Waffenfarbe Kradmelder?

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Waffenfarbe Kradmelder?

Bericht door Kugelblitz »

Mannen,

Wellicht een domme vraag, maar welke Waffenfarbe mag er op een Kradmelder mantel?
Ik kom diverse opties tegen, allereerst natuurlijk de bizar zeldzame koperbruine kleur, maar tevens ook gewoon wit van Infanterie en donkergeel van Kavallerie.
Is het zo dat vrijwel elk Heer onderdeel een Kradmelder afdeling had? Dat zou dan betekenen dat praktisch elke Waffenfarbe toegestaan is.

Groet en dank, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: Waffenfarbe Kradmelder?

Bericht door Comrade »

Kugel, gemotoriseerde verkenning was ook alleen van 1941 tot 1943 koperbruin, daarvoor en daarna was het donkergeel van kavallerie, dat verklaart ook wel waarom het zo'n zeldzame waffenfarbe is. Ik heb helaas geen motivatie kunnen vinden waarom werd besloten tot de verandering van waffenfarbe.

Als je kradmelder zou zijn in een artillerie-regiment zou je geen koperbruin/donkergele maar gewoon rode waffenfarbe dragen. Binnen het regiment had je dan een speciale taak, maar je was nog steeds deel van het artillerie-regiment en dus droeg je ook die waffenfarbe.
''Drann, drauf, drüber!''
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Waffenfarbe Kradmelder?

Bericht door Kugelblitz »

Comrade schreef:Kugel, gemotoriseerde verkenning was ook alleen van 1941 tot 1943 koperbruin, daarvoor en daarna was het donkergeel van kavallerie, dat verklaart ook wel waarom het zo'n zeldzame waffenfarbe is. Ik heb helaas geen motivatie kunnen vinden waarom werd besloten tot de verandering van waffenfarbe.

Als je kradmelder zou zijn in een artillerie-regiment zou je geen koperbruin/donkergele maar gewoon rode waffenfarbe dragen. Binnen het regiment had je dan een speciale taak, maar je was nog steeds deel van het artillerie-regiment en dus droeg je ook die waffenfarbe.
Kijk, daar heb ik wat aan! Bedankt.
Als ik het dus goed begrijp waren koperbruin en donkergeel de enige twee kleuren voor speciale losse Kradmelder eenheden. Kradmelders die echter gewoon binnen een regiment functioneerden droegen de Waffenfarbe van het betreffende legeronderdeel waartoe het regiment behoorde?

Interessant dat kavallerie en Krad dezelfde kleur hadden, wellicht omdat de motor het moderne paard was?

Groet, Kugel!
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: Waffenfarbe Kradmelder?

Bericht door Comrade »

Goed begrepen!

Hier nog wat info over de opbouw van Kradschutzen Battalionen in 1939/1940 en in 1942/1943, helaas heb ik geen info kunnen vinden over de battalionen in 1944/1945, omdat ze werden omgevormd tot ''Motorised Panzer Reconnaissance Battalionen'', maar daar vind je genoeg info over op http://www.bayonetstrength.150m.com
http://www.bayonetstrength.150m.com/Ger ... 201940.htm
http://www.bayonetstrength.150m.com/Rec ... 201943.htm

Hier nog een mooi filmpje in kleur van Kradschutzen, helaas kan ik nergens de waffenfarbe zien:
http://www.youtube.com/watch?v=J7PCq97s1DE
Interessant dat kavallerie en Krad dezelfde kleur hadden, wellicht omdat de motor het moderne paard was?
Waarschijnlijk wel :lol: maar helaas heb ik daar totaal geen kennis over
''Drann, drauf, drüber!''
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Waffenfarbe Kradmelder?

Bericht door Kugelblitz »

Perfect, bedankt! _/-\o_
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Waffenfarbe Kradmelder?

Bericht door Erik S. »

Een Kradmelder is bijna altijd onderdeel van een andere (niet-kradmelder) eenheid, dus hij draagt de waffenfarbe van de eenheid waar hij bij zit. Dus dat kan alles zijn... Zelfde grapje geld voor een funker binnen een pz of lw eenheid.
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Waffenfarbe Kradmelder?

Bericht door Kugelblitz »

Erik S. schreef:Een Kradmelder is bijna altijd onderdeel van een andere (niet-kradmelder) eenheid, dus hij draagt de waffenfarbe van de eenheid waar hij bij zit. Dus dat kan alles zijn... Zelfde grapje geld voor een funker binnen een pz of lw eenheid.
Bedankt voor je aanvulling, Erik! Is er nog een bepaalde rang die deze lui vaak hadden? Neem aan dat elke EM/NCO rang mogelijk is?

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Waffenfarbe Kradmelder?

Bericht door Kugelblitz »

Ik kom nog even terug op deze vraag en dit keer met betrekking op de eenheid waarin een Kradmelder zou kunnen hebben gezeten.
Erik, jij zei dat een Kradmelder vaak in een niet-Kradmelder eenheid zat, bijvoorbeeld bij een Artillerie eenheid.

Zou een Kradmelder dus ook zo goed als elke Erkennungmarke gedragen kunnen hebben en dus niet per se een van een Aufklärer/Kradschützen eenheid?

Een Erkennungsmarke van een Artillerie Ersatz-Abteilung zou dus evengoed geschikt zijn? Dan was hij dus een Kradmelder in dienst van deze Arrillerie eenheid?
Betekent dit dan ook dat hij noodzakelijkerwijs Artillerie schouderstukken op de mantel zou hebben gedragen, of zouden dit alsnog de goudgele Kavallerie stukken kunnen zijn geweest?

Bedankt en groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: Waffenfarbe Kradmelder?

Bericht door Comrade »

Ik moet mijzelf trouwens nog even verbeteren, blijkbaar droegen Kradmelders van 1939 tot 1941 licht groene waffenfarbe, hiervoor mijn excuses.

Als hij ingedeeld was bij een Artillerie Ersatz-Abteilung, dan droeg hij een EKM van deze eenheid en droeg hij net als iedereen in die abteilung rode waffenfarbe.
Hij zou alleen goudgele/ lichtgroene waffenfarbe hebben gedragen als hij in een daadwerkelijk Kradschützen-regiment zat, hetzelfde geldt voor EKM's.

Bij Luftwaffe troepen kwam het nog wel eens voor dat ze EKM's hielden van vorige eenheden, ik heb geen idee of dit bij de Heer ook zo was, maar ik ga er vanuit dat het grootste gedeelte van de manschappen wel met correcte EKM's liepen.
''Drann, drauf, drüber!''
Plaats reactie