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
Jasper J
Lid

Het dragen van pistool en holster door Duitsers

Bericht door Jasper J »

Ik wil graag wat meer info omtrent het dragen van een pistool door de Duitsers , wat waren de richtlijnen hiervoor?
Droegen alleen officieren en munitie dragers deze of ook lagere rangen zoals soldaten enz.
Hing het bijvoorbeeld ook van de situatie af aan het front achter het front enz?
Aude Audenda
coco
Lid

Re: Het dragen van pistool en holster door Duitsers

Bericht door coco »

Ligt eraan wat voor holster, PPK P38 werden vaker gedragen door hoge rangen.
P08 tassen zie je vaker bij MG schutters of hulpen.

Een gewone militair bijvoorbeeld infanterie of artilerie zou ik persoonlijk niet zo snel een holster geven eerder K98 tassen oid.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Jasper J
Lid

Bericht door Jasper J »

coco schreef:Ligt eraan wat voor holster, PPK P38 werden vaker gedragen door hoge rangen.
P08 tassen zie je vaker bij MG schutters of hulpen.

Een gewone militair bijvoorbeeld infanterie of artilerie zou ik persoonlijk niet zo snel een holster geven eerder K98 tassen oid.
Ik ben ook foto's tegen gekomen van soldaten met holsters op diverse fora ik vroeg mij af wat de richtlijnen waren en waar ze deze wapens dan vandaan haalden .Het is dus niet onmogelijk om een soldaat een holster om te hangen in een display?

mvg
Aude Audenda
coco
Lid

Bericht door coco »

In Berlijn 1945 was niets onmogelijk, het ligt er dus puur aan wat voor soort display je neer wilt zetten.
Ik denk dat de foto's die je hebt gezien toch hogere rangen of specifieke onderdelen zijn geweest.
Jasper J
Lid

Bericht door Jasper J »

Ik snap wat je bedoelt ik bedoel er meer mee te zeggen dat je ook al voor Berlijn 45 van alles zag, vandaar dat ik mij afvroeg hoe het in zijn werk ging. Ik kan me ook bedenken dat bijvoorbeeld de soldaten tijdens de bezetting niet altijd met hun k98 op stap gingen maar er wel voor te kiezen enige zelf verdediging te hebben doormiddel van een pistool.

mvg
Aude Audenda
Jim
Lid
Ontvangen: 24 keer

Bericht door Jim »

Deze vraag is vergelijkbaar met alle vragen die lijken op hoe wordt bepaald welke militair welk wapen krijgt.
Voor elk regulier leger geld, de functie die je krijgt toegewezen bepaald welk wapen je krijgt.

Pistolen / revolvers zijn regulier voor officieren. Een onderofficier of soldaat kan (tijdelijk) van pistool voorzien worden als zijn functie dat verlangt. Machinegeweer schutters bedienen een groeps wapen en voor persoonlijk wapen hebben ze een pistool. Militaire politie zijn vaak ook voorzien van een pistool (als ze in dienst zijn). Bij de Fallschirmjagers kreeg (in het begin) iedere rang een pistool omdat men zonder andere bewapening sprong. De wapens moest men zien te vinden in de meegedropte containers.

Een regulier infantrist zal geen pistool uitgereikt krijgen als zijn functie dit niet vroeg. Met verlof zal deze dan ook niet met een pistool rondlopen. Tenzij hij er ergens een heeft weten te "regelen".

Zover ik begrepen heb was de P08 niet speciaal voor lagere rangen. De P38 was simpelweg een vervanger. De oude P08 had toen al een bepaalde status en officieren hadden die toen nog graag heb ik eens begrepen. De PPK was voor degene die niet aan het front dienst deden.
Daarnaast gebruikten de Duitsers ook pistolen die buit waren gemaakt en na bezetting ook voor hen werden geproduceerd. Denk aan de FN Browning 9mm en ook een versie van de 0.45 die in Noorwegen werd geproduceerd. En zo zijn er nog een aantal.

Kortom je soldaat kan een pistool holster hebben mits hij een bepaalde functie uitbeeldt.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Jasper J
Lid

Bericht door Jasper J »

Jim schreef:Deze vraag is vergelijkbaar met alle vragen die lijken op hoe wordt bepaald welke militair welk wapen krijgt.
Voor elk regulier leger geld, de funktie die je krijgt toegewezen bepaald welk wapen je krijgt.

Pistolen / revolvers zijn regulier voor officieren. Een onderofficier of soldaat kan (tijdelijk) van pistool voorzien worden als zijn funktie dat verlangt. Machinegeweer schutters bedienen een groeps wapen en voor persoonlijk wapen hebben ze een pistool. Militaire politie zijn vaak ook voorzien van een pistool (als ze in dienst zijn). Bij de Fallschirmjagers kreeg (in het begin) iedere rang een pistool omdat men zonder andere bewapening sprong. De wapens moest men zien te vinden in de meegedropte containers.

Een regulier infantrist zal geen pistool uitgereikt krijgen als zijn funktie dit niet vroeg. Met verlof zal deze dan ook niet met een pistool rond lopen. Tenzij hij er ergens een heeft weten te "regelen".

