Engelse cap badges

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
Erik
Beheerder
Beheerder
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Engelse cap badges

Bericht door Erik »

Wanneer tijdens de oorlog zijn de Engelsen overgegaan tot het vervaardigen van hun cap badges (maar ook fournituren als crowns e.d.) in kunststof?
In welke documenten kan ik dit terugvinden?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Jim
Lid
Ontvangen: 24 keer

Re: Engelse cap badges

Bericht door Jim »

Ik heb info in verschillende boeken staan. Maar deze zijn zover ik mij kan herinneren hetzelfde. Waarschijnlijk omdat ze dezelfde documenten citeren.
Voor degenen die het verhaal niet kennen:

Tegen het einde van 1940 deed men onderzoek naar het beperken van het gebruik van messing voor baret emblemen. Uit de statistieken bleek dat voor 6 maanden voorraad aan baret emblemen voor alleen de Royal Artillery, Royal Engineers, RASC, Royal Corps of Signals, RAOC, RAMC en de ATS ruim 19 ton nodig was.

Er werden testen gedaan met o.a. verschillende soorten bakeliet. Cellulose acetaat, (een plastic soort) bleek echter de meest geschikte kandidaat.

-ACI (Army Council Instructions) gedateerd 27 december 1941
beperkte zich in eerste instantie tot corpsen.
-Nadat het een succesvolle maatregel bleek werd de maatregel uitgebreid op 24 juni 1942 tot regimenten.
Uitgezonderd werden de regimenten van wie het ontwerp te moeilijk was om te produceren.

Dus nogmaals voor degenen die de kunststof capbadges bakeliet noemen. HET IS PLASTIC!
Trivia:
Tijdens de oorlog waren er meer kunststof emblemen/knopen in omloop als metaal. Echter de gemiddelde soldaat had de voorkeur voor metaal en was er zuiniger op. Een embleem waarvan alle detail weg waren gepoetst werd gezien als een soort ervaren (veteranen) status. Sommige soldaten probeerden dus expres de details weg te schuren.
De gemiddelde sergeant-majoor had hekel aan de kunststof emblemen. Maar het was niet toegestaan het dragen te verbieden.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Erik
Beheerder
Beheerder
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Engelse cap badges

Bericht door Erik »

Jim, bedankt voor je uiteenzetting. Met name de bronvermelding!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie