Werhmachtsbefelhaber in den Niederlanden

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mallory
Lid
Berichten: 330
Lid geworden op: 02 mei 2011, 12:03

Werhmachtsbefelhaber in den Niederlanden

Bericht door Mallory »

Ik heb een vraag over de Werhmachtsbefelhaber in den Niederlanden en wel specifiek wat voor verschillende taken in de praktijk manschappen die hier werkzaam waren verrichten.

Bij de zoekmachine van Nederlandse archieven vind ik de volgende link:
http://www.archievenwo2.nl/archieven/ar ... ederland-1

"De Wehrmachtbefehlshaber was verantwoordelijk voor de verzorging van in Nederland gelegerde troepen (huisvesting, transport, gedeeltelijk bevoorrading). Maar hij had geen operationele bevoegdheden over de legeronderdelen. Wel was hij belast met de kustverdediging en behoorde het tot zijn taak militair op te treden bij een plotselinge invasie of luchtlanding.Het gezag van de Wehrmachtbefehlshaber werd uitgeoefend in de vorm van zogenoemde Kommandanturen. De in de meeste provinciehoofdsteden gevestigde Wehrmachtkommandantur was binnen dit kader het belangrijkst. Behalve de verantwoordelijkheid over das Heer, Luftwaffe en Kriegsmarine had de Wehrmachtbefehlshaber in den Niederlanden ook een rechtsprekende functie (Marinegericht, Luftgaugericht, Heeresgericht)."

Het gaat uiteraard niet alleen om de Befehlshaber zelf (Christiansen), maar uiteraard ook zijn personeel. Kan ik uit het bovenstaande opmaken dat personeel van de WbN altijd staf(gerelateerd) was of waren er ook manschappen "te velde" in dienst van de WbN. En is er iets bekend over hoe groot dat personeel (ongeveer) was?
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Werhmachtsbefelhaber in den Niederlanden

Bericht door hajos »

Vergeet niet dat Gen. der Vlieger Christiansen maar een van de is. Blaskowitz was de 2de befelhlshaber.
Deze hadden hun basis aan de verdilaan in Hilversum. Daar is wel wat over te vinden.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Plaats reactie