Hallo Litchu,
Interessante foto's. Ik lees in je eerdere reactie's dat je niet helemaal zeker bent of dat je opa tijdens de tweede wereldoorlog bij de Prinses Irene Brigade heeft gediend. Als de persoon op de 2 foto's jouw opa is dan lijkt mij dit wel het geval.
Er zijn verschillende manieren om hier achter te komen. Ten eerste zou je aan familieleden kunnen vragen of dat ze de geboortedatum weten van je opa. Ook kan je bij de gemeente terecht waar je opa het laatst stond ingeschreven. Wellicht kan je een uittreksel van hem krijgen.
Als zijn geboortedatum bekend is dan kan je ongeveer wel narekenen of dat hij tijdens de oorlog bij de Prinses Irene Brigade zou kunnen hebben gediend. Uitgaande van de foto's moet hij dan rond de 18 à 20 jaar zijn geweest.
Als je opa daadwerkelijk militair is geweest dan zal hij ook bekend zijn bij Defensie en kan je zodoende informatie over hem opvragen. Zie:
http://www.gahetna.nl/vraagbaak/onderzo ... militairen en
http://www.defensie.nl/onderwerpen/arch ... onsarchief
Wat de uniformen betreft, de Britse/Canadese uniformen werden veelal door leden van de Prinses Irene Brigade gedragen. Amerikaanse uniformen werden meestal door mariniers gedragen.
Op de bovenstaande foto draagt je opa zeer waarschijnlijk een Canadees uniform. Dit uniform is nagenoeg hetzelfde als het Britse WOII uniform. Het verschil zit 'm in de details. Zo hebben de heupzak op de broek en de borstzakken op de blouse die je opa draagt een blinde sluiting. Tevens zijn de borstzakken voorzien van een verticale plooi. Typisch voor een Canadees uniform. Canadese en Britse uniformen werden beiden tot in de jaren 50 in het Nederlandse leger gedragen.
Uitgaande van de schoenen die hij draagt en de locatie waar de foto is genomen lijkt het mij dat hij poseert in z'n "1e grijs", zeg maar z'n dagelijks tenue. Helaas is het baretembleem voor mij niet te herkennen. Kan je deze uitvergroten? Het baretembleem zegt iets meer over de eenheid waarbij je opa heeft gediend.
De 2e foto zal ergens tussen 1944 en 1947 zijn genomen. Je opa draagt namelijk een grove stof "General Service Cap" (veldbaret). Na 1947 werd dit model veldbaret in het Nederlandse leger langzaam aan vervangen door een ander model. De broek die hij draagt is van Britse makelij. Dit is te zien aan de heupzak. Deze heeft namelijk een open sluiting (knoop is zichtbaar). Zoals eerder vermeld Canadese en Britse uniformen werden beiden gedragen.