Zover ik begrepen heb was de P08 niet speciaal voor lagere rangen. De P38 was simpelweg een vervanger. de oude P08 had toen al een bepaalde status en officieren hadden die toen nog graag heb ik eens begrepen. De PPK was voor degene die niet aan het front dienst deden.
Daarnaast gebruikten de Duitsers ook pistolen die buit waren gemaakt en na bezetting ook voor hen werden geproduceerd. Denk aan de FN Browning 9mm en ook een versie van de 0.45 die in Noorwegen werd geproduceerd. En zo zijn er nog een aantal.

Kortom je soldaat kan een pistool holster hebben mits hij een bepaalde funtie uitbeeld.

Wel een duidelijk verhaal het hing dus af of de functie het vereiste als het om lagere rangen ging of de soldaat moest via via regelen dat hij er 1 kreeg.
Ik wil een duiste soldaat bereden uitbeelden kan ik dan een holster om hangen ik kan me voorstellen bij een snelle aanval van bijvoorbeeld partizanen dat een pistool van pas kwam.
Aude Audenda
Jim
Lid
Ontvangen: 24 keer

Bericht door Jim »

Met bereden bedoel je kavallerie? (Eigen gekleurde kraagspiegels en schouder epauletten, reiterhosen?)
Je kan je natuurlijk wel wat voorstellen bij een pistool ivm partizanen acties maar de vraag is: Kwam het voor?
De meeste soldaten die in actie gaan willen graag een pistool, gevechtsmes, bajonet, geweer, machinepistool handgranaten. Maar hoe realistich is het? Kwam het voor organiek en praktijk? Dokumentatie /foto's zoeken
Wat houd je tegen. Maar alleen als de basis voor een display is : ik kan het mij voorstellen is dun.
Anders zoek je een leuke koppel om de pistool holster tentoon te stellen. En eventueel later nog een uniform jasje van een rang die het zeker heeft gebruikt.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Jasper J
Lid

Bericht door Jasper J »

Bereden algemeen bijna het halve Duitse leger in Rusland maakte gebruik van het paard.
Ik heb een obergefreiter nachrichten staan met reiterhosen en laarzen.
Je kunt er alle kanten mee op .

mvg
Aude Audenda
coco
Lid

Bericht door coco »

Jasper J, wat Jim zegt, zei ik ook alleen in minder woorden....

Maar Duidelijke uitleg zoals Jim het neerzet iniedersgeval.
Erik
Beheerder
Beheerder
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Bericht door Erik »

Jasper J schreef: Ik wil een duiste soldaat bereden uitbeelden kan ik dan een holster om hangen ik kan me voorstellen bij een snelle aanval van bijvoorbeeld partizanen dat een pistool van pas kwam.
Ik denk dat je eerst moet kijken bij welk onderdeel je die 'bereden man' wilt neerzetten. Daar volgt dan automatisch de bewapening uit! Aloude liedje dus eigenlijk, net als bij verzamelen: heb scherp wat je wilt!
Daarnaast is een vrij algemene regel bij persoonsuitbeeldingen: laat niet de uitzonderingen zien. Daar leren de mensen niet zoveel van. je bent dan alleen maar aan het uitleggen wat er verschilt van de uitbeelding in relatie tot de werkelijkheid, da's niet handig.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Jasper J
Lid

Bericht door Jasper J »

Erik schreef:
Jasper J schreef: Ik wil een duiste soldaat bereden uitbeelden kan ik dan een holster om hangen ik kan me voorstellen bij een snelle aanval van bijvoorbeeld partizanen dat een pistool van pas kwam.
Ik denk dat je eerst moet kijken bij welk onderdeel je die 'bereden man' wilt neerzetten. Daar volgt dan automatisch de bewapening uit! Aloude liedje dus eigenlijk, net als bij verzamelen: heb scherp wat je wilt!
Daarnaast is een vrij algemene regel bij persoonsuitbeeldingen: laat niet de uitzonderingen zien. Daar leren de mensen niet zoveel van. je bent dan alleen maar aan het uitleggen wat er verschilt van de uitbeelding in relatie tot de werkelijkheid, da's niet handig.
Sorry voor de late reactie heel het topic over het hoofd gezien.
Er zit inderdaad een kern van waarheid in ik wil 2 poppen neerzetten 1 soldaat met normale uitrusting en 1 pop volkssturm, het voordeel met volkssturm is weer dat je er zowat alles op kunt hangen alle combinaties mogenlijk :P .Ik wil alles zo getrouw mogenlijk hebben.
Aude Audenda
Erik S.
Lid

Bericht door Erik S. »

Binnen de infanterie waren dat de volgende mensen. De schuingedrukte tekst staat bij mensen die SOMS een pistool hebben.

Officieren
Onderofficieren en directe leidinggevenden
Mg schutter
Mg munitie drager #1 (geen karabijn!!), #2 liep met een karabijn.
Krankentrager

En functies die al eerder in dit topic waren genoemd.
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